شناسه خبر:84246
1403/4/11 15:29:35
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان خبر داد:

پیش‌بینی خرید تضمینی بیش از 600 هزار تُن گندم از کشاورزان همدان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان از پیش‌بینی خرید تضمینی بیش از 600 هزار تُن گندم از کشاورزان و دهقانان این استان طی سال‌ جاری خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان همدان، سیدحسین خوانساری از پیش‌بینی خرید تضمینی بیش از 600 هزار تُن گندم از کشاورزان و دهقانان این استان طی سال‌ جاری خبر داد و با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم در استان همدان، اظهار کرد: با توجه به برداشت محصول توسط کشاورزان گندم‌کار استان همدان، مراکز ذخیره‌سازی سطح استان فعال و آماده تحویل‌گیری گندم شده‌اند.

وی با بیان اینکه مراکز خرید تضمینی گندم تا شهریورماه در استان همدان فعال خواهند بود، افزود:️ با توجه به بارش‌های مناسبی که در فصل بهار داشتیم، برآورد می‌شود امسال افزایش خرید تضمینی گندم از کشاورزان را شاهد باشیم که بر همین اساس تمهیدات لازم جهت ایجاد فضای ذخیره‌سازی مناسب در استان اندیشیده شده است.

خوانساری بیان کرد: درحال حاضر 55 مرکز خرید استاندارد با ظرفیت بیش از 800 هزار تُن، در سطح استان با پراکنش مناسب در نقاط گندم‌خیز تعبیه شده که این مراکز پس از چندین مورد بازدید توسط کارشناسان این اداره کل براساس استاندارد لازم انتخاب شده‌اند تا ضمن سهولت در تحویل‌گیری گندم از کشاورزان، گندم خریداری‌شده در فضایی مناسب ذخیره شود.

وی تصریح کرد: ️براساس مصوبات کارگروه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم معمولی با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید 17 هزار و 500 تومان تعیین شده است.

خوانساری بیان کرد: ️کشاورزان قبل از مراجعه به مراکز خرید برای تحویل گندم باید با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی اطلات محصول کشت‌شده را در سامانه پهنه‌بندی ثبت کنند.

وی افزود: ️در سال‌ جاری نیز بانک عامل برای پرداخت مطالبات کشاورزان بانک‌ کشاورزی بوده که در این رابطه گندم‌کاران قبل از تحویل محصول به مراکز باید در این بانک افتتاح حساب داشته باشند.

خوانساری با تأکید بر اینکه کشاورزانی که در بانک کشاورزی دارای حساب هستند قبل از تحویل گندم از فعال بودن حساب خود مطمئن شوند، گفت: ️بانک کشاورزی متعهد شده هیچگونه وجهی بابت بدهی کشاورزان از مطالبات گندم آن‌ها برداشت نکند.

وی اضافه کرد: کشاورزانی که در طرح کشت قراردادی گندم ثبت‌نام کرده‌اند، مبلغ 150 تومان بابت هر کیلوگرم گندم تحویلی به مراکز تحت عنوان کمک‌هزینه کرایه حمل دریافت خواهند کرد.

خوانساری یادآور شد:️ دوره‌های آموزشی برای کلیه عوامل مستقر در مراکز شامل کاربران سامانه، کارشناسان و مسئولین کنترل کیفیت و عاملین تشخیص و ذی‌حساب برگزار شده است.

وی گفت: ️به‌منظور فضاسازی مناسب، هم‌زمان با خرید تضمینی گندم برنامه حمل از مبادی انبارهای کوتاه‌مدت به سیلوها و انبارهای طولانی‌مدت داخل و خارج از استان اجرا خواهد شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84246