شناسه خبر:83645
1403/3/26 09:46:09

کتاب «اصفهان، شهر کودکان لهستانی» که مجموعه خاطرات کودکان لهستانی مهاجری است که از اردوگاه‌های کار اجباری سیبری به ایران آمدند، به‌تازگی توسط انتشارات نگارستان اندیشه به چاپ دوم رسیده است.

در جریان جنگ جهانی دوم و در اصفهان، با حمایت نهادها و شهروندان حدود بیست مدرسه و خوابگاه برای این کودکان افتتاح شده بود و عمارت‌های خصوصی، صومعه‌ها و مدارس به یتیم‌خانه و بیمارستان و مدرسه تبدیل و سه‌هزار کودک لهستانی در اصفهان ساکن شدند. زندگی در اصفهان برای کودکان لهستانی به گفته خودشان تجربه‌ای واقعاً بهشتی بوده است.

این کتاب دارای عنوان بهترین کتاب لهستانی چاپ شده در خارج از لهستان و برنده جایزه اتحادیه نویسندگان لهستانی خارج از کشور است و در انجمن دانش‌آموزان سابق مدارس لهستانی اصفهان و لبنان تهیه شده؛ که با ترجمه هانیه مهرمطلق توسط مؤسسه نگارستان اندیشه در 169 صفحه چاپ شده است. سفیر لهستان در تهران، در مقدمه‌ای که بر نسخۀ فارسی این کتاب نگاشته، میزبانی اصفهان از کودکان لهستانی را بخشی از یک رویداد تاریخی عظیم‌تری می‌داند که پرداختن به آن به‌منزلۀ قدردانی از مهمان‌نوازی ایرانیان و بازخوانی تجربه منحصربه‌فرد مواجهۀ لهستانی‌ها و ایرانی‌ها است که باید برای حفظ یاد و خاطره آن کوشش کرد.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 83645