شناسه خبر:83697
1403/3/26 16:38:22

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: هنر زیبای معماری در دوران‌های تاریخی مختلف همدان، لایه‌های مختلف شهری و دوران تاریخی متفاوت در محوطه کاوش باستان‌شناسی خیابان باباطاهر همدان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

محسن معصوم‌علیزاده روز شنبه در بازدید از کاوش باستان‌شناسی در خیابان باباطاهر همدان با بیان اینکه طرح مذکور یک ظرفیت مطلوب گردشگری به حساب می‌آید، اظهار کرد: پس از اتمام کاوش‌ها تا ماه آینده امکان نصب کف‌فرش شیشه‌ای و نورپردازی در این خیابان وجود دارد تا عابرین پیاده بتوانند در زمان عبور از این سازه باستانی بازدید کنند.

وی ادامه داد: مردم علاوه‌بر اینکه از این فضا به‌عنوان معبر پیاده‌راه استفاده می‌برند، می‌توانند در کف این فضا بخشی از هنر زیبای معماری در دوران‌های تاریخی مختلف در این مکان و لایه‌های مختلف شهری در دوران تاریخی مختلف را مشاهده کنند و اوج بلوغ و هنر هنرمندان معماری در دوران مختلف تاریخی در این مکان به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه اشیای کشف‌شده در این مکان بیشتر مربوط به ساخت‌وساز معماری است، افزود: آثار سفالی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی کشف شده و به دیواره‌ها و ساخت‌وسازهایی دسترسی پیدا کردیم.

معصوم‌علیزاده اظهار کرد: بخشی از طرح را باز کردیم و نیاز نیست که کل فضا کاوش شود که همین قسمت مورد کاوش نشان‌دهنده بخشی از اتفاقات معماری دوران‌های مختلف است و در این منطقه روی داده و کاوش در این منطقه ما را به اطلاعات لازم می‌رساند.

وی با اشاره به همکاری چشمگیر شهرداری همدان با میراث‌ فرهنگی از روزهای اول کشف آثار تاریخی در این مکان، گفت: بخشی از این آثار مربوط به دوره قاجاریه و دوره اسلامی است که نیاز به کاوش و بررسی بیشتر دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان افزود: تاکنون اتفاقات چشمگیری رخ داده و نشان‌دهنده کشف آثار معماری ارزشمندی در این منطقه است و تلاش می‌کنیم تا حدود یک ماه آینده بتوانیم به نتیجه قطعی برسیم و نحوه برخورد با این طرح در وضعیت ثبت جهانی هگمتانه تأثیر مثبتی دارد.

* کاوش‌ها با سرعت بیشتری ادامه داد

معصوم‌علیزاده اظهار کرد: براساس دستورات صادرشده از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی این طرح با سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند تا هرچه سریع‌تر بتوانیم به جمع‌بندی برسیم و جلسه‌ای با شهردار برای هماهنگی و همراهی بیشتر در دستور کار قرار دارد.

وی از بازاریان و عموم مردم به سبب همکاری با میراث‌ فرهنگی در اجرای طرح کاوش باستان‌شناسی در خیابان باباطاهر همدان و صبوری در اجرای این طرح قدردانی کرد.

کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان نیز با اشاره به اینکه کاوش‌ها همچنان ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد که در آن فضاهایی که خارج از محدوده معماری است، بتوانیم کاوش را ادامه دهیم و شواهد قدیمی‌تر از شهر همدان مربوط به دوران ماد، هخامنشی و ساسانی و اشکانی را نیز به‌دست آوریم.

محمد شعبانی افزود: براساس تجربیات شخصی در محدوده میدان امام خمینی (ره) و میانه خیابان باباطاهر، امیدوار هستیم که این بخش از شهر شواهد دوران ماد و هخامنشی را به شکل کامل نشان دهد و معماری آن دوران را پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در این کاوش‌ها معماری کامل از دوران متأخر اسلامی شامل فضاهای متعدد با کاربری‌های مختلف مانند پخت‌وپز، تنورها، اجاق‌ها و خمره‌های ذخیره قابل مشاهده است و کاربری این فضا را نشان می‌دهد.

کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان افزود: انجام کاوش‌ها با بحث ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی شهر همدان مقارن شده که به‌شدت نحوه برخورد و نگهداری با آثار کشف‌شده در درون این معبر و محدوده زیر ذره‌بین است.

شعبانی ادامه داد: اینکه چطور بتوانیم ارتباطی که از دوران گذشته شهر همدان وجود داشته با مردم امروزی برقرار شود و مردم پیشینه خود را بشناسند، برای حوزه ثبت جهانی این برخوردها و تعاملات مهم است.

وی اظهار کرد: فرقی ندارد که آثار مربوط به کدام دوره تاریخی باشد، ما می‌خواهیم ارتباط مردم امروزی با گذشتگان برقرار شود.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83697