شناسه خبر:84199
1403/4/10 16:39:05

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش محصول گندم و رسیدن به خودکفایی مبارزه با سِن غلات است، گفت: مبارزه با پوره سِن در 24 هزار هکتار از مزارع گندم و جو همدان انجام شده است.

رحمان ایرانپور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش محصول گندم و رسیدن به خودکفایی مبارزه با سِن غلات است، گفت: مبارزه با پوره سِن در 24 هزار هکتار از مزارع گندم و جو همدان انجام شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: پس از پایان مبارزه با سِن مادر در 28 هزار و 400 هکتار، براساس نظر کارشناسان مبارزه با پوره سِن نیز انجام شد.

وی با بیان اینکه حفظ محصول گندم در مقابل آفات و بیماری‌ها از مراحل مهم داشت غلات است، افزود: بیشترین خسارت آفت سِن بعد از مرحله دوم پورگی است که این مرحله، هم‌زمان با شیری و یا خمیری شدن دانه‌های گندم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان خاطرنشان کرد: پوره ِسن غلات از طریق تزریق بزاق حاوی ترکیبات شیمیایی به درون دانه غلات، سبب از بین رفتن گلوتن می‌شود و درنتیجه کیفیت نان را به میزان زیادی کاهش داده و به‌شدت ارزش کمی و کیفی غلات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه حشرات کامل نسل جدید خطرناک‌ترین مرحله ازنظر خسارت وارده به دانه هستند، تصریح کرد: در همدان با حضور مستمر گروه‌های شبکه مراقبت و کارشناسان مراکز در بخش مرکزی و شراء، پایش دقیق مزارع صورت گرفته و دستور مبارزه در زمان به نرم رسیدن آفت داده شده است.

آفات سِن گندم روی قسمت‌های مختلف گیاه ازجمله برگ و ساقه گیاهان میزبان و همچنین علف‌های هرز تخم می‌گذارند؛ تخم‌ها پس از دو یا سه هفته از تخم خارج می‌شوند و سِن‌های جوان‌تر شروع به تغذیه از برگ، ساقه و خوشه گندم می‌کنند.

آن‌ها بیشتر در لابه‌لای برگ‌های علوفه هرز زمستان‌گذرانی می‌کنند (پنهان می‌شوند)، اما برخی از آن‌ها به میان پوشش گیاهی خشن پناه می‌برند. با بهتر شدن شرایط، آفات بیرون می‌آیند و دوباره شروع به تغذیه از قسمت‌های مختلف محصول گندم می‌کنند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84199