شناسه خبر:86107
1403/6/8 14:42:00
رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و توانیابان استان همدان عنوان کرد:

عمل نکردن به مصوبه شورای عالی انقلاب در حمایت از ورزش معلولین

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و توانیابان استان همدان با بیان اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای با مضمون حمایت از ورزش‌های جانبازان و توانیابان توسط مدیران با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌ها وجود دارد که متأسفانه اهمیت چندانی به آن داده نمی‌شود، گفت: فعالیت هیئت ورزش‌های جانبازان و توانیابان همانند یک اداره ورزش و جوانان است؛ چراکه ورزشکاران این هیئت در تمامی رشته‌های ورزشی حضور مؤثری دارند.


توجه به اقشار مختلف جامعه در مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و غیره یکی از مهم‌ترین رسالت‌های هر دولتی بوده که نیاز است به آن پرداخته شود. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، جامعه جانبازان و توانیابان هستند که متأسفانه در اغلب مواقع توجه خاصی به این افراد نشده است و شاهد کم‌کاری‌هایی نیز در این زمینه هستیم.
همه انسان‌های زنده نیاز به تفریح و سرگرمی سالم دارند و این موضوع به‌مراتب در افرادی که با محدودیت‌های خاصی نیز مواجه هستند، بیشتر است. قوانین موجود نیز تکلیف‌هایی را برای دولت و به تبع وزارتخانه‌ها برای حمایت از این عزیزان مشخص کرده است که آن‌ها ملزم به اجرای قانون هستند؛ اما با وجود این قوانین نیز شاهد کوتاهی‌هایی هستیم که باید به تجزیه و تحلیل آن پرداخت. برخی‌ها بر این باور هستند که حمایت از جانبازان صرفا برعهده بنیاد شهید بوده و حمایت از توانیابان نیز از وظایف بهزیستی است، درصورتی که اگر نگاهی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشیم، به این موضوع پی خواهیم برد که نهاد‌های مختلفی در این زمینه وظایفی دارند که باید آن‌ها را اجرایی کنند. فعالیت هیئت ورزش‌های جانبازان و توانیابان در کنار سایر هیئت‌های ورزشی نشان‌دهنده این است که در نگاه جمهوری اسلامی ایران افرادی که با محدودیت‌هایی در زندگی و شرایط جسمی مواجه هستند نیز دیده شده‌اند تا ضمن ارج نهادن به مقام والای این عزیزان، شاهد کشف و بروز استعداد‌های برتر ورزشی از بین این افراد باشیم. به همین منظور گفت‌و‌گویی با رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و توانیابان استان همدان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
* لطفاً خودتان را معرفی کنید.
حمید رحیمی هستم و از اسفندماه سال 1401 به‌عنوان رئیس این هیئت در خدمت جانبازان سرافراز و توانیابان عزیز استان همدان هستم.
* گزارشی از اقدامات شاخص این هیئت ورزشی را بیان بفرمایید.
در این هیئت سعی شده است با توجه به علاقه‌مندی جانبازان و توانیابان به ورزش، رشته‌های مختلف ورزشی با حضور مربیان مجرب و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در این هیئت، راه‌اندازی شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رشته‌های تیراندازی، دارت، مچ‌اندازی، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، شنا، دوومیدانی، پرتاب دیسک و غیره اشاره کرد.
در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، مسابقاتی را برای جامعه هدف خودمان در این هیئت ورزشی برگزار می‌کنیم که حد فاصل برگزاری این مسابقات، فصلی است و از منتخبین هر مسابقه نیز با اهدای جوایز متنوعی از سوی هیئت، تجلیل می‌شود.
اعزام به مسابقات ورزشی که از سوی فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توانیابان نیز در بازه‌های زمانی مختلف اعلام می‌شود، از دیگر اقدامات شاخص این هیئت ورزشی است که به لطف خداوند شاهد افتخارآفرینی هم‌استانی‌های عزیز در این مسابقات هستیم.
* لطفاً بفرمایید ورزشکاران این هیئت تاکنون در چه مسابقاتی افتخارآفرینی داشته‌اند؟
خردادماه امسال شاهد حضور چهار نفر از ورزشکاران این هیئت در مسابقات آسیایی بودیم که در کیش برگزار شد و توانستند نشان‌هایی را نیز کسب کنند.
در مسابقات پاراآسیایی هانگژو چین از این هیئت سرکار خانم زهرا نجاتی‌عارف توانستند در رشته والیبال نشسته حضور داشته باشند و نشان نقره را در این دور از مسابقات کسب کنند.
همچنین ورزشکار 13 ساله این هیئت سرکار خانم فاطمه بیات نیز در رشته شطرنج مسابقات پاراآسیایی از این استان حضور داشته و افتخارآفرینی کردند.
در سال 1401 سرکار خانم زهرا فضلعلی از این هیئت ورزشی در مسابقات مچ‌اندازی حضور داشته و توانستند دو نشان قهرمانی و نایب‌قهرمانی در سطح آسیا را کسب کنند.
حضور دو مربی از این هیئت ورزشی در مسابقات پاراآسیایی نیز از افتخاراتی است که در تاریخ ورزش همدان ماندگار خواهد شد.
* با توجه به ظرفیت موجود در استان همدان، آیا تاکنون موفق به میزبانی در مسابقات ورزشی شده‌اید؟
بله، به لطف خداوند متعال و با حُسن اعتماد فدراسیون محترم و همچنین حمایت‌های اداره کل ورزش و جوانان استان همدان، در سال گذشته توانستیم میزبانی اردوی تیم ملی ورزشکاران در رشته والیبال نشسته را در شهر مریانج داشته باشیم و طی مدت یک هفته که این عزیزان در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین حضور داشتند، علاوه‌بر اجرای برنامه‌های مصوب ورزشی، برنامه‌های فرهنگی دیگری نیز برای حاضرین در این اردو برگزار شد و در کنار آن بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی شهر همدان را هم داشتیم؛ در پایان به تمامی شرکت‌کنندگان هدایای یادبود از سوغات این استان تقدیم شد.
* اقدامات این هیئت ورزشی درخصوص برگزاری دوره‌های آموزشی مربی‌گری را بیان بفرمایید.
اعزام سه نفر از مربیان این استان به دوره مربی‌گری والیبال نشسته که به همت فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توانیابان و به میزبانی استان فارس برگزار شد، یکی از این اقدامات است.
در سال گذشته موفق به برگزاری یک کارگاه آموزشی برای مربیان در رشته بوچیا شدیم که این ورزش مختص توانیابان عزیز است و برای سال جاری نیز درخواست‌های مربوط به برگزاری دوره‌های آموزشی مربی‌گری را به فدراسیون ارسال کرده‌ایم و مقدمات لازم برای برگزاری این دوره‌ها نیز فراهم شده است که به محض دریافت مجوز‌های لازم، در نخستین فرصت نسبت به برگزاری این دوره‌ها اقدام می‌کنیم.
* تعداد ورزشکاران این هیئت براساس آمار رسمی ثبت‌شده در سامانه فدراسیون و همچنین آمار غیر رسمی را بیان بفرمایید.
براساس آمار رسمی موجود در سامانه فدراسیون هیئت ورزش‌های جانبازان و توانیابان در سال 1402 تعداد ورزشکاران در استان همدان 170 نفر است که این آمار در سال 1401 فقط 60 نفر بود و امید است که بتوانیم در سال جاری آن را به 300 نفر برسانیم. البته آمار ورزشکاران به‌صورت غیر رسمی در این هیئت ورزشی یک‌هزار و 100 نفر بوده که بیشترین این آمار مربوط به شهرستان‌های همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان است.
* وضعیت فعالیت هیئت ورزش‌های جانبازان و توانیابان در سطح شهرستان‌های استان را بیان بفرمایید.
به لطف خداوند این هیئت در سطح شهرستان‌های همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان و اسدآباد فعالیت‌های خوب و منسجمی دارد و در شهرستان بهار نیز به‌تازگی فعالیت هیئت را آغاز کرده‌ایم و در سایر شهرستان‌های استان نیز گفت‌وگوهایی برای راه‌اندازی هیئت و فعالیت مستمر آن صورت گرفته است که امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد اتفاق‌های خوبی در این زمینه باشیم.
* اولویت‌های مهم این هیئت ورزشی در سال جاری را بیان بفرمایید.
در این هیئت ورزشی طی سال جاری سه اولویت مهم را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ اولویت نخست ساخت مجموعه پاراالمپیک در استان است که کلنگ‌زنی آن قبلاً انجام شده و حتی مبلغ یک میلیارد تومان برای این موضوع اعتبار درنظر گرفته شده است که متأسفانه مکانی که برای آن جانمایی شده است، برای جانبازان و توانیابان مناسب نیست؛ چراکه مکان مد نظر در مجموعه ورزشی شهیدمفتح واقع در جاده ملایر بوده که تردد برای ورزشکاران این هیئت با شرایط جسمانی موجود بسیار سخت است.
اولویت دوم ما اختصاص وسایل نقلیه مناسب برای جانبازان و توانیابان عزیزی است که به‌خاطر شرایطشان با هر وسیله‌ای امکان جابه‌جایی ندارند و ضرورت دارد که شهرداری نیز در این خصوص هیئت را یاری کند.
اولویت سوم نیز اختصاص سالن ورزشی به این هیئت است و با توجه به اینکه فعالیت ورزشکاران این هیئت در اکثر رشته‌های ورزشی بوده، ضرورت دارد به این مهم نیز توجه شود و پیگیری‌هایی نیز از سوی این هیئت صورت گرفته است؛ هرچند سالن ورزشی غدیر در منطقه ششصددستگاه همدان که متعلق به بهزیستی بوده باید در اختیار این هیئت برای ورزشکاران قرار می‌گرفت. به‌هرترتیب با توجه به دستورالعمل‌های موجود، نیاز است امکانات لازم برای ورزشکاران جانباز و توانیاب درنظر گرفته شود.
* در پایان اگر نکته‌ای مد نظر دارید، بیان بفرمایید.
بر خود لازم می‌دانم که از حمایت‌های همیشگی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان، استاندار مردمی و همچنین مدیرکل ورزش و جوانان استان تقدیر و تشکر کنم.
براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به امضای شهیدرئیسی، رئیس‌جمهور وقت نیز رسیده بوده، 15 دستگاه در زمینه حمایت از ورزش‌های جانبازان و توانیابان موظف به همکاری لازم هستند که فقط در این استان تاکنون دو اداره همکاری و حمایت لازم را داشته است؛ امیدواریم سایر دستگاه‌های دولتی شامل این مصوبه نیز در این خصوص اهتمام لازم را داشته باشند. در کنار آن از هر مجموعه ورزشی فعال در سطح استان براساس همین مصوبه، یک سانس اختصاص به جانبازان و توانیابان دارد که فقط اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی همکاری لازم را در این زمینه داشته است.
شهرداری برای تأمین وسیله نقلیه به این هیئت ورزشی قول‌هایی را در گذشته داده بود که متأسفانه به آن‌ها عمل نکرد و همان‌طور که ما پارک یا فضای ورزشی مناسب و استاندارد برای جانبازان و توانیابان نداریم، خودروی مناسب برای تردد این افراد در سطح شهر و حتی برای اعزام به مسابقات ورزشی را نیز نداریم. هرچند که ورزشکاران این هیئت در قید و بند این مسائل نیستند و حتی در سال گذشته نیز اقدام به کاشت نهال در روز درختکاری کردند تا فضای سبز ما افزایش داشته باشد، اما در این خصوص گلایه‌هایی دارند که باید به آن‌ها توجه شود.
انتقاد بعدی ما از سایر هیئت‌های ورزشی فعال در استان است که متأسفانه هیچ‌گونه برنامه و یا ابتکار عملی برای جانبازان و توانیابان ندارند، درصورتی که فعالیت‌های این هیئت بسیار گسترده بوده و بیشتر رشته‌های ورزشی را شامل می‌شود.
دفتر این هیئت در نخستین روزی که تحویل بنده شد، مناسب جانبازان و توانیابان نبود و با پیگیری‌هایی که داشتیم، توانستیم اقداماتی را در این خصوص انجام بدهیم و هم‌اکنون روز‌های زوج در خدمت جامعه ورزشی استان و به‌ویژه ورزشکاران این هیئت هستیم.
امید داریم که به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای جامعه توانیابان و جانبازان توجه ویژه‌ای صورت بگیرد؛ چراکه برای افراد سالم فضاهای بسیار زیاد و استانداردی جهت ورزش کردن، فراهم است و در مقابل هیچ برنامه‌ای برای افراد کم‌توان نداریم و حتی دولت برنامه‌ای برای ادامه تحصیل معلولین ذهنی بعد از فراغت از مدرسه را ندارد و این عزیزان قادر به ادامه تحصیل در دانشگاه نیستند.
همان‌طور که گفته شد، هیئت ورزش‌های جانبازان و توانیابان استان همدان نیز براساس قاعده کلی و شرح وظایف موجود در این زمینه، توانسته است اقدامات مؤثری را برای گسترش فعالیت‌های ورزشی در بین جامعه هدف خود داشته باشد.
برگزاری مسابقات ورزشی در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی و اهدای هدایا با حضور مدیران و مسئولان استانی به‌صورت فصلی، یکی از مهم‌ترین اقدامات این هیئت در راستای شناسایی افراد مستعد و همچنین اعزام آن‌ها به مسابقات اعلامی از سوی فدراسیون است.
حضور مربیان توانمند در کنار جامعه جانبازان و توانیابان استان برای ارائه آموزش‌های لازم در رشته‌های مختلف ورزشی به‌صورت جهادی و داوطلبانه یک کار بسیار اثرگذار و ارزشمند است که امیدواریم این موضوع استمرار داشته باشد.
دولت سیزدهم توجه خاصی به مسئله جانبازان و توانیابان داشته است تا جایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به آن پرداخته شده و مصوباتی را نیز در این خصوص به وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اختصاص سانس به جامعه جانبازان و توانیابان یا تأمین وسیله نقلیه مناسب برای این عزیزان و غیره اشاره کرد.
امید است که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد اختصاص فضاهای ورزشی مناسب به این عزیزان با درنظر گرفتن شرایط جسمانی موجود باشیم و همچنین مجموعه ورزشی پاراالمپیک این هیئت نیز با اهتمام مسئولان، به سرانجام برسد.

شناسه خبر 86107