کارشناسان بر این باورند که فرهنگ کار باید از درون خانهها آغاز و در دانشگاهها نهادینه شود و در ایجاد یک شغل بیش از وام و تسهیلات بانکی، انگیزه و روحیه کار نیاز است.
یکی از مسائل امروز کشور، نبود فرهنگ کار و مهارتآموزی و تأکید بر مشارکت و انجام فعالیتهای جمعی است که حل این موارد زمینهساز ایجاد اشتغال بهشمار میرود.
فرهنگ کسب و کار ترکیبی از ارزشها، رفتارها و اهداف در یک محل کار است و از این جهت مهم است که حس اجتماع را در بین کارکنان ایجاد و ارزشهای حرفهای را حفظ میکند.
از نگاه کارشناسان، چنانچه فرهنگ تعاون، کارآفرینی، مهارتآموزی و مشارکت اجتماعی در جامعه نهادینه شود، نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار به جریان میافتد. بهزعم آنها ارتقای فرهنگ کار، زمینهساز ارتقای بهرهوری و رشد سرمایه اجتماعی است و در صورتی که منزلت و فرهنگ کار در جامعه گسترش یابد، مؤلفههایی همچون مسئولیتپذیری و وجدان کاری افزایش مییابد.
در همین راستا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجدان کاری، مسئولیتپذیری، منزلت کار، تعاون و کار گروهی بهعنوان عوامل مؤثر در فرهنگ کار یاد کرده و میگوید: امروز تأثیر مسائلی همچون سبک رهبری مدیران، هویت شغلی و رابطه تلاش و دستمزد در ارتقای فرهنگ کار جدی و غیرقابل انکار است.
محمد چکشیان؛ معتقد است اگر درک دقیقی از فضا و مدل مفهوم فرهنگ کار وجود داشته باشد، میتوان فهمید در چه مواقعی مداخله کرد تا فرهنگ و باور در جهت ارتقای فرهنگ کار تغییر کند.
به گفته معاون وزیر کار، تصویب سند راهبردی فرهنگ کار در شورای عمومی و ابلاغ آن به تمام دستگاهها، دو اقدامی بوده که نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار دنبال کرده است.
بهاعتقاد کارشناسان، فرهنگ کار در کشور بهدرستی تعریف نشده و ارزش کار و کارگر به خوبی جا نیفتاده است؛ به نحوی که بیشتر افراد به سمت شغلهای غیر مولد و کاذب میروند تا سریعتر جذب بازار شوند و به درآمد برسند.
کارشناس حوزه کار در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به نقش جامعه کار و تولید در ارتقای سرمایههای اجتماعی میگوید: معتقدم فرهنگ کار باید از سنین پایین و در مدارس نهادینه شود و بهتدریج در نگاه فارغالتحصیلان و دانشگاهها تغییر کند. امروز بیشتر جوانان خصوصاً تحصیلکردگان هر شغلی را نمیپذیرند و بلافاصله ارزش آن کار،حقوق و دستمزد و مزایای آن را میسنجند و این مسئله در بین افراد تحصیلکرده بیشتر دیده میشود اما کسانی که مدرک تحصیلی بالایی ندارند، جذب سریع به بازار برایشان در اولویت است.
علی اصلانی با بیان اینکه فرهنگ کار در کشور بهدرستی تعریف نشده است، میافزاید: متسفانه ارزش کار و کارگر بهخوبی جا نیفتاده و اکثر افراد به سمت شغلهای غیر مولد و کاذب میروند که سریعتر به درآمد برسند.
وی تأکید دارد: مهمترین عامل ایجاد شغل، فرهنگ کار است و ایجاد یک کسب و کار قبل از گرفتن وام بانکی نیازمند انگیزه و روحیه کار است.
پیشتر سند «برنامه ارتقای فرهنگ کار و تلاش» از سوی شورای فرهنگ عمومی در دولت سیزدهم ابلاغ شد. این سند آغازگر راه جدید در عرصه ارتقای فرهنگ کار و تلاش است و نقشه راهی برای تمام دستگاههای مرتبط با حوزه فرهنگ کار بهشمار میرود.
در حال حاضر وزارت کار از طریق ارائه خدمات اجتماعی، پایین آوردن نرخ آسیبهای اجتماعی و توجه به موضوعات فرهنگی جامعه کار و تولید تلاش کرده تا به سمت ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی و تقویت روحیه نشاط و رضایت شغلی نیروی کار گام بردارد.
نبود فرهنگ کار یکی از معضلات اساسی کشور در بحث اشتغال است و کمرنگ شدن روحیه کارآفرینی در بین نسل جوان و کارجویان در این زمینه اثرگذار بوده است. بیتردید فرهنگ کار، مقدمه اشتغال و کارآفرینی است و باید پیوند میان فرهنگ کار و آموزش مهارت شکل بگیرد تا زمینه آشنایی فارغالتحصیلان با محیط واقعی کار فراهم شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا
شناسه خبر 86587