شناسه خبر:84172
1403/4/10 12:49:38

یادمان «قلاویزان» در مرز مهران امروز به‌عنوان نماد آزادسازی مهران در عملیات کربلای یک است.

«قلاویزان» از آوردگاه‌های مهم دوران جنگ ایران و عراق به‌شمار می‌رفت که عملیات‌های مختلفی از جمله والفجر 3، والفجر 5 و کربلای یک در این منطقه به وقوع پیوست.

بیش از 6 هزار رزمنده در عملیات‌های مختلف از سراسر ایران در مهران و این منطقه شهید شدند.

اکنون یادمان قلاویزان در مرز مهران، هرساله پذیرای هزاران نفر از رهروان شهیدان و اردوهای راهیان نور است.

در یادمان قلاویزان تابلویی نصب شده است که بر روی آن توضیحات کوتاهی در خصوص عملیات افتخارآفرین کربلای یک در دهم تیرماه 1365 که منجر به آزادسازی مهران از چنگال بعثی‌ نگاشته شده است.

در این تابلو نوشته شده است:

شهر مهران که در عملیات والفجر 3 آزاد شده بود پس از عملیات والفجر 8 در اردیبهشت 1365 مورد تعرض ارتش عراق قرار گرفت، دو ماه بعد عملیات کربلای 1 را سپاه پاسداران طراحی و در 5 مرحله اجرا کرد.

در این عملیات تمامی منطقه از جمله شهر مهران، پاسگاه دوراجی و قله 233 از سلسله ارتفاعات قلاویزان آزاد شد. این پیروزی بیش از آنچه بود که پیش بینی می‌شد.

سرعت پیروزی در این نبرد تاثیر اقدامات قبلی عراق در دوره دفاع متحرک را خنثی کرد، به نحوی که از آن پس تحرک دیگری از ارتش این کشور (تا روزهای پایانی جنگ) مشاهده نگردید و ارتش عراق دوباره در لاک دفاعی فرو رفت.

در این عملیات فرماندهان بسیاری از ارتش عراق اسیر شدند و متقابلاً رضا دستواره جانشین فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) به شهادت رسید.

در این عملیات 1210 نفر اسیر و بیش از 10 هزار نفر از دشمن کشته و مجروح شدند. همچنین در این عملیات 110 دستگاه تانک و نفربر منهدم و 69 دستگاه تانک و نفربر به غنیمت نیروهای ایران درآمد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84172