در کمیسیون صنایع دستی اتاق بازرگانی همدان مطرح شد:
ایجاد ارزشافزوده و اشتغال گوهرسنگها برای همدان
در کمیسیون صنایع دستی اتاق بازرگانی همدان گفته شد که گوهرسنگها برای همدان ارزشافزده و اشتغال ایجاد میکنند.
در این جلسه مهدی محمودی، نایبرئیس کمیسیون صنایع دستی اتاق بازرگانی همدان با اشاره به همایش بینالمللی سنگهای قیمتی در همدان، گفت: بهزودی این همایش در همدان با حضور تیمهایی از استانها و کشورهای همسایه برگزار خواهد شد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی همدان نیز ابراز کرد: فعالان حوزه سنگهای قیمتی در استان برای تشکیل کارگروه باید به یک اجماع منطقی برسند و نتیجه بهدستآمده را به اتاق بازرگانی اعلام کنند.
بشیریجلال ادامه داد: اتاق بازرگانی آماده است تا تمام پیشنهادات اعضا را دریافت کرده و برای کمک به توسعه سنگهای قیمتی از هیچ کمکی دریغ نمیکند.
وی با بیان اینکه برای برگزاری همایش سنگهای قیمتی نیز اتاق پای کار است، گفت: امیدوارم برنامهها در بخش سنگهای قیمتی و همایش پیش رو بهخوبی و آنطور که شایسته است، پیش برود.
در ادامه این نشست دبیر کمیسیون صنایع دستی اتاق بازرگانی همدان نیز ابراز کرد: گوهرسنگ ارزشافزوده بالایی دارد و میتواند اشتغال پایدار ایجاد کند؛ بنابراین لازم است که یک کارگروه تخصصی در استان برای این حوزه تشکیل شود.
مجید ملکیان با بیان اینکه در همدان افرادی هستند که روزانه دهها کیلوگرم سنگ قیمتی تراشخورده به کشورهای همسایه صادر میکنند، بیان کرد: اگر یک کارگروه تشکیل شود و تمام تشکلهای همسو در این حوزه در کنار نمایندگانی از ادارات مرتبط قرار بگیرند، بهراحتی میتوان تصمیمات جدی برای توسعه تولید سنگهای قیمتی در استان گرفت.
نایبرئیس انجمن صنایع دستی استان همدان با تأکید بر اینکه در همدان افراد ناشناخته و فعالان زیادی در حوزه گوهرسنگها وجود دارند، گفت: بناست کتابچهای با محتوای معرفی فعالان حوزه سنگهای قیمتی در استان تدوین شود که مستلزم آن است که این افراد به ما معرفی شوند.
این فعال حوزه سنگهای قیمتی با بیان اینکه یکسری برنامهریزیها برای آموزش فعالیت در حوزه سنگهای قیمتی صورت گرفته، افزود: با وزیر نیز صحبت کردهایم که رشته دانشگاهی در دانشگاه بوعلیسینا ایجاد شود و یا دورههای فنی و حرفهای در استان برگزار شود تا بتوان از این ظرفیت در جهت ایجاد ارزشافزوده و اشتغالزایی بهره برد.
ملکیان ادامه داد: با توجه به ظرفیتهای استان، نیاز است که شهرک صنفی، صنعتی و تخصصی طلا، جواهر و گوهرسنگها ایجاد شود تا علاوهبر توسعه صنعتی در جذب گردشگر نیز مؤثر باشد؛ در چنین شرایطی همدان به برند این حوزه در کشور تبدیل میشود، زیرا نمونه آن در کشور وجود ندارد.
در ادامه جلسه تعدادی از اعضای کمیسیون به بیان نقطهنظرات خود درباره نحوه برندسازی و فعالیت همدان در حوزه گوهرسنگها پرداختند.
شناسه خبر 84312