در گفتوگو با رئیس مرکز تجارت جهانی ایران مشخص شد؛ بدون پای کار آمدن فعالان اقتصادی و در پی آن وجود کارخانههای بزرگ صنعتی و تولیدی، نمیتوان انتظار داشت ایجاد بندر خشک توجیه داشته و رونق یابد.
سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش:
از طرفی طی چند روز اخیر خیرالله اسدی؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز از احداث بندر خشک در همدان بهعنوان یک ضرورت یاد کرد و گفت: این زیرساخت بهعنوان انبار موقت یا دائمی محصولات بهدلیل شرایط اقلیمی، نهتنها به توسعه تجاری استان کمک خواهد کرد، بلکه از لحاظ بینالمللی نیز بسیار حائز اهمیت است.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا درخصوص الزامات ایجاد بندر خشک با رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفتوگویی ترتیب دهیم که در ادامه میخوانید:
محمدرضا سبزعلیپور با بیان اینکه در ارتباط با بنادر خشک باید به اینکه نکته توجه کرد که بیش از یک دهه است که در ایران مطرح شده، گفت: در تعریف زیرساخت اقتصادی باید گفت بندر خشک به بنادر یا در اصل به پایانهها و ترمینالهایی گفته میشود که با دریا ارتباطی نداشته و دسترسی ندارند و در منطقه کاملاً خشک ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه ایجاد این زیرساخت در سرزمینهای خشک محاسن بالایی را در ارتباط با کالا، صادرات، انبار کردن و سرعت عملی که در حوزه اقتصاد به آن نیاز دارند محقق میشود، ابراز کرد: این بنادر میتوانند کمکحال بندرهای فعال ما در سواحل باشند چراکه ممکن است توان و گنجایش فعالیت برای تمام کالاهایی که وارد یا صادر میشوند را نداشته باشند.
وی با اشاره به اینکه بنادر خشک بهعنوان پشتیبان و مراکز یا پایانههای حمایتکننده بنادر اصلی عمل میکنند و به نوعی از طرف دولت رسمیت دارند و جایگاهشان با جایگاه بنادر رسمی کشور یکی است، خاطرنشان کرد: تنها تفاوتشان این است که به آب دسترسی نداشته و تنها از طریق جاده و ریل قطار به بنادر مرتبط میشوند.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با تأکید بر اینکه اگر این بنادر خشک ایجاد شوند میتوانند از طریق انبار کردن و انبارداری کالا در خلوت کردن بنادر اصلی نقشآفرین باشند عنوان کرد: این امر میتواند در سرعت بخشیدن به ارزیابیها و عملیات گمرکی نقشآفرین باشد.
سبزعلیپور با بیان اینکه از دهه 90 احداث این بنادر در دستور کار قرار گرفته، گفت: از 20 یا 25 بندر پیشبینیشده تعداد محدودی از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی و با حمایت دولت امروز به بهرهبرداری رسیده و فعال است.
وی با تأکید بر اینکه یکی از این بنادری که در احداث آن شاهد پیشرفتی نبودهایم بندر خشک همدان است عنوان کرد: جالبتر اینکه گویا از سال 1401 بود که صحبتی از سوی مدیران استانی در رسانه منعکس شد مبنی بر اینکه قرار است این بندر در منطقه ویژه جهانآباد فامنین در زمینی به مساحت 200 هکتار ایجاد شود تا پشتیبان فعالان اقتصادی شده و در جهت دپو و انتقال کالا به بنادر اصلی نقش مؤثری ایفا کند.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با بیان اینکه این بنادر قرار است از چهار بندرانزلی، چابهار، امام خمینی (ره) و شهید رجایی پشتیبانی کند، عنوان کرد: در ارتباط با بندرخشک همدان باید بگویم اینکه آقایان مسئول دوست دارند این کار را انجام دهند خوب است اما باید به این نکته توجه کرد که بین دوست داشتن و خواستن فاصله بسیار است وقتی کسی کاری را بخواهد انجام دهد قدمهای اجرایی آن را نیز برمیدارد وگرنه در حد همان دوست باقی میماند.
سبزعلیپور عنوان کرد: از قول من به مسئولان همدانی بگویید که شما میل دارید خیلی کارها را انجام دهید ولی چون فقط در حد دوست داشتن است در همین حد نیز باقی میماند و همچون وعدههایی که طی چند سال اخیر در این عرصه دادهاید بازهم چند سال همین جملات را تکرار خواهید کرد.
وی با ابراز اینکه ایجاد بندر خشک در همدان مؤلفهها و الزامات خاص خود را میطلبد و سؤال این است که آیا مسئولان همدانی اینها را ایجاد کردهاند یا خیر؟ گفت: نخستین مؤلفه شناسایی و پای کار آوردن سرمایهگذار و سرمایهگذاری است که میخواهد هزاران میلیارد تومان در عرصه تولید سرمایهگذاری کند چراکه بندر خشک را باید در جایی ایجاد کرد که زمینه برای فعالیتهای اقتصادی در آنجا به حدی زیاد باشد که آن زیرساخت ایجادشده در روز بتواند پذیرای کالاهای بیشماری باشد و در عرصه دپو، بستهبندی و صادرات فعالیت داشته و درنهایت این کالاها را به جهت صادرات به بندرهای اصلی از طریق قطار یا کامیون انتقال دهد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با این تفاسیر در حال حاضر در همدان چقدر کارخانه فعال داریم که با دنیا و جهان خارج در ارتباط هستند؟ یا اینکه در حوزه واردات کالا چه تعداد واردکننده بزرگ و کارآفرین وجود دارد که بتوان از ظرفیت آن در بندر خشک و رونق آن استفاده کرد؟
سبزعلیپور با تأکید بر اینکه قبل از ایجاد بندر خشک باید زمینه ایجاد شرکتها و کارخانجات بزرگ و سرمایهگذاری در زمینههای مختلف در شهر مورد نظر ایجاد شده باشد تشریح کرد: نمیتوان انتظار داشت در یک بیابان حتی در صورت فراهم کردن سرمایهگذار برای ایجاد بندر خشک این زیرساخت رونقی داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه امروز در بهترین حالت تعداد کارخانههای بزرگ همدان 30 یا 40 فقره است که کالای تولیدی آنها نهایت روزانه دو یا سه کانتینر خواهد بود، اذعان کرد: این حجم از کالا یقیناً جوابگوی بازگشت سرمایه سرمایهگذار نخواهد بود حال آنکه او بهدنبال سود است.
وی ادامه داد داد: سؤال بعدی اینکه مسئولان همدانی آیا توانستهاند فرودگاه شهر خودشان را بهدرستی با برقراری حداقل یک پرواز در روز به تهران راهاندازی کنند که حال بهدنبال ایجاد بندر خشک هستند؟ به دیگر سخن مسئولی که نمیتواند یک دفتر هواپیمایی را برای برقراری پرواز در استانش ساماندهی کند چطور میتواند دم از ایجاد بندر خشک بزند؟
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به اینکه زیرساختی همچون منطقه ویژه اقتصادی جهانآباد در استان همدان به زمان استانداری آقای احمد خرم در همدان بازمیگردد حال سؤال این است که این منطقه توانسته از قوه به فعل برسد که امروز عزیزان میخواهند بخشی از آن را به ایجاد بندر خشک اختصاص دهند؟ عنوان کرد: آیا توانستهاند حداقل 30 یا 40 کارخانه بزرگ در این منطقه طی این سالها ایجاد کنند به جز پتروشیمی ابنسینا که آنهم از پیشرفت بسیار جزئی برخوردار است؟
سبزعلیپور با اشاره به اینکه متأسفانه مسئولانی که توان کار اجرایی ندارند یقیناً قادر به پیشبرد پروژههای تعریفشده برای استان نخواهند بود اذعان کرد: آنچه مسلم است اینکه امروز مدیران مرتبط با حوزه تولید برای جذب سرمایهگذار بایستی دست فعالان اقتصادی را ببوسند و از غرورشان کم کنند، از طرفی مدیر ارشد استانی و دیگر مدیران مرتبط با حوزه تولید و صنعت باید درب اراده خود را به روی فعالان اقتصادی باز گذاشته و یا حتی خود به سراغ آنها رفته و از آنها برای سرمایهگذاری در استان خواهش کنند.
وی با تأکید بر اینکه باید پیش چشم سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی از همدان مدینه فاضلهای به نمایش بگذارند، اذعان کرد: این رویکرد بدان جهت حائز اهمیت است که سرمایهگذار همواره بهدنبال سود و فراهم بودن امکانات برای سرمایهگذاری است؛ بنابراین وقتی شرایط را مهیا ببیند برای سرمایهگذاری راغبتر خواهد بود.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: طی چند سال اخیر مقام معظم رهبری به تولید بهعنوان راه نجات اقتصاد کشور تأکید داشته و آن را در قالب شعار سال بیان میکنند، بر این اساس مسئولان نیز باید به این باور برسند که رفع مشکلات کشور در گرو شکوفایی تولید و بهدنبال آن اقتصاد است.
سبزعلیپور با اشاره به اینکه تولید و سرمایهگذاری در همدان رشد نمیکند مگر اینکه افراد غیربومی یا فعالان اقتصادی سرمایهدار غیرهمدانی در این شهر سرمایهگذاری کرده و واحدهای بزرگ صنعتی ایجاد کنند البته این امر منوط به آن است که در این شهر و استان زیرساختهای لازم برای حضور سرمایهگذار فراهم شده باشد، از ارائه خدمات خوب گرفته تا خدمات بانکی، حملونقل مناسب و پرواز وگرنه نمیتوان انتظار داشت که این امر به یکباره در استان رقم بخورد.
وی با تأکید بر اینکه همین امروز هم سرمایهگذار برای صنعت و تولید در همدان آماده است، گفت: هر موقع اقدامات اولیه مهیا شود یقیناً در این راستا پیشقدم خواهند بود.
شناسه خبر 85699