شناسه خبر:84227
1403/4/11 12:27:15

در پی گفت‌وگو با سرپرست پردیس علم و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان مشخص شد؛ این پردیس از طریق حمایت‌های مختلف بستری برای زیست‌بوم فناوری در استان را فراهم کرده است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

پردیس‌های علم و فناوری یکی از ساختارهای مؤثر در امر توسعه فناوری به‌شمار می‌روند چراکه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تخصصی که مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان است از این مسیر به نتیجه مطلوب می‌رسد. حال آنکه محیط‌های مناسبی هستند برای استقرار و حضور گروه‌های فناوری به‌خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط که در تعامل سازنده با یکدیگر و جامعه به فعالیت‌های فناوری بپردازند.

به دیگر سخن پردیس‌ فناوری سازمانی است که هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای نوآوری و فناوری است. برای دستیابی به این هدف یک پردیس فناوری، جریان دانش و فناوری را در میان شرکت‌های خصوصی و بازار به حرکت انداخته و مدیریت می‌کند.

بنابراین با توجه به ظرفیت و توانمندی بالای شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در استان همدان برای استفاده هرچه بهتر از این ظرفیت‌ها، پردیس علم و فناوری با در اختیار داشتن بخش‌ها و امکانات گوناگون از ابتدای سال 1402 راه‌اندازی شد.

هدف از تأسیس این مرکز کمک به اقتصاد دانش‌بنیان و همکاری جهت توسعه علم و فناوری کشور در تمام زمینه‌ها است.

 بر همین اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با سرپرست پردیس علم و فناوری دانشگاه بوعلی سینا گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سید منوچهر حسینی پیلانگرگی با بیان اینکه این پردیس با توافق‌نامه و همکاری با پارک علم و فناوری استان همدان راه‌اندازی شده، گفت: هدف از راه‌اندازی این مجموعه، ارائه حمایت‌های لازم از واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌های کارآفرینانه است.

وی با بیان اینکه این حمایت‌ها در قالب‌های مختلف اعطای تسهیلات، واگذاری فضای اداری و کارگاهی و حتی واگذاری زمین به‌صورت بلندمدت در راستای احداث فضای کارگاه و غیره را شامل می‌شود، اذعان کرد: در این زمینه دانشگاه بوعلی سینا از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای راه‌اندازی این پردیس استفاده کرده است.

سرپرست پردیس علم و فناوری دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: واگذاری پنج هکتار زمین در محوطه پردیس اصلی دانشگاه و انجام اقدامات اولیه در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم و انجام فرایند‌های قانونی، به‌منظور آماده‌سازی این اراضی جهت واگذاری به‌صورت بلندمدت به واحدها و شرکت‌های فناور بخشی از ظرفیت‌های ایجادشده توسط دانشگاه بوعلی سینا است.

حسینی پیلانگرگی خاطرنشان کرد: سه سوله بزرگ در پردیس اصلی دانشگاه نیز به این مجموعه واگذار شده که به 10 فضای کارگاهی با امکانات اولیه ازجمله آب، برق و گاز تبدیل خواهد شد، البته برخی از آن‌ها تکمیل و به واحدهای فناور واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در بخش دیگری، دانشگاه در راستای ایجاد بسترهای لازم برای کشاورزی فناورانه 400 هکتار از زمین‌های کشاورزی در اختیار خود را نیز به پردیس علم و فناوری واگذار کرده، گفت: این امر در راستای تقویت کشاورزی پایدار و دانش‌بنیان در مسیر رفع نیازهای استانی در این حوزه است.

*در آینده‌ای نزدیک امکان واگذاری زمین به واحدهای فناور در پردیس علم و فناوری وجود خواهد داشت

وی با بیان اینکه پیشتر یک مرکز رشد واحد‌های فناور در زیرمجموعه دانشگاه فعالیت می‌کرد که به‌دلیل محدودیت‌های موجود در مراکز رشد و در سطوح حمایتی از شرکت‌ها و واحدهای فناور پیگیری‌های لازم جهت دریافت مجوز پردیس علم و فناوری صورت گرفت ابراز کرد: با پیگیری‌های به‌عمل آمده خوشبختانه در سال 1402 مجوز این پردیس در شورای گسترش آموزش عالی تصویب و به دانشگاه اعطا شد.

سرپرست پردیس علم و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی و ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت مراکز نوآوری تخصصی و خانه‌های خلاق از دیگر اهداف این پردیس است که در حال حاضر سه مرکز نوآوری در دانشگاه بوعلی سینا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

حسینی با اشاره به مراکز نوآوری ایجادشده در زیرمجموعه پردیس علم و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان، افزود: مرکز نوآوری تخصصی گیاهان دارویی و گشنیز توسط دانشگاه، مرکز نوآوری کندو توسط مؤسسه دانش‌بنیان برکت و مرکز نوآوری شروع توسط مجتمع پژوهشی شهید حسین‌پور جزو مراکز نوآوری راه‌اندازی‌شده زیرمجموعه این پردیس هستند.

* برای پذیرش رشته‌های مختلف مانعی وجود ندارد

وی با بیان اینکه پردیس علم و فناوری به لحاظ قانونی هیچ محدودیتی در راستای حمایت از رشته‌های مختلف ندارد، گفت: بر این اساس هر رشته‌ای که ایده نوآورانه یا فناورانه‌ای در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت داشته باشد، در پردیس امکان فعالیت خواهد داشت.

* ایده خلاقانه و پاسخگویی به نیاز جامعه دو رکن پذیرش در پردیس علم و فناوری

وی ادامه داد: علاوه بر این لزومی هم ندارد که ایده‌پرداز حتماً دانشجوی دانشگاه بوعلی و یا جزو اساتید این دانشگاه باشد؛ هر ایده‌پردازی که بتواند نیازی از جامعه و صنعت را برطرف کند، مورد پذیرش و حمایت پردیس خواهد بود.

* درب پردیس علم و فناوری بر روی ایده‌های علوم انسانی باز است

این مدیر فناوری با تأکید بر اینکه در حوزه علوم انسانی نیز پردیس علم و فناوری پای کار آمده است اذعان کرد: در حال حاضر نیز یک گروه در پردیس علم و فناوری جذب شده که ایده‌های خلاقانه‌ای را در راستای تربیت کودکان بر اساس روش‌های نوین دنبال می‌کند.

حسینی با اشاره به برخی دیگر از خدمات و حمایت‌های قابل ارائه در پردیس علم و فناوری ابراز کرد: علاوه بر اختصاص فضاهای اداری و کارگاهی به واحدها و جذب و اعطای تسهیلات حمایتی، ما در عرصه ارائه آموزش‌های تخصصی و مهارتی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و حمایت جهت حضور در نمایشگاه‌های استانی، ملی و بین‌المللی، ارائه خدمات مشاوره در حوزه کسب و کار، ایجاد بسترهای لازم جهت جذب سرمایه‌گذار و در نهایت برگزاری رویدادها و جشنوار‌های تخصصی و کاربردی حمایت‌های لازم را از واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد پردیس‌های علم و فناوری به‌عنوان نهادی اجتماعی- اقتصادی- فناوری مؤثر در امر توسعه فناوری و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تخصصی برای استقرار و حضور حرفه‌ای شرکت‌های فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی که در تعامل سازنده با یکدیگر و با دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند، تأسیس می‌شوند.

 حال آنکه همانطور که در گزارش در خصوص چگونگی عملکرد پردیس علم و فناوری دانشگاه بوعلی سینا آمده می‌توان گفت این پردیس زیست‌بومی برای نوآوری و کارآفرینی است که با تدوین و پیاده‌سازی زنجیره ارزش و خلق ثروت از صاحبان ایده، افراد با استعداد و بلندهمت، صاحبان کسب و کارهای فناور و دانش‌بنیان حمایت می‌کند تا مسئله‌های شناسایی‌شده و ایده‌های ارائه‌شده از سوی مخاطبان به یک کسب‌وکار فناورانه تبدیل شده و مسیر رشد و توسعه را طی کند و بدین ترتیب ارزش‌آفرینی و خلق ثروت محقق می‌شود.

درواقع پردیس علم و فناوری دانشگاه بوعلی سینا؛ عرصه را برای نقش‌آفرینی کامل و فراوان دانش و فناوری پیشرفته فراهم آورده و حرکت به سوی توسعه پایدار و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را سرعت می‌بخشد و این منافع زیادی را برای استان به ارمغان می‌آورد.

شناسه خبر 84227