شناسه خبر:84312
1403/4/13 14:09:38
در کمیسیون صنایع دستی اتاق بازرگانی همدان مطرح شد:

ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال گوهرسنگ‌ها برای همدان

در کمیسیون صنایع دستی اتاق بازرگانی همدان گفته شد که گوهرسنگ‌ها برای همدان ارزش‌افزده و اشتغال ایجاد می‌کنند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی همدان، در پنجمین کمیسیون صنایع دستی به بررسی مسائل و مشکلات حوزه سنگ‌های قیمتی پرداخته شد.

در این جلسه مهدی محمودی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع دستی اتاق بازرگانی همدان با اشاره به همایش بین‌المللی سنگ‌های قیمتی در همدان، گفت: به‌زودی این همایش در همدان با حضور تیم‌هایی از استان‌ها و کشورهای همسایه برگزار خواهد شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی همدان نیز ابراز کرد: فعالان حوزه سنگ‌های قیمتی در استان برای تشکیل کارگروه باید به یک اجماع منطقی برسند و نتیجه به‌دست‌آمده را به اتاق بازرگانی اعلام کنند.

بشیری‌جلال ادامه داد: اتاق بازرگانی آماده است تا تمام پیشنهادات اعضا را دریافت کرده و برای کمک به توسعه سنگ‌های قیمتی از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

وی با بیان اینکه برای برگزاری همایش سنگ‎‌های قیمتی نیز اتاق پای کار است، گفت: امیدوارم برنامه‎‌ها در بخش سنگ‎‌های قیمتی و همایش پیش رو به‌خوبی و آن‌طور که شایسته است، پیش برود.

در ادامه این‌ نشست دبیر کمیسیون صنایع دستی اتاق بازرگانی همدان نیز ابراز کرد: گوهرسنگ ارزش‌افزوده بالایی دارد و می‌‎تواند اشتغال پایدار ایجاد کند؛ بنابراین لازم است که یک کارگروه تخصصی در استان برای این حوزه تشکیل شود.

مجید ملکیان با بیان اینکه در همدان افرادی هستند که روزانه ده‌ها کیلوگرم سنگ قیمتی تراش‌خورده به کشورهای همسایه صادر می‌کنند، بیان کرد: اگر یک کارگروه تشکیل شود و تمام تشکل‌های همسو در این حوزه در کنار نمایندگانی از ادارات مرتبط قرار بگیرند، به‌راحتی می‌توان تصمیمات جدی برای توسعه تولید سنگ‌های قیمتی در استان گرفت.

نایب‌رئیس انجمن صنایع دستی استان همدان با تأکید بر اینکه در همدان افراد ناشناخته و فعالان زیادی در حوزه گوهرسنگ‌ها وجود دارند، گفت: بناست کتابچه‌‎ای با محتوای معرفی فعالان حوزه سنگ‌‎های قیمتی در استان تدوین شود که مستلزم آن است که این افراد به ما معرفی شوند.

این فعال حوزه سنگ‌های قیمتی با بیان اینکه یک‌سری برنامه‎‌ریزی‎‌ها برای آموزش فعالیت در حوزه سنگ‌های قیمتی صورت گرفته، افزود: با وزیر نیز صحبت کرده‌ایم که رشته دانشگاهی در دانشگاه بوعلی‌سینا ایجاد شود و یا دوره‌های فنی و حرفه‌‎ای در استان برگزار شود تا بتوان از این ظرفیت در جهت ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی بهره برد.

ملکیان ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های استان، نیاز است که شهرک صنفی، صنعتی و تخصصی طلا، جواهر و گوهرسنگ‌ها ایجاد شود تا علاوه‌بر توسعه صنعتی در جذب گردشگر نیز مؤثر باشد؛ در چنین شرایطی همدان به برند این حوزه در کشور تبدیل می‌شود، زیرا نمونه آن در کشور وجود ندارد.

در ادامه جلسه تعدادی از اعضای کمیسیون به بیان نقطه‌نظرات خود درباره نحوه برندسازی و فعالیت همدان در حوزه گوهرسنگ‌ها پرداختند.

شناسه خبر 84312