شناسه خبر:85225
1403/5/6 16:00:31
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان:

اشیاء و اسکلت‌های انسانی هنوز به دستکند سامن منتقل نشده‌اند

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به استقبال بسیار خوب گردشگران از مجموعه دستکند سامن اشاره کرد و با بیان اینکه اشیاء و اسکلت‌های انسانی هنوز به دستکند سامن منتقل نشده‌اند، گفت: درحال حاضر روزانه بیش از 100 گردشگر به‌طور میانگین از مجموعه بازدید می‌کنند و در برخی روزها این میزان به 300 نفر نیز افزایش می‌یابد.

علی خاکسار به مرمت و حفاظت دستکند سامن، تکمیل و تجهیز ساختمان پایگاه، آماده‌سازی خروجی و نورپردازی آن اشاره و اظهار کرد: اشیاء و اسکلت‌های انسانی هنوز به مجموعه انتقال داده نشده‌اند و درتلاش هستیم تا اسکلت‌های کشف‌شده را در فضای دستکند به نحوی که کشف شده بودند، چیدمان کنیم و روی آن ویترین بگذاریم که به سایت‌‌موزه دستکند تبدیل شود.

وی افزایش ایمنی مجموعه دستکند را ضرورتی برای انتقال اشیاء و اسکلت‌های انسانی به مجموعه دانست و افزود: تردد خودروهای سبک و سنگین از معبر بالای دستکند سامن، تهدیدی برای ایمنی دستکند است و اگر توسط شهرداری به پیاده‌راه تبدیل شود، علاوه‌بر تأمین ایمنی مجموعه، می‌توان از آن به‌عنوان خیابان غذا، صنایع دستی و پارک استفاده کرد.

خاکسار با بیان اینکه پس از افزایش ایمنی، حفاظت، پایش دما و رطوبت مجموعه انتقال اشیاء و اسکلت‌های انسانی انجام خواهد شد، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با تخصیص سه میلیارد تومان اعتبار، اقدامات تکمیلی دستکند سامن انجام شود.

وی با بیان اینکه اعتبار مصوب‌شده از محل سفر رئیس‌جمهور هنوز تخصیص نیافته است، ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات امسال، ادامه روند حفاظت و ایمنی و انتقال اشیاء و اسکلت‌های انسانی انجام شود.

وی‌ به تخصیص 350 میلیون تومان اعتبار از محل دفتر امور پایگاه‌ها معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی به پروژه‌های دستکند استان همدان اشاره و اضافه کرد: دستکند سامن نخستین سایت مورد بازدید در شهرستان ملایر است.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: چنین مجموعه‌هایی در توزیع سفر به روستاها و شهرهای کوچک و افزایش درآمد و ماندگاری گردشگر مؤثر هستند.

وی با بیان اینکه دستکند سامن سال 1384 به‌طور اتفاقی در جریان حفاری‌های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد، خاطرنشان کرد: هسته اولیه سکونتگاه متعلق به دوره اشکانیان بوده که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌ است.

خاکسار ادامه‌ داد: در اتاق‌های کشف‌شده این اثر تاریخی، مقادیر زیادی اسکلت متعلق به دوره اشکانی کشف شد که دست‌نخورده در جای خود باقی مانده‌ و در کنار اسکلت‏‌ها هدایای داخل قبور گذاشته شده و اسکلت‏‌ها به‌صورت چمباتمه‏‌ای تدفین شده‌‏اند که به احتمال زیاد تدفین‏‌ها مربوط به دوره تاریخی به‌خصوص دوره اشکانی است.

وی به 6 فصل کاوش‌های باستان‌شناسی این مجموعه از سال 1386 اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مجموعه در زیر بستر شهر، منازل مسکونی و خیابان‌ها قرار گرفته، برای کاوش و پژوهش محدودیت‌های زیادی داریم.

مدیر پایگاه‌های ملی دستکندهای استان همدان با بیان اینکه آخرین فصل کاوش‌ها در سال 1394 بود، گفت: تاکنون پنج هکتار و در هشت نقطه بیش از 60 فضای دستکند کوچک و بزرگ کاوش شده که در آن اسکلت‌های متعددی تدفین شده بود.

خاکسار به کشف بخش‌هایی از سه هکتار این مجموعه اشکانی با سه کاربری آیینی- مذهبی، گوردخمه و پناهگاه اشاره و خاطرنشان کرد: توجه به معابر و خانه‌هایی که باید آزادسازی شوند، ضروری است تا این مجموعه تاریخی از آسیب‌های احتمالی بعدی در امان بماند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 85225