شناسه خبر:85539
1403/5/15 10:57:20

متخصص طب سنتی گفت: شیر مادر این قابلیت را دارد که با نیازهای نوزاد تغییر کند، درواقع این یک امتیاز برای نوزاد است در حالی که شیر خشک این ویژگی را ندارد.

دکتر مامک هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه سپهرغرب با اشاره به ‌روز جهانی شیر مادر و ترویج فرهنگ استفاده از آن برای نوزادان گفت: جنین در شکم مادر از خون بندناف که شبیه‌ترین طعم را به شیر مادر دارد تغذیه می‌کند به همین دلیل توصیه طب سنتی و پزشکی رایج این است که بهترین غذا برای نوزاد تا 6 ماهگی شیر مادر است و شیرخشک نمی‌تواند جایگزین آن شود.

وی با اشاره به ارتباطی که بین مادر و نوزاد وجود دارد گفت: شیر مادر می‌تواند تحت‌ تأثیر عوامل مختلف جزئی تغییر کند، این امر برای حفظ و ارتقای سلامت فرزند بسیار حیاتی است که تغذیه او متناسب با نیازهایش باشد، برعکس شیرخشک یک فرمول واحد داشته و تناسبی با حالات نوزاد ندارد.

وی درخصوص نخستین شیر مادر یا آغوز که در زمان کوتاهی پس از زایمان ترشح می‌شود و سرشار از مواد مغذی و آنتی‌بادی‌های مهم بوده و کیفیت آن با روزهای دیگر متفاوت است گفت: درواقع هرآنچه کودک در روزهای نخست زندگی خود به آن نیاز دارد توسط این شیر تأمین می‌شود. باتوجه به همین نیازها است که تغذیه نوزاد باید با آن آغاز شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه این هوشمندی وجود دارد که شیر مادر با توجه به شرایط نوزاد و متناسب با نیاز آن ‌تغییر کند اما در شیر خشک این ویژگی‌ها وجود ندارد گفت: به‌طور مثال کیفیت شیر مادری که کودک او به‌صورت نارس به دنیا می‌آید با مادری که به‌موقع زایمان می‌کند، متفاوت است. حتی شیری که مادر به نوزاد پسر یا دختر می‌دهد از نظر کیفیت مزاجی با هم یکسان نیستند.

هاشمی درخصوص مزایای شیر مادر برای سلامت جسم نوزادان گفت: با توجه به تحقیقات انجام‌شده اثر این شیر نه‌تنها در دوران شیرخوارگی بلکه در بزرگ‌سالی خود را نشان می‌دهد به‌طوری که از بیماری‌هایی چون فشار خون، دیابت و حتی برخی بیماری‌های بدخیم پیشگیری می‌کند.

وی عنوان کرد: در مواقعی که شیرخوار محدودیت دارویی خاصی دارد طب سنتی و رایج توصیه کرده که می‌توان از شیر مادر استفاده کرد، به این صورت که دارو را برای مادر تجویز کرده و نوزاد بر اثر خوردن شیر مادر آن را دریافت می‌کند که این قابلیت در شیرخشک وجود ندارد.

این متخصص طب سنتی در خصوص تأثیر تغذیه و حالات روحی مادر بر شیر او گفت: مواد غذایی همچون شیر بادام، تخم‌مرغ عسلی، نخودآب باعث افزایش شیرمادر شده و طعم و کیفیت آن را بهتر خواهد کرد، علاوه بر آن شرایط روحی مادر مثل غم، شادی، استرس، خشم و ناراحتی نیز بر شیری که شیرخوار مصرف می‌کند تأثیرگذار است؛ بنابراین در این دوران مادر باید مراقب وضعیت جسمی و روحی خود باشد.

هاشمی با اشاره به گلایه مادران از حجم کم شیر خود گفت: ملاک کافی بودن حجم شیر مادران، وزن‌گیری و سلامت کودک است.

وی درخصوص استفاده از شیرخشک برای وزن‌گیری کودک گفت: نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند به لحاظ ظاهری سرعت رشد و وزن‌گیری در آن‌ها بالاست ولی در طولانی‌مدت کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند رشد و سلامت بهتری دارند.

شناسه خبر 85539