شناسه خبر:85553
1403/5/15 12:26:46

تأکید رئیس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان بر گزاره‌های اخلاقی و مردم‌پسندی چون حق، عدالت، انصاف، وحدت، انسجام، وفاق و پرهیز از اختلافات داخلی در دوران رقابت‌های انتخاباتی و تشکیل دولت وفاق ملی بعد از پیروزی در انتخابات، با اقبال و استقبال مردم و جریان‌های سیاسی در جامعه مواجه شد. سخنان متقن، مقتدرانه و امیدآفرین در مراسم تحلیف مبتنی بر اصول انقلاب و سند چشم‌انداز 20 ساله نظام بود که دوستان انقلاب را شاد و دشمنان را بار دیگر مأیوس کرد. بعد از مراسم تحلیف، مهم‌ترین موضوع محافل سیاسی کشور بحث تشکیل کابینه است؛ اینکه چه افرادی و با چه شاخص‌هایی انتخاب و برای کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی خواهند شد. آقای پزشکیان چه در تبلیغات و چه بعد از آن در کمتر سخنرانی خود بوده که سخن از وحدت ملی و پرهیز از اختلافات داخلی نکرده باشد و بر تشکیل دولت وفاق ملی تأکید نکند.

برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که فارغ از دسته‌بندی‌های جناحی جلوه وفاق ملی باشد و ما را به هدف برساند که اگر این‌گونه عمل کنیم، توانسته‌ایم براساس خواست و انتظارات رهبری معظم انقلاب حرکت کنیم.

دولت وفاق ملی، آنگاه این معنی بلند و این مفهوم سترگ را در عینیت با خود خواهد داشت که متشکل از همه نمایندگان و شایستگان از اضلاع و اجزای مختلف و متکثر به‌ویژه جوانان متخصص و متعهد جامعه باشد؛ همان‌هایی که در ایام انتخابات با وجود همه مضایق، کاستی‌ها، اتفاقات ریزودرشت گذشته، فشارهای بیرونی و جنگ روانی و تبلیغاتی دشمنان، پای کار آمدند.

درعین‌حال معنای دولت وفاق ملی، دادن سهم‌الشرکه به احزاب، گروه‌ها، شخصیت‌ها و قومیت‌ها نیست. دولت چهاردهم گفتمانی دارد و وعده‌هایی داده که باید با کمک افرادی که معتقد به گفتمان حق و عدل هستند، محقق شود. پس قطعاً دولت ائتلافی آن‌هم با گفتمان‌های گاه متضاد نه‌تنها نمی‌تواند اهداف رئیس‌جمهور منتخب را تحقق بخشد که توان دولت را بیشتر صرف اصطکاک میان اعضای کابینه خواهد کرد و امکان تحرک از دولت را خواهد گرفت.

آقای رئیس‌جمهور، سند چشم‌انداز 20 ساله نظام، برنامه پنج‌ساله و سیاست‌های کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب را سرلوحه دولت خویش قرار داده و در مراسم تحلیف بر این نکته تأکید کردند. رئیس‌جمهور محترم در این یک‌ماه بارها تبعیت خود از منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های کلان ابلاغی ایشان را اعلام کرده و راه نجات کشور را اجرای این سیاست‌ها دانسته‌ است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص ویژگی‌ها و معیارهای ضروری برای افرادی که وزیر و میدان‌دار اقتصاد، فرهنگ، سازندگی و تولید خواهند شد، شاخصه‌هایی را مطرح فرمودند که برای تشکیل کابینه جدید بسیار مغتنم و کارگشا است:

12 شاخص برای انتخاب کابینه

1. امین 2. صادق 3. متدین 4. باایمان 5. متشرع 6. کارآمد 7. معتقد به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی از بن دندان 8. امیدوار به آینده 9. دارای نگاه مثبت به افق 10. نداشتن سابقه سوء 11. اشتهار به پاک‌دستی و صداقت 12. دارای نگرش ملی و غرق‌ نشدن در مسائل جناحی و سیاسی.

آینده اجرایی کشور حالا به رأی اعتماد مجلس به کابینه گره خورده و نگاه همه کشور به نظر محکم و متقن نمایندگان است، در جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی. درحقیقت این نمایندگان هستند که بدون پرداختن به حواشی سیاسی و شخصی افراد، تنها با درنظر گرفتن تخصص، پاک‌دستی، تجربه و عِرق آن‌ها به ایران، به چیدمان کابینه‌ای کارآمد و توانمند در کنار مسعود پزشکیان می‌پردازند. امید که رئیس‌جمهور محترم و مجلس به وظیفه انقلابی خود در قِبال تشکیل کابینه کارآمد، توانمند و انقلابی عمل کنند و پیامدهای «وفاق ملی» نیز باید به اصلاح امور جاری کشور و اصلاح معیشت قشر یادشده منجر شود.

به‌هرحال، به نظر می‌رسد همواره در جهت امنیت، اقتدار ملی، کوشش‌های بنیادی و وفاق ملی، بیش از هر چیز به نصایح دلسوزانه و ارزشمند رهبر معظم انقلاب در جامعه نیازمندیم و پشتوانه عملی آن، حمایت کریمانه معظم‌له را در پی خواهد داشت و ثمره آن در انتخابات مختلف کشور می‌تواند تشنج و التهاب‌آفرینی را در صحنه اجتماع التیام بخشد و پیوسته نظامی مستحکم و توانمند در جهت اعاده حقوق محرومین و مستضعفین را در صحنه جامعه و در اذهان مسلمانان جهان و بین‌الملل رقم بزند، ان‌شاء‌الله.

شناسه خبر 85553