شناسه خبر:86429
1403/6/25 09:15:00

در گفت‌وگو با نماینده و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مشخص شد؛ فرایند سرمایه‌گذاری شستا بر روی دولومیت نهاوند، کلاهی بزرگ بر سر نهاوندی‌ها است زیرا رویکرد فروش کارخانه و تعطیل کردن تولید چیزی به‌جز بنگاهداری و دلالی نیست.

کارخانه دولومیت کلسینه نهاوند یا همان کارخانه فرآوری دولومیت با سرمایه‌گذاری شستا که در خردادماه سال 1401 با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد، قرار بود با تولید سالانه 30 هزار تن محصول ضمن تأمین بخشی از نیاز شرکت فرآورده‌های نسوز ایران به دولومیت؛ امکان عرضه محصولات به بازارهای خارجی را فراهم کند، از سویی در فاز نخست برای 40 نفر اشتغال‌زایی مستقیم کرده و150 فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کند اما امروز درست بعد از سه سال، شرایط عجیب و غریبی را طی می‌کند؛ یعنی‌ تعطیلی!
تأسف‌بارتر اینکه این سرمایه‌گذاری از سوی شرکت دولتی شستا با شعار «توزیع عادلانه سرمایه‌گذاری» راه‌اندازی و برای رسیدن به نتیجه مطلوب زیر پای سرمایه‌گذار به معنای واقعی کلمه، فرش قرمز پهن شد. از واگذاری 9 هکتار زمین رایگان از سوی منابع طبیعی گرفته تا فراهم کردن امتیازات زیربنایی!
جالب‌تر اینکه در قبال اقدامات شهرستان، مدیران شرکت گویا تعهد به عدم تعطیلی یا عدم واگذاری آن به شخص حقیقی یا حقوقی دادند که در حال حاضر برخلاف تعهد داده‌‌شده این کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
بنابراین با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا درخصوص چند و چون ماجرای این سرمایه‌گذاری با علیرضا نثاری؛ نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس‌شورای اسلامی و احمد شانیان؛ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس‌ شورای اسلامی با اشاره به اینکه به گفته نادری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین، از هلدینگ‌های وابسته به شستا، این مجموعه از مهرماه سال 1402 تعطیل شد و عملاً طی این مدت کارخانه تعطیل بوده، گفت: در این مدت حضور کارگران در مجموعه به‌صورت مستمر نبوده اما به گفته مدیر این کارخانه حقوق و مزایای آن‌ها کامل پرداخت شده تا اینکه در خردادماه سال جاری آن‌ها عنوان کردند که به این نتیجه رسیده‌اند که اگر کارگران در خانه حضور داشته و حقوق و مزایای آن‌ها پرداخت شود به‌صرفه‌تر از حضور در کارخانه و کار کردن آن‌ها است؛ البته من نمی‌دانم این مجموعه چگونه مدیریت شده که نتیجه آن به این شکل رقم خورده است.
علیرضا نثاری با اشاره به پیگیری مستمر این موضوع در سطح شهرستان، استان و کشور گفت: سؤال نخست ما این بود که زمین این کارخانه به چه شکل به سرمایه‌گذار واگذار شده؟ چراکه زمین مورد نظر جزو اراضی منابع طبیعی است.
وی، ادامه داد: در قبال واگذاری این زمین انتظار می‌رفت کارفرمای مجموعه که شرکت فراورده‌های نسوز ایران است، تعهداتی داده باشد اما متأسفانه بررسی‌ها نشان داد تعهدات این شرکت در تعهدنامه محضری درج نشده است.
نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه مسئولان مرتبط با موضوع نیز در آن مقطع زمانی به عدم درج این تعهدات توجه لازم را نداشته و امروز این شرکت به ازای واگذاری زمین هیچ تعهدی ندارد، افزود: تأسف‌بارتر اینکه در هنگام واگذاری زمین این مجوز نیز به شرکت فرآورده‌های نسوز ایران داده شد که بعد از احداث فاز یک، سند را به نام خود انتقال دهند.
نثاری افزود: این در حالی است که در بدو شروع کارم به‌عنوان نماینده مجلس و بررسی موضوع، به بنده اعلام شد که تعهدات لازم از سرمایه‌گذار گرفته شده و موظف هستند در قبال زمین واگذارشده، فاز دوم این مجموعه را با اشتغال‌زایی 250 تا 300 نفر راه‌اندازی کنند در صورتی که هیچ‌یک از قیود در تعهدنامه درج نشده و حتی واگذاری زمین که 10 ساله بوده اشتباهی 100 ساله نوشته شده که این موضوع نیز در نوع خود جالب است!
وی با بیان اینکه هدف از پیگیری این بود که این کارخانه راه‌اندازی شده و بازهم دولومیت به شکل خام از شهرستان خارج نشود اما سرمایه‌گذار معتقد است این فرایند برای او ضررده است، اذعان ‌کرد: به اعتقاد بنده اگر مدیریت مجموعه تغییر کند زیان‌ده نیست، به همین منظور گروهی به بنده مراجعه و عنوان کردند که می‌توانند این مجموعه را از سرمایه‌گذار اجاره کنند؛ به همین منظور برای گفتمان آن‌ها با مدیران شرکت بستر فراهم شد اما آن‌ها این پیشنهاد مورد قبول مدیران شرکت قرار نگرفت آن را نپذیرفتند.
نماینده مردم شهرستان نهاوند ادامه داد: آنچه از عملکرد مدیران این شرکت برمی‌آید این است که گویا فقط به‌دنبال فروش کارخانه هستند زیرا سود هنگفتی از این طریق نصیبشان می‌شود.
نثاری با اشاره به اینکه عملکردهای این‌چنینی بیشتر به بنگاهداری شباهت دارد، تصریح کرد: به همین منظور از آبان‌ماه سال گذشته با فولاد خوزستان و چند شرکت بزرگ دیگر در حال مذاکره برای فروش کارخانه هستند.
وی با بیان اینکه انتظار می‌رود مدیران شهرستان به‌ویژه اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این قضیه ورود جدی داشته و اعمال‌نظر کنند، تصریح کرد: متأسفانه شرکت امروز خود را بر مبنای قرارداد منعقدشده از هرگونه تعهدی بری دانسته و معتقد است طبق تعهدنامه امکان به نام زدن و فروش ملک را نیز دارد.
نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه حتی در گفت‌وگویی که با مدیران شرکت سرمایه‌گذار داشتم تعهد به راه‌اندازی فاز دوم و اشتغال‌زایی برای 250 نفر برای آن‌ها تازگی داشت، گفت: آن‌ها عنوان می‌کنند هیچگونه تعهدی در این ارتباط ندارند؛ البته که در تعهدنامه هم چنین قیدی وجود ندارد، با این وجود ما باز هم پیگیری لازم را خواهیم داشت که به هر طریق ممکن این کارخانه فعال شده و برای شهرستان و توسعه آن کارایی داشته باشد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: معدن دولومیت به شرط فرآوری، واگذار شده و انتظار داریم شستا در این موضوع با جدیت وارد عمل شود.
احمد شانیان ابراز کرد: نهاوند زیرساخت و ظرفیت‌های خوبی در زمینه دولومیت برای سرمایه‌گذاری دارد، کارخانه دولومیت نیز در راستای توزیع عادلانه سرمایه‌گذاری در این شهرستان راه‌اندازی شده است.
وی خاطرنشان کرد: این واحد با حمایت و پشتیبانی تمام‌قد استان احداث شده و باید نسبت به ادامه فعالیت و بهره‌برداری در این شهرستان اقدام و به تعهداتش عمل کند.
مدیرکل‌صمت استان همدان افزود: لازم به ذکر است بر اساس نشستی که در دفتر هلدینگ در تهران با حضور نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان نهاوند، مدیرعامل هلدینگ و مدیرعامل شرکت برگزار شد، مقرر گردید علاوه بر ادامه فعالیت این واحد، فاز دوم و سوم نیز راه‌اندازی شود؛ اما هلدینگ به وعده خود عمل نکرده و تولید را متوقف کرده است.
شانیان یادآوری کرد: این واحد با تولید محصولات‌ خود، ضمن تأمین بخشی از نیاز شرکت فرآورده‌های نسوز ایران به دولومیت، امکان عرضه محصولات تولیدی به بازارهای ملی و منطقه‌ای ازجمله کشورهای دیگر را دارد.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد؛ شعارهایی همچون درآمد300 میلیارد ریالی حاصل از راه‌اندازی کارخانه کلسینه نهاوند در استان همدان، پیش‌بینی ارزآوری 500 هزار دلاری برای این مجموعه، راه‌اندازی فاز دوم، اشتغال‌زایی برای 250 نفر و درنهایت صادرات 50 درصد محصولات همگی وعده‌های پوچی بود که نتیجه آن به‌جز رفتن کلاهی بزرگ توسط شرکت شستا بر سر نهاوندی‌ها بعد از سال‌ها انتظار، چیزی نبوده است.

شناسه خبر 86429