شناسه خبر:84928
1403/4/30 17:43:36

استاندار همدان با بیان اینکه هشت‌ سال دفاع مقدس یک ظرفیت عظیم و بی‌سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است، عنوان کرد: در جامعه امروزی نیاز به تبیین این ظرفیت بزرگ و تجارب عظیم برای نسل نوجوان و جوان داریم و نباید از این موضوع غفلت کنیم.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

علیرضا قاسمی‌فرزاد پیش از ظهر شنبه در آیین تجلیل از نویسندگان منتخب حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس استان همدان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، خاطرنشان کرد: هنرمندان اهل قلم رسالت بسیار بزرگی را برعهده دارند و باید براساس نیاز مخاطب و جامعه اقدام به تولید آثاری با محوریت دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و شهدای گران‌قدر کنند.
وی ضمن قدردانی از زحمات مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان به جهت حمایت از چاپ آثار نویسندگان جوان حوزه ادبیات پایداری، ابراز کرد: استان همدان دارای ظرفیت بسیار بزرگی در حوزه ادبیات پایداری است و نویسندگان خوش‌ذوقی نیز اهل این استان هستند که توانسته‌اند آثار بسیار خوبی را از خود به یادگار بگذارند.

استاندار همدان با اشاره به اینکه دشمنان این کشور همواره درصدد آسیب‌رسانی به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، عنوان کرد: ازجمله مسائلی که دشمن به دنبال آن است که مردم این کشور از آن فاصله داشته باشند، اعتقادات اصیلی است که در بین تمامی قومیت‌ها و مردم وجود دارد.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه شهدای دانش‌آموز نیز در طول هشت سال جنگ تحمیلی رشادت‌های فراموش‌ناشدنی از خود به یادگار گذاشتند، ادامه داد: مردم در آن دوران با انگیزه الهی در جنگ حضور داشتند و نکته مهم این حماسه‌آفرینی، حضور تمامی اقشار جامعه در صحنه‌های مورد نیاز دفاع مقدس بود.

وی با تأکید بر اینکه نسل نوجوان و جوان امروزی ما نیز درحال حاضر نیاز به آشنایی با سبک زندگی و سیره شهدا دارد، خاطرنشان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از 36 هزار دانش‌آموز شهید در جبهه‌های حق علیه باطل به شهادت رسیدند و در بین آن‌ها افرادی وجود داشتند که برای حضور در جبهه، شناسنامه خود را دست‌کاری می‌کردند و تاریخ تولد را تغییر می‌دادند تا همچون سایر رزمندگان در نبرد با دشمن حضور پیدا کنند.

استاندار همدان با بیان اینکه رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس هیچ انگیزه مادی و دنیوی برای حضور در خط مقدم نداشتند، افزود: خداوند متعال نیز در برخی از آیات قرآن کریم دستور به جهاد در راه خودش را داده است و امام علی (ع) هم در کتاب نهج‌البلاغه نبرد در راه خدا را یکی از در‌ب‌های ورود به بهشت می‌دانند.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به برنامه‌ریزی منسجم مجموعه‌های فرهنگی از قبیل بسیج دانش‌آموزی، انجمن اسلامی و غیره جهت برگزاری دوره‌های آموزشی در زمان جنگ تحمیلی برای دانش‌آموزان در ایام تابستان، ابراز کرد: به خاطر دارم سال 1361 در دبیرستان دکتر علی شریعتی برای دانش‌آموزان کلاس‌های آموزش قرآن و نهج‌البلاغه برگزار می‌شد و از همان سنین دانش‌آموزان را با فرامین الهی و سیره اهل بیت (ع) آشنا می‌کردند.

وی با بیان اینکه رژیم بعثی عراق در هشت‌ سال دفاع مقدس پول‌های زیادی را برای حضور مردم آن کشور در جنگ با ایران هزینه کرد، ادامه داد: صدام با همه امکاناتی که از سایر کشور‌ها دریافت می‌کرد و همچنین انگیزه‌های مادی مختلفی که برای مردم دایجاد کرده بود تا آن‌ها به مبارزه با مردم ایران ورود داشته باشند، اما در این زمینه همواره با شکست مواجه بود.

استاندار همدان داشتن تفکر الهی و کار برای رضای خدا را از مهم‌ترین ویژگی شهدای دفاع مقدس دانست و افزود: نوجوانان شهید ما نیز از اولیای الهی هستند که نمونه‌ای از آن‌ها شهید 12 ساله همدانی جلال تقواطلب است که در آن سن‌وسال، هیچگاه نماز شبش ترک نمی‌شد و هرگاه به سراغ ایشان می‌رفتیم، مشغول خواندن قرآن بود.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جامعه امروزی نیاز به مقوله هنر داریم، گفت: باید به سبک و روش‌های مختلفی از قبیل قصه کوتاه، داستان، شعر، فیلم کوتاه، فیلم سینمایی و غیره این اسطوره‌های بی‌نظیر را در جامعه براساس نیاز مخاطب معرفی کنیم.

* چاپ بیش از 700 عنوان کتاب در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس استان همدان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه هم‌اکنون 100 نویسنده همدانی در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس مشغول به نگارش آثار هستند، عنوان کرد: استان همدان اقدامات بسیار مؤثری را از خود در این زمینه به یادگار گذاشته که نمونه آن چاپ بیش از 700 عنوان کتاب در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس است.

سردار مهدی ظفری ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه نویسندگان حوزه ادبیات پایداری، خاطرنشان کرد: گنجینه عظیم دفاع مقدس و حقیقت‌های آن توسط اهالی هنر و رسانه در جامعه انعکاس پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با رشادت‌های مردم عزیز و رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) در سال 1357 به پیروزی رسید، ابراز کرد: مسیر انقلاب اسلامی همچنان استمرار داشته و در این مسیر با موانع و مشکلاتی نیز مواجه هستیم که باید با بصیرت و درک درست از آن‌ها عبور کنیم تا پرچم این انقلاب را به دست صاحب اصلی آن حضرت مهدی موعود (عج) برسانیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان ضمن قدردانی از حمایت‌های استاندار همدان به‌عنوان رئیس شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این استان، ادامه داد: آقای قاسمی‌فرزاد از یادگاران هشت سال دفاع مقدس هستند و به‌عنوان یک رزمنده فداکار و آزاده سرافراز زحمات زیادی را برای این کشور و مردم متحمل شده‌اند.

سردار ظفری با اشاره به پذیرش قطعنامه 598 در سال 1367 توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: افراد در این کشور برداشت‌های مختلفی از پذیرش این قطعنامه داشته‌اند، اما باید بدانیم که تحمیل این قطعنامه به رژیم بعثی عراق در آن سال یکی از شاهکار‌های امام خمینی (ره) بود که صدام یک‌بار در ابتدای جنگ و بار دیگر در سال 1367 این قطعنامه را پاره کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس باید از ظرفیت نوجوانان و جوانان اهل قلم نیز استفاده کنیم، عنوان کرد: رزمندگان دوران دفاع مقدس یک گنجینه بسیار بزرگ در این کشور هستند که به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) باید خاطرات و حماسه‌آفرینی این دلاوران برای همیشه ثبت و ضبط شده و به یادگار بماند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی شاهد تحولات بسیار بزرگی در جمهوری اسلامی ایران بودیم، ادامه داد: یکی از این تحولات و اقدامات به‌یادماندنی، حمایت‌های همه‌جانبه در حوزه چاپ و نشر آثار دفاع مقدس بود که در استان همدان نیز شاهد این رویداد در قالب‌های مختلف هنری بودیم.

سردار ظفری با بیان اینکه شهیدرئیسی ادامه‌دهنده راه و مسیر شهیدانی چون محمدحسین بهشتی و محمدعلی رجایی بود، ابراز کرد: امیدواریم که بتوانیم ادامه‌دهنده راه و مسیر شهدا به‌ویژه شهدای خدمت اردیبهشت‌ماه باشیم و بدانیم که شهدا همواره ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند.

در پایان این مراسم از آقایان پیام زمانی، مصطفی قهرمانی‌ارشد، امیر نوبرانی، مسعود طاهری‌عضد، محمدتقی معظمی گودرزی، رسول باقری، مصطفی خانی و محمدمهدی طبیبانی و همچنین خانم‌ها فاطمه بگزاده، لیلا گودرزیان‌فرد، فرزانه کیان‌پور، اکرم گودرزیان‌فرد، مریم سلیمی هیزجی و مهرانگیز حسینی به‌عنوان نویسندگان و هنرمندان منتخب حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس استان همدان تجلیل به عمل آمد.

شناسه خبر 84928