هر کشوری مجموعهای از منابع و ثروتهای خدادادی دارد که میتواند با بهرهمندی از این منابع، رونق اقتصادی برای خود ایجاد کند، اما اینکه چگونه از منابع مختلف اعم از ظرفیتهای انسانی، معدنی، کشاورزی و علمی خود استفاده کند، نیاز به برنامهریزی عالمانه دارد.
کسبوکارهای کوچک و متوسط که زادگاه و بستر رشد و نمو صنایع هستند، بهعنوان موتور پیشران رشد اقتصادی و اشتغالآفرینی در کشور ما نقش کلیدی ایفا میکنند. این واحدها ازنظر کمی، تعداد زیادی از افراد را مشغول به کار و ارزشافزودهای بین یکدوم تا یکسوم ارزشافزوده کل کشور را ایجاد میکنند. ازنظر کیفی نیز توسعه این بنگاهها در مناطق مختلف کشور میتواند از مهاجرت به شهرها و افزایش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی جلوگیری کند. همچنین در تقویت اقتصاد منطقهای و ایجاد رفاه بیشتر در جامعه نقشآفرین هستند؛ ازاینرو بنگاههای کوچک براساس نیازهای محلی و منطقهای ایجاد میشوند و با رشد و توسعه خود باعث گسترش اشتغال، ترویج فرهنگ تولید و ترغیب بخش خصوصی به سرمایهگذاریهای زودبازده میشوند.
در ایران 7 تا 9 درصد تولید ناخالص داخلی به فعالیت صنایع کوچک و متوسط وابسته است و 60 درصد اشتغال کشور، مدیون فعالیت این واحدها است. بنگاههای کوچک نسبت به صنایع دیگر زودبازده و ازلحاظ زمانی در مدت کوتاهی قابل بهرهبرداری هستند و نیاز به تأمین منابع مالی حجیم و سنگین ندارند. به همین دلیل، برای متولیان عرصه کارآفرینی و اشتغال، توسعه ایندسته از صنایع بهمنظور افزایش اشتغال و ایجاد رفاه اجتماعی دارای اهمیت بسیار بالایی است.
اما آنچه که باید بهویژه در استان همدان مورد توجه قرار گیرد تا صنایع کوچک و متوسط بتوانند در قامت صنایع بزرگ ظاهر شوند، ایجاد زنجیره ارزش در حوزههای تخصصی مختلف است؛ بدین ترتیب که از آغاز فرایند سرمایهگذاری تا به ثمر رسیدن یک واحد تولیدی، نقش راهبردی آن واحد برای تکمیل یک زنجیره ارزش، مشخص باشد و با همافزایی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، مجموعهای از کالاها را ذیل یک موضوع مثلاً معادن سنگ آهن یا معادن سیلیس، تولید کند و استان را از خامفروشی و یا فرآوریهای ابتدایی، نجات دهد.
شناسه خبر 85685