شناسه خبر:86986
1403/7/11 08:44:00

پاییز سال 1400 نماینده دولت سیزدهم در عمارت سبز مستقر شد؛ او از نیروهای با سابقه وزارت کشور بود که معاونت سیاسی و امنیتی استانداری همدان، گزینش استانداری همدان، فرمانداری دماوند، فرمانداری پاکدشت، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و مدیرکل توسعه‌ای، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری تهران، مدیر امور اداری و بازرسی ستاد رسیدگی به امور آزادگان استان همدان را در کارنامه داشت.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در طول سه سال مدیریت ارشد استان که همراه با فراز و نشیب‌های فراوانی بود، با روحیه‌ای پویا و پرتلاش توانست گام‌های مؤثری در راه پیشرفت استان بردارد، اگرچه مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها بسیار است و جای کار بسیاری دارد اما دوران مدیریت قاسمی‌فرزاد قله‌هایی دارد که نمی‌توان از کنار آن‌ها به‌سادگی گذشت؛ البته باید قبل از پرداختن به نقاط درخشان دوران مدیریتی او به این نکته توجه کنیم که طی این سه سال، استان و کشور دچار بحران‌هایی شد که قطعاً تدبیر آن‌ها را می‌توان محک توانمندی و عزم خدمت یک مدیر دانست. آنچه در این نوشتار کوتاه می‌آید، نمایی محدود از تلاش استاندار دولت سیزدهم و تمام مدیرانی است که در این سه سال با او همراه بودند.
*احیای پروژه آب همدان بعد از 17 سال خاک خوردن
آب نخستین فصل از مشکلات خاص این دوره بود. تقریباً از پاییز سال 1400 بحران آب در شهر همدان رخ نمود و جزو دغدغه‌های اصلی مردم شد؛ اما تابستان 1401 به معنی واقعی کلمه در شهر همدان «آب نبود». این چالش ثمره کم‌کاری مسئولانی بود که از سال 83 اقداماتی نیم‌بند برای اجرای مصوبه سفر رهبر انقلاب و در جهت تأمین آب پایدار شهر همدان انجام داده بودند. در این میان استاندار همدان با حمایت ویژه شهید جمهور، پرونده انتقال آب از سد تالاوار را که سال‌ها خاک می‌خورد دوباره باز کرد و با تکمیل و اجرای طرح آب‌رسانی همدان از سد تالوار به طول 140 کیلومتر و تأمین آب اضطراری شرب شهر همدان به حجم یک‌هزار و 800 لیتر در ثانیه، توانست شدت بحران را مدیریت کند. در این میان اجرای اضطراری خط انتقال آب به ایستگاه پمپاژ و مخزن سد آبشینه نیز به کمک آمد و تأمین آب شرب همدان تا حد بسیار زیادی به سطح پایدار رسید.
*تجدید میثاق با هشت هزار شهید استان همدان در دومین کنگره
در کنار تمام خدمات، قاسمی‌فرزاد که خود بقیه‌السیف شهداست، به همراه همرزمان خود و همه مردم متدین استان، عزم خود را جزم کردند که دومین کنگره ملی 8000 شهید استان همدان را برگزار کنند. اجرای نمایش شب آفتابی، جمع‌آوری آثار شهدا و چاپ هشت هزار کتابچه سرگذشت‌پژوهی شهدای استان همدان، تهیه آلبوم عکس یادگاری شهدا شامل 10 هزار و 152 قطعه عکس و تهیه و انتشار 111 شماره نشریه جاودانه‌ها به‌صورت ماهیانه به تیراژ پنج هزار نسخه و توزیع در کشور را می‌توان ازجمله برنامه‌‌های این کنگره بزرگ برشمرد.
*حمایت و تقویت واحدهای تولیدی و بخش صنعت
قطعاً هرچقدر چرخ صنعت روان‌تر به چرخش درآید حال اقتصاد استان بهتر خواهد بود، چراکه بسیاری از صنایع بسترساز رونق کسب و کارهای دیگر هستند. تیم اقتصادی استان توانست رتبه نخست احیای واحدهای تولیدی در سطح کشور را با احیای 350 واحد به‌دست آورده و در عین حال با رشد 20 درصدی در صدور پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی و 16 درصدی مجوزهای تأسیس صنعتی؛ افتتاح واحدهای اثرگذار مانند مهان کاغذ، ابیان دارو، طرح توسعه شرکت شیشه، صبانور ایرانیان، شایان صنعت، تیزروپرش ماماهان، فولاد راد، سهل گستران و طرح توسعه داتیس را رقم بزند.
در حوزه اشتغال نیز رشد بیمه‌های اجباری بالغ بر 10 هزار نفر در حوزه تأمین اجتماعی برای نخستین‌بار در استان و بیش از پنج برابر شدن تسهیلات حمایتی و خرد در دولت مردمی، نشان‌دهنده رونق کسب کار در استان بوده‌ است.
*از کسب نشان‌های جهانی تا رتبه‌های کشوری در حوزه کشاورزی
یکی از مصادیق حمایت از تلاش کشاورزان، برجسته کردن محصولات کشاورزی و معرفی آن در سطح جهان است که در سال 1402 دو محصول ویژه استان یعنی سیر همدان و گردوی تویسرکان ثبت جهانی شد که در آبان سال جاری از آرم ثبت جهانی آن رونمایی می‌شود، در عین حال سند اصلاح الگوی کشت برای نخستین‌بار در کشور تدوین و نخستین پردیس فناوری بخش کشاورزی کشور در همدان ایجاد و راه‌اندازی شد. اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور در استان همدان، با مجموع تولید نهال در بخش دولتی از ابتدای طرح تاکنون، دو میلیون و 545 هزار و 540 اصله و در بخش خصوصی یک میلیون و 906 هزار و 112 اصله محقق شد.
*الحاق 2500هکتار زمین به شهرهای استان راهگشا شد
سال‌هاست مسکن یکی از دغدغه‌های مهم استان به‌ویژه شهر همدان است به نحوی که کمبود زمین توانست شتاب اجرای نهضت ملی مسکن در استان به‌ویژه شهر همدان را بگیرد، باوجود تمام مشکلات، به همت مدیریت ارشد استان و مسئولان این حوزه دو هزار و 500 هکتار زمین به شهرهای استان برای طرح نهضت ملی مسکن الحاق شد، یکی از نقاط اوج و امیدواری مردم در این حوزه تهیه طرح و طی فرآیند الحاق اراضی 147 هکتاری موسوم به کوی پرواز در راستای پیشبرد اهداف تأمین زمین جهت ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن بود که امید است خیلی زود واحدهای مسکونی به صاحبان آن که عموماً از اقشار کم‌درآمد هستند تحویل داده شود.
*راه‌اندازی بیمارستان تخصصی کودکان با پیشرفته‌ترین و مجهزترین تجهیزات
در حوزه سلامت ضمن اینکه باید به اهتمام دولت مردمی برای تکمیل چتر حمایتی بیمه سلامت اشاره کرد، در استان همدان نیز با احتساب جمعیت بیمه‌شدگان روستایی و پنج دهک نخست درآمدی در صندوق ایرانیان، هم‌اکنون جمعیتی بیش از 850 هزار نفر، حدود 80 درصد جمعیت استان به‌صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند هستند که جای تقدیر دارد، در عین حال در بخش تکمیل زیرساخت‌های حوزه درمان، می‌توان به تکمیل و راه‌اندازی بیمارستان تخصصی کودکان با پیشرفته‌ترین و مجهزترین تجهیزات پس از 14 سال که همدان را به قطب درمانی تخصصی کودکان غرب کشور تبدیل کرده و افتتاح مرکز پرتودرمانی مرکز جامع سرطان بعثت به‌عنوان نخستین مرکز پرتودرمانی دولتی استان در جهت کاهش آلام بیماران سخت درمان، اشاره کرد.
به این خدمات می‌توان افتتاح و بهره‌برداری از بزرگترین بلوک خوابگاهی دولت سیزدهم، مجتمع خوابگاهی دختران ریحانه دو را افزود که دغدغه بسیاری از خانواده‌ها را برای تحصیل دخترانشان در دانشگاه علوم پزشکی برطرف می‌کند.
*ثبت جهانی منظر از هگمتانه تا همدان در یونسکو
ازجمله قله‌های دوران خدمت استاندار دولت سیزدهم ثبت جهانی هگمتانه بود که قطعاً در حافظه مردم همدان باقی خواهد ماند. در چهل و ششمین اجلاس میراث جهانی یونسکو که در دهلی‌نو برگزار شد، به ثبت پرونده «هگمتانه» در فهرست میراث جهانی یونسکو پس از انجام اصلاحاتی به پیشنهاد ایکوموس و برخی از اعضای این کمیته (قطر، قزاقستان، ویتنام، ترکیه، کنیا و روآندا) با حذف بخش «مرکز تاریخی همدان»، رأی مثبت داده شد و به این ترتیب بیست و هشتمین اثر ایران وارد این فهرست جهانی شد اما انجام این روند و تحقق این رؤیا به همین راحتی نبود، قطعاً عزم جدی قاسمی‌فرزاد برای تکمیل فهرست خدمات خود به مردمش باعث شد همه توان استان را پای کار بیاورد تا جایگاه همدان به‌عنوان مرکز نخستین تمدن کشوری و مرکز علم، دین، جهاد، هنر و مرکز همه ارزش‌های تمدنی ایران‌زمین بیش از پیش در مقابل دیدگان جهان بدرخشد.

شناسه خبر 86986