شناسه خبر:85595
1403/5/15 18:46:07

به نام خدا

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد

موضوع: پاسخ به مطالب منتشرشده در روزنامه سپهرغرب (چهارشنبه 10/5/1403 - خبر شماره 85321)

احتراماً مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان همدان دارای دو بیمارستان جنرال با مجموع 319 تخت بستری در قالب بخش‌های مختلف عمومی (داخلی و جراحی)، ویژه و دیالیز و همچنین واحدهای مختلف پاراکلینیک در مراکز بستری و یک پلی‌کلینیک تخصصی و همچنین 6 مرکز سرپایی در بخش درمان مستقیم و بیش از یک‌هزار و 200 مرکز درمانی طرف قرارداد خصوصی و دولتی در بخش معاونت خرید راهبردی (درمان غیر مستقیم) در سطح استان بوده که درحال ارائه خدمت به مجموعه بیمه‌شدگان و مراجعین هستند. اشاره به تعداد 800 هزار بیمه‌شده در مطلب مذکور، مربوط به کل استان همدان است و برای این تعداد بیمه‌شده، مراکز 9 گانه درمان مستقیم و تعداد یک‌هزار و 200 مرکز طرف قرارداد درحال خدمت هستند. موارد اشاره‌شده نیز اغلب ناظر بر خدمات سرپایی است که با مأموریت اصلی بیمارستان که همانا ارائه خدمات بستری بوده، متفاوت است.

بیمارستان تأمین اجتماعی آتیه همدان در چندسال اخیر حائز افتخارات بسیاری در حوزه‌های مختلف شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- کسب درجه یک اعتباربخشی در ادوار پنج‌گانه ارزیابی‌های اعتباربخشی ملی

2- پروژه بهسازی و استانداردسازی فضاهای درمانی در قالب برنامه ارتقای هتلینگ

3- کسب مقام برتر بیمارستان سبز و گرفتن لوح تقدیر و تندیس ملی از مقام معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور

4- کسب مقام برتر دستگاه‌های اجرایی در جشنواره شهیدرجایی

5- کسب مقام برتر رویداد بزرگ جایزه ملی جوانی جمعیت

6- توسعه خدمات دیالیز به تعداد 6 تخت در دو نوبت صبح و عصر

7- کسب لوح بیمارستان دوست‌دار کودک

8- بیمارستان دوست‌دار ایمنی و غیره

در سال 1402 مجموعاً 18 هزار و 823 بیمار در این بیمارستان بستری شده‌اند و تعداد 12 هزار و 395 مورد جراحی انجام شده است؛ تعداد 544 هزار و 517 مورد ویزیت نیز توسط پزشکان بیمارستان مذکور انجام شده که از این تعداد 375 هزار و 183 مورد ویزیت پزشک عمومی، 157 هزار و 951 مورد ویزیت پزشک متخصص و 11 هزار و 383 مورد ویزیت دندان‌پزشکی بوده که با کسر روزهای تعطیل، به‌طور میانگین بیش از دو هزار ویزیت در روز بوده و رقم بسیار قابل توجه و در نوع خود کم‌نظیری است. در همین بازه زمانی تعداد هشت هزار و 278 مورد فیزیوتراپی و تعداد 52 هزار و 584 مورد خدمت تصویربرداری انجام شده که تعداد 13 هزار و 422 مورد مربوط به MRI است.

موضوعات عنوان‌شده در روزنامه مذکور و پاسخ مربوطه:

1- ناکافی بودن یک بیمارستان تأمین اجتماعی در شهر همدان

- تخصیص تعداد مراکز درمانی در مناطق مختلف تابع مقررات سطح‌بندی مراکز درمانی از سوی سازمان تأمین اجتماعی است که خود بر مبنای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت تدوین شده است. با این اوصاف بیمارستان آتیه با بهره‌گیری از تمامی توان و فرصت خدمت‌گذاری، مشغول ارائه خدمات درمانی به مردم شریف و بیمه‌شدگان است.

2- طولانی بودن نوبت‌های فیزیوتراپی، پُر بودن نوبت تا پایان سال، کمبود نیرو و جایگزین نشدن نیروی بازنشسته این واحد

- وظیفه اصلی بخش فیزیوتراپی بیمارستان، ارائه خدمت به بیماران بستری در کلیه بخش‌های بیمارستان ازجمله بخش‌های ویژه و بیماران دارای مشکلات است؛ بااین‌حال واحد فیزیوتراپی بیمارستان با بهره‌گیری از نیروی متخصص و توانمند، بر اساس نُرم‌های تعیین‌شده از سوی سازمان متبوع که برگرفته از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت است، علاوه‌بر ارائه خدمت به بیماران بستری، روزانه 32 بیمار سرپایی را نیز در پوشش دارد و بالاتر از نُرم مربوطه درحال خدمت است. در خصوص جایگزینی نیروی بازنشسته نیز این مدیریت در سال جاری پیش‌بینی لازم را کرده و درحال جذب و به‌کارگیری نیروی مذکور است.

3- عدم امکان نوبت‌گیری تلفنی برای متخصص داخلی و نوبت‌گیری حضوری، سایتی و نرم‌افزاری

- نوبت‌دهی برای پزشکان متخصص ازجمله داخلی به‌صورت تلفنی، اینترنتی، حضوری و سیستم ارجاع صورت می‌پذیرد؛ این بیمارستان بهره‌گیری از تعداد پنج پزشک متخصص داخلی را دارد که هر روز سه نفر از آن‌ها در درمانگاه تخصصی مشغول ویزیت بیمار هستند و هرکدام به‌طور متوسط 40 بیمار و حداقل 120 بیمار را ویزیت می‌کنند. بدیهی است که این تعداد ویزیت در یک تخصص برای یک بیمارستان جنرال، تراز مناسبی محسوب می‌شود، هرچند با عنایت به تعداد مراجعین و متقاضیان دریافت خدمت ویزیت داخلی، گاهی ممکن است در دریافت نوبت، افراد با پاسخ ظرفیت تکمیل مواجه شوند.

4- کمبود پزشک عمومی و عدم ویزیت بیمار توسط پزشک عمومی بخش اورژانس

- این مرکز با بیش از 25 پزشک عمومی و با نوبت‌بندی 6 پزشک برای نوبت صبح، پنج پزشک نوبت عصر و سه پزشک برای نوبت شب به‌صورت پیوسته و در تمام ساعات شبانه‌روز و ایام تعطیل درحال ارائه خدمت به مراجعین است (بیش از یک‌هزار و 400 ویزیت در شبانه‌روز) که طبق آمار و مستندات، در هیچ‌یک از مراکز درمانی حتی دانشگاهی این تعداد خدمت ویزیت عمومی در تمام ساعات شبانه‌روز ارائه نمی‌شود.

5- غیر فعال بودن داروخانه در شیفت شب

- به بیماران اورژانسی مراجعه‌کننده به بیمارستان به‌صورت 24 ساعته کلیه خدمات ازجمله داروهای مورد نیاز ارائه می‌شود و برای بیماران سرپایی و غیر اورژانسی در دو شیفت صبح و عصر داروخانه فعال بوده و مطابق ضوابط سازمان، هیچ‌یک از بیمارستان‌های تابعه سازمان، مجاز به ارائه خدمت داروخانه سرپایی در ساعات 20 تا 8 صبح نیستند.

6- عدم ارائه بعضی از داروها به‌طور مشخص داروی دیابت در داروخانه

- فهرست داروهای قابل ارائه در داروخانه سرپایی بیمارستان تابع دستورالعمل ابلاغی سازمان بوده که خود برگرفته از مصوبات شورای عالی بیمه کشور است.

7- نبود واحد دندان‌پزشکی در بیمارستان آتیه و صرفاً فعالیت دندان‌پزشکی پلی‌کلینیک شهیدشهبازی

- بیمارستان آتیه دارای واحد دندان‌پزشکی بوده و اکنون نیز درحال ارائه خدمت است. همان‌گونه که اشاره شد، در سال 1402 بیش از 11 هزار و 383 مورد ویزیت و خدمات دندان‌پزشکی در این مرکز انجام و ارائه شده است.

8- ارائه شکایت به دانشگاه علوم پزشکی و پاسخ دانشگاه مبنی بر مستقل بودن بیمارستان تأمین اجتماعی و نتیجه‌گیری نبود ناظر بر بیمارستان آتیه

- مدیریت درمان تأمین اجتماعی همدان با بهره‌گیری از کارشناسان متخصص و متعهد با تمام توان و به‌صورت تمام‌وقت به‌عنوان قوی‌ترین و نزدیک‌ترین ناظر بر عملکرد بیمارستان‌های تابعه درحال پایش، ارزیابی و نظارت بوده و به‌صورت پویا و منظم، از بازدیدهای مدون و سرزده کارشناسان خود به مراکز بازخورد داده و اقدام اصلاحی دریافت می‌کند. در ضمن تمامی بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، تأمین اجتماعی و غیره تحت نظارت و بازدید دانشگاه علوم پزشکی هستند.

9- نوبت 85 روزه وقت ام‌آرآی

- انجام خدمت ام‌آرآی برای بیماران بستری و اورژانسی بدون نوبت صورت می‌پذیرد و علاوه‌بر آن روزانه 60 بیمار سرپایی نیز خدمت مذکور را دریافت می‌کنند. در بررسی‌های انجام‌شده متوسط زمان انتظار، یک هفته است. مع‌الوصف با عنایت به تعداد بیمه‌شدگان و مراجعین و از سویی ظرفیت واحد مذکور، ممکن است در برخی اوقات با اطاله زمان انتظار دریافت خدمت مواجه شده و زمان انتظار به سه و ندرتاً چهار هفته (21 تا 28 روز) برسد. البته این موضوع به غیر از موارد بیماران بستری و اورژانسی است که در نخستین فرصت انجام می‌شود.

10- کمبود کادر درمانی و کار کردن هم‌زمان کادر این بیمارستان در مراکز دیگر

- این مورد در ارتباط است با به خدمت گرفتن پزشکان متخصصی که به‌صورت اولیه در مراکز دانشگاهی و یا خصوصی فعالیت داشته و با پیگیری‌های مداوم و مؤثر، این مدیریت موفق به جلب همکاری ایشان شده ‌است تا با تقویت ظرفیت و توان نیروی انسانی، بتواند بالاترین سطح خدمات درمانی را به‌لحاظ تنوع و کیفیت به مراجعین محترم ارائه کند. در بررسی‌های بیشتر، موردی از فعالیت همکاران این بیمارستان با مراکز غیر ملکی مشاهده نشد.

11- بازنشستگی کارکنان در ماه‌های اخیر و عدم جایگزینی نیرو‌های جدید

- جایگزینی نیروهای ناشی از افت ادواری، مطابق ضوابط و قوانین سازمانی درحال انجام است.

12- تعداد کم نسخه‌های پذیرش‌شده در آزمایشگاه بیمارستان

- واحد آزمایشگاه بیمارستان با بهره‌گیری از نیروی متخصص و توانمند، براساس نُرم‌های تعیین‌شده از سوی سازمان متبوع و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت روزانه به 300 نفر خدمت ارائه می‌دهد که از این تعداد 160 مورد سرپایی و اورژانسی و مابقی بیماران بستری بوده که حتی بالاتر از نُرم‌های مصوب است.

شناسه خبر 85595