شناسه خبر:83730
1403/3/27 17:25:29

افتتاح پتروشیمی خمین در دولت سیزدهم تحول چشمگیری در زمینه اشتغال و چرخش مالی این شهرستان ایجاد کرد و مرهم التیام‌بخشی بر مشکلات جدی اقتصادی این خطه شد.

یکی از اولویت‌های کاری دولت سیزدهم حمایت همه جانبه از بخش تولید است و تداوم حمایت‌ شهید جمهور و دولتمردان سیزدهم از صنایع بزرگ خمین مانند پتروشیمی نوید بخش اهتزاز پرچم تولید و صنعت در زادگاه امام راحل است.

خمین واقع در نوار جنوبی استان مرکزی، زادگاه امام راحل است که در چهار دهه حیات پربرکت نظام اسلامی آنگونه که باید نتوانسته روند توسعه صنعتی را سپری کند و اقتصاد متکی بر کشاورزی این شهرستان در سال‌های اخیر به دلیل بروز خشکسالی شکننده شده و معیشت و اشتغال مردم با مشکلاتی مواجه شده است.

امتیاز معافیت مالیاتی ۱۳ ساله صنعتی برای رهایی زادگاه امام راحل از محرومیت، بیکاری و کاهش درآمد اقتصادی، محرک موثری بود که توانست به توسعه صنعت خمین شتاب بخشد و رغبت و تقاضای سرمایه‌گذاری در این شهرستان را تقویت کرد و تداوم اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در این شهرستان با کاهش قیمت زمین در شهرک و نواحی صنعتی به کمترین میزان در سطح کشور و اتصال محور ارتباطی شهرک صنعتی به مرکز استان و راه‌های ارتباطی کشور باید محقق شود تا خمین همچنان نگین ارزشمندی با مزایای بالا برای سرمایه گذاران باشد و روز به روز پله جدیدی را در موفقیت طی کند.صنایع شیمیایی بعد از خودروسازی و صنایع غذایی به‌عنوان سومین پایگاه پررونق تولید در کشور مطرح است و ساخت و تجهیز صنایع پتروشیمی در خمین با نقش سرحلقه تامین مواد مصرفی و خوراک صنایع زیردستی شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی و غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند جهش در تولید داخلی را برای کشور و این شهرستان رقم بزند.

مجتمع پتروشیمی خمین پس از چندین سال چشم انتظاری مردم خمین اواخر تیرماه پارسال در حاشیه سفر شهید آیت الله رییسی، رییس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی به بهره‌برداری رسید تا بار دیگر اتمام یک پروژه نیمه تمام مردم به ویژه جوانان جویای کار را به دولت خدمتگزار امیدوار و دلگرم کند.

اشتغال ۳۵۰ نفر در مجتمع پتروشیمی دی آریا پلیمر خمین

به گفته مدیر مجتمع پتروشیمی دی آریا پلیمر خمین این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اجرایی شد و اشتغالزایی مستقیم بیش از ۳۵۰ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم یک هزار و ۲۰۰ نفر را دارد.

«ابراهیم اسکندری» افزود: این پتروشیمی، پلی پروپیلن تولید می‌کند و محصول راهبردی آن ۱۷ درصد مصرف صنایع پایین دست کشور را تامین خواهد کرد.

وی اظهار کرد: تلاش شده است در راستای کمک به اشتغال جوانان شهرستان خمین ۹۲ درصد نیروهای بومی این شهرستان در این پروژه مشغول به کار شوند.

مدیر مجتمع پتروشیمی دی آریا پلیمر خمین گفت: عملیات اجرایی پتروشیمی خمین از سال ۹۶ با اخذ مجوزهای لازم زیست محیطی آغاز شد و نصب تجهیزات با خرید از کشور نروژ کلید خورد.

اسکندری افزود: عملیات ساخت و نصب پتروشیمی خمین در سال گذشته تکمیل و تولید آزمایشی این واحد صنعتی از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

مدیر مجتمع پتروشیمی دی آریا پلیمر خمین گفت: تولید پلی پروپیلن در مجتمع پتروشیمی این شهرستان بخش بزرگی از نیاز کشور به این محصول را تامین می‌کند.

اسکندری افزود: پلی‌پروپیلن در صنایع بسته بندی نساجی، خودرو، ساختمان و تجهیزات پزشکی کاربرد دارد.

هدفگذاری بیش از ۱۲۰ هزار تن پروپلین در پتروشیمی خمین

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با تولیدات شرکت، گفت: در شرکت گریدهای مختلف هموپلیمر پلی پروپیلن را می زنیم که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و در بازار شناخته شده است. هدف ما در سال جاری تولید بیش از ۱۲۰ هزار تن پروپیلن است که امیدوارم با افزایش میزان خوراک بتوانیم ظرفیت تولید را بالا ببریم.

مدیر مجتمع پتروشیمی دی آریا پلیمر خمین ادامه داد: مواد اولیه خوراک حدود ۷۰ درصد است، یعنی ۶۵ الی ۷۰ درصد به ما خوراک می‌دهند که همه آن را به پروپیلن تبدیل و در بازار از طریق بورس کالا عرضه می‌شود که در بورس بیش از هفت گرید هر هفته توسط شرکت ارائه داده می‌شود، در صورتی که شرکت‌های دیگر سه گرید هستند و شرکت ما همه گریدهای مختلف را در بازار دارد و بازار را پوشش می‌دهیم.

افتتاح پتروشیمی؛ مرهم دولت سیزدهم بر مشکلات اقتصادی خمین

اسکندری با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سالانه این شرکت ۱۷۵ هزار تن پلی ‌پروپیلن در گریدهای مختلف است، افزود: پلی پروپیلن یکی از پرکاربردترین محصولات پلیمری است که در صنایع بافندگی، نساجی، تولید الیاف، فرش، موکت، فیلم، گونی بافی، مواد اولیه قطعات خودرو، لوازم خانگی، کیسه های پلاستیکی، ظروف یکبار مصرف، لباسهای یک بار مصرف پزشکی، بسته بندی و ماسک مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در خصوص صادرات محصولات، اذعان داشت: با توجه به نیاز بازار داخلی کشور، محصولات تولیدی شرکت در داخل کشور به مشتریان مختلف بویژه مصرف کنندگان عرضه می‌شود. همچنین ما می‌توانیم صادرات داشته باشیم، ولی هدف اول ما این است که نیاز بازار داخلی را تأمین کنیم و سپس در جهت صادرات محصولات تولیدی شرکت اقدام کنیم.

اسکندری در رابطه با نحوه تخصیص خوراک پتروشیمی، اظهار کرد: پالایش بخش تصمیم می‌گیرد که چه میزان خوراک تخصیص داده شود و در حال حاضر ۷۰ درصد خوراک به شرکت پتروشیمی خمین اختصاص داده شده است و تلاش می‌کنیم تا تخصیص خوراک بیشتری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۴۰۰ نفر نیرو در سه شیفت کاری در شرکت مشغول بکار هستند که برای پرسنل حقوق و مزایا و رفاهیات خوبی در نظر گرفته شده است.

استاندار مرکزی نیز گفت: مشکلات خمین با کمک مجموعه اجرایی استان و نمایندگان مجلس که پیگیر مسایل شهرستان و استان هستند با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود و مسیرهای ناهموار در سایه هم‌افزایی و همراهی تسهیل شده و به سوی پیشرفت می‌رود

«فرزاد مخلص‌الائمه» بیان کرد: صنایع پتروشیمی خمین از طرح‌های توسعه‌ای اقتصادی بزرگ استان مرکزی است که رونق ایجاد می‌کند و وظیفه دولتمردان حمایت از سرمایه‌گذاران و رفع موانع اداری است.

 

و امروز پتروشیمی خمین یادگاری ماندگار از رییس جمهوری است که در راه خدمت به شهادت رسید.

شناسه خبر 83730