شناسه خبر:86647
1403/7/2 14:45:00

فناوران ایرانی موفق به ساخت محصولی شده‌اند که محل دقیق تومور را تعیین و خروج بافت سرطانی را راحت‌تر می‌کند.


این روزها بیماری سرطان گسترش پیدا کرده و درمان این بیماری معمولاً از طریق شیمی‌درمانی و یا جراحی انجام می‌شود اما گاهی در این روش‌ها سلول‌های سرطانی کوچک یا گم می‌شوند. گاهی حجم تومور به حدی کوچک می‌شود که پزشک نمی‌تواند آن را پیدا کند. فناوران ایرانی موفق به ساخت سوزنی شده‌اند که با نشانه‌گذاری شبیه قلاب ماهیگیری در محل بافت سرطانی ثابت باقی می‌ماند و امکان خروج بافت سرطانی راحت‌تر انجام می‌شود.
این محصول تا قبل از این نمونه در کشور تولید نمی‌شد و در حال حاضر به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.یکی از محصولاتی که در مراسم بیست و دومین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس رونمایی شد، همین محصول بود. این شرکت 10 سال است که در این پارک فعالیت فناورانه دارد.
مدیرعامل این شرکت گفت: محصول تولیدی ما سوزن نشانه‌گذاری سینه است که برای تعیین دقیق تومور سرطانی در عمل جراحی سینه کاربرد دارد. با یک سوزن ظریفی این وایر قبل از عمل جراحی وارد بافت بیمار می‌شود و با این محصول حین عمل جراحی پزشک راحت‌تر می‌تواند تومور را پیدا کند.
زهرا عابد در ارتباط با احساس نیاز برای ساخت این محصول گفت: به‌خاطر کمبود این محصول در بازار و حساسیت زیاد عمل جراحی سرطان و کمک به بیماران، تصمیم به تولید آن گرفتیم. این محصول تمام تأییدیه‌های لازم را کسب کرده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده و فروش محصول نیز آغاز شده است.
وی اظهار کرد: این محصول در حال حاضر توسط بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاهش روند شناسایی سلول سرطانی، یکی از مزیت‌های استفاده از این محصول نسبت به محصولات مشابه است. این وایر را به جز ما تنها یک شرکت آمریکایی و آلمانی می‌سازند.
این فعال فناور در ارتباط با تفاوت این محصول نسبت به محصولات مشابه گفت: در محصولات مشابه، وایر نشانه‌گذاری شبیه قلاب ماهیگیری در جای خود ثابت می‌ماند و اگر پزشک آن را در جای اشتباه قرار داده بود امکان بیرون آوردن و جابه‌جایی آن وجود نداشت که این مشکل در این محصول رفع شده است.
عابد در ارتباط با روند تولید این محصول گفت: این محصول با استفاده از یک برند خارجی و با مهندسی معکوس تولید شده و تابه‌حال تولیدکننده داخلی نداشته است.

شناسه خبر 86647