شناسه خبر:83905
1403/4/2 14:22:06

سلف‌سرویس و خوابگاه اردوگاه امیرالمؤمنین (ع) (نخستین اردوگاه اختصاصی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه) و اردوگاه‌ فرهنگی تربیتی گنجنامه با حضور وزیر آموزش‌و‌پرورش در همدان افتتاح شد.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

روز گذشته آیین افتتاح خوابگاه و سلف‌سرویس اردوگاه‌های دانش‌آموزی گنجنامه و امیرالمؤمنین (ع) (نخستین اردوگاه اختصاصی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه) با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، معاونان وزارتخانه و مسئولان استان همدان برگزار شد.
وزیر آموزش‌وپرورش در آیین مذکور با بیان اینکه در سراسر کشور 346 اردوگاه وجود دارد، گفت: از این تعداد چهار عدد کشوری و 64 عدد منطقه‌ای، استانی و شهرستانی است.

رضامراد صحرایی با اشاره به اینکه اردوگاه امیرالمؤمنین (ع) نخستین اردوگاه اختصاصی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (استثنایی) است و والدین آن‌ها نیز می‌توانند در کنار دانش‌آموزان از این اردوگاه استفاده کنند.

وی با عنوان اینکه در سطح کشور حدود 105 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه وجود دارد، اظهار کرد: برای این تعداد دانش‌آموز در کشور یک‌هزار و 760 مدرسه وجود دارد که اهتمام ویژه دولت به این دانش‌آموزان را نشان می‌دهد تا آنان نیز از تحصیل جا نمانند.

وزیر آموزش‌وپرورش سخنان خود را ادامه داد و افزود: نمونه دیگر این اهتمام ویژه حضور 30 هزار نفری یعنی حدود 30 درصدی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مسابقات ورزشی‌ در سطح کشور است؛ این درحالی است که دانش‌آموزان عادی 16.5 میلیون نفر هستند و در بهترین حالت 10 درصد آنان در این مسابقات شرکت می‌کنند.

صحرایی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تربیت 6 ساحتی مد نظر است، گفت: چنین اردوگاه‌هایی برای تربیت زیستی و بدنی لحاظ شده‌اند که یکی از ساحت‌های مورد نظر است.

وی در ادامه تصریح کرد: لازم است والدین با فرزندان خود در چنین فضاها حضور داشته باشند و همچنین لازم است دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یک روز از هفته را در چنین اردوگاه‌هایی بگذرانند.

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه چنین فضاهایی نیاز به توسعه دارند، گفت: ساخت چنین اردوگاه‌هایی کاری دلی است که برای این دانش‌آموزان درنظر گرفته شده و از مسئولان می‌خواهیم ویژه به این گروه توجه داشته باشند.

* برنامه توسعه‌ای برای اردوگاه امیرالمؤمنین (ع) ارائه خواهد شد

در ادامه رئیس نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه افتتاح چنین ارودگاه‌هایی به برکت سفر رئیس‌جمهور شهید ما است این مهم جزء مصوبات سفر ایشان به همدان بود، گفت: در این سفرها طرح‌هایی پس از 10 الی 12 سال تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیدند.

حمیدرضا خان‌محمدی با اشاره به اینکه برنامه توسعه‌ای برای این اردوگاه ارائه خواهد شد تا فضای فاخری در اختیار دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باشد، اظهار کرد: امید است این اردوگاه و همچنین اردوگاه گنجنامه برای تربیت همه‌جانبه درنظر گرفته شوند.

وی با تأکید بر اینکه توجه دولت به اجرای سند تحول بنیادین و تربیت همه‌جانبه است، تصریح کرد: تربیت همه‌جانبه باید فضای کالبدی همه‌جانبه داشته باشد که افتتاح‌های امروز ما در راستای فضای پرورشی برنامه‌ریزی شده و اتفاق بزرگی است.

رئیس نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه در دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور شهید به بحث اردوگاه‌ها توجه ویژه شد، افزود: این مهم نشان از نگاه عمیق و توجه رئیس‌جمهور شهید به مسائل تربیتی و تربیت همه‌جانبه بود که سال‌ها در کشوی میزها مانده بود و هم‌اکنون کالبد آن شکل گرفته؛ کار سایر موضوعات وابسته به آن نیز آغاز خواهد شد تا دانش‌آموزان و مربیان از این فضای مکمل برای آموزش استفاده کنند.

شناسه خبر 83905