شناسه خبر:87802
1403/8/1 17:43:00

رئیس بنیاد مسکن اسدآباد با بیان اینکه متأسفانه مقاوم‌سازی مساکن در شهرستان مغفول مانده است، گفت: درحال حاضر نیمی از مساکن روستایی این شهرستان ناایمن بوده و تنها نیمی از مساکن روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند.


علی جلالی با بیان اینکه 12 هزار و 687 خانوار در سطح روستاها و شهرهای زیر 25 هزار شهرستان اسدآباد سکونت دارند، اظهار کرد: در سطح روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت شهرستان تعداد 11 هزار و 400 واحد مسکونی نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی بوده که از این تعداد واحدها تاکنون پنج هزار و 300 واحد آن مقاوم‌سازی شده و مقاوم‌سازی هفت هزار و 200 واحد نیز باقی مانده است.
وی با اشاره به اینکه نیمی از واحدهای مسکونی روستاهای شهرستان اسدآباد ناایمن هستند، خاطرنشان کرد: برخی از ساخت‌وسازهایی که در روستاها انجام شده، ساخت‌وسازهای غیر مجاز بوده و این موارد حتی اگر مقاوم‌سازی شده و اصولی باشند، به‌دلیل نداشتن پروانه ساخت جزء مقاوم‌سازی‌های ما لحاظ نمی‌شوند که در این رابطه نیاز است دهیاران، بخشداری و اعضای شورای اسلامی روستاها در رابطه با ساخت‌وسازهای جدید دقت نظر داشته باشند که این ساخت‌وسازها مقاوم‌سازی شوند و مورد تأیید نظام مهندسی باشند.
جلالی در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های اخیر سهمیه مقاوم‌سازی مسکن روستایی اسدآباد را تقریباً چندبرابر کردیم، افزود: سهیه امسال مقاوم‌سازی مسکن روستایی شهرستان 650 فقره بوده که تمامی آن‌ها به سیستم بانکی معرفی شدند، اما متأسفانه از این تعداد تاکنون تنها 252 مورد موفق به عقد قرارداد با بانک شده‌‌اند.
وی گفت: سخت‌گیری‌های سلیقه‌ای بانک‌ها که در سطح استان به‌ویژه در برخی از شهرستان‌ها حاکم بوده را شاهد هستیم که به دستورالعمل‌ها و قوانین‌ها سخت‌تر عمل می‌کنند؛ نیازمند بومی‌سازی این دستورالعمل‌ها هستیم.
این مقام مسئول یادآور شد: در برخی از شهرستان‌ها ازجمله اسدآباد که برخی روستاهای آن وضعیت مالی چندان خوبی ندارند، عدم همکاری و سخت‌گیری بانک‌ها موجب انصراف متقاضیان و تمایل آنان به ساخت‌و ساز غیر مجاز، غیر قانونی و سنتی می‌شود که این امر یک زنگ خطر برای شهرستان بوده و نیازمند ورود جدی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای و فرماندار شهرستان است که با پیگیری لازم بانک‌ها را ملزم به بومی‌سازی دستورالعمل‌ها و قوانین بانکی کنند.
جلالی ادامه داد: معمولاً قوانین این بانک‌ها برخلاف دستورالعمل‌ها صادر می‌شود و سخت‌گیری بسیاری برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی دارند که تاکنون نتوانسته‌ایم این عملکرد آنان را تغییر دهیم؛ البته امسال این بانک‌ها به نسبت سال‌های گذشته عملکرد بهتری داشتند، اما آن نتیجه مطلوبی که مد نظر داریم، هنوز در شهرستان در این رابطه محقق نشده است.
وی همچنین بیان کرد: در بحث مقاوم‌سازی بنیاد علوی در سطح روستاهای کشور تسهیلاتی می‌دهد که در اسدآباد 10 فقره تسهیلات مقاوم‌سازی داده است، اما متأسفانه به‌دلیل عدم مدیریت مناسب و مطلوب این تعداد سهمیه به نتیجه نرسیده و نیازمند حمایت و کمک مسئولین است؛ چراکه این مناطق جزء مناطق محروم و ضعیف شهرستان به‌شمار می‌روند.
جلالی با بیان اینکه مقاوم‌سازی مسکن روستایی در شهرستان اسدآباد مغفول مانده است، گفت: در این رابطه همکاری مسئولین به‌ویژه بنیاد علوی برای ارتقا و سامان‌دهی مقاوم‌سازی مسکن روستایی سطح شهرستان با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بلاعوض از نقش مؤثری در تشویق مردم می‌تواند برخوردار باشد؛ چراکه در این رابطه در بازدیدهای میدانی وضعیت مطلوبی دیده نشده است.
وی افزود: نیازمندی‌ها را باید به‌نحوی در این حوزه مرتفع کرد تا در دو سه سال آینده به هدف‌گذاری پیش‌بینی‌شده برسیم.

شناسه خبر 87802