شناسه خبر:15480
1398/10/3 08:52:46

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان از بهره‌مندی 80 درصدی جمعیت روستایی استان از آب شرب سالم و بهداشتی تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش سپهرغرب به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان؛ سید مصطفی هاشمی اظهار کرد: بر پایه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و بر اساس سند توسعه استان، با بهره‌برداری از پنج مجتمع آب‌رسانی در روستاهای تابعه، جمعیت روستایی برخوردار از آب آشامیدنی سالم به 80 درصد خواهد رسید.

وی با یادآوری این‌ نکته که بهره‌برداری از پنج مجتمع آب‌رسانی تا پایان سال جاری در شهرستان‌های رزن و اسدآباد عملیاتی خواهد شد، افزود: با برنامه‌ریزی منجسمی که طی سال‌های اخیر ضمن تأمین اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی و تخصیص اعتبارات استانی در این حوزه صورت گرفته‌است جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب در استان بیش‌ازپیش بهبود خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر استان همدان شامل یک هزار و 61 روستا است، تصریح کرد: هم‌اکنون درصد بهره‌مندی جمعیت روستایی استان از آب شرب سالم 76.36 درصد بوده درحالی‌که ضریب آب‌رسانی در سطح روستاهای کشور در شرایط کنونی 76 درصد است.

هاشمی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از مجتمع‌های النجه گنجه، جنت‌آباد، چنارعلیا و تازه‌کند نینج و تخت، 10 هزار و 540 خانوار در سطح روستاهای استان از آب سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند که این تعداد معادل 57 روستا با جمعیت 40 هزار و 21 نفر است.

وی با اشاره به آب‌رسانی سیار به برخی روستاها، تصریح کرد: ازآنجایی‌که در فصول گرم سال مصرف آب به اوج خود می‌رسد در این ایام، تعدادی از روستاها با تانکر، آب‌رسانی می‌شوند که البته با کاهش دما و پایین آمدن سطح مصرف، شمار روستاهای آب‌رسانی شده با تانکر نیز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان از دیگر دلایل آب‌رسانی با تانکر را در شرایط بحرانی و اضطرار دانست و ادامه داد: همچنین در تعدادی از این روستاها نیز باتوجه به اینکه بعضاً آب شرب کیفیت چندان مطلوبی به لحاظ طعم و مزه ندارد، بنا به ضرورت، آب‌رسانی با تانکر انجام می‌شود اگرچه خوشبختانه سالانه از شمار روستاهای زیر پوشش آب‌رسانی سیار کاسته می‌شود و در سه سال اخیر پنج شهرستان استان به‌طور کلی از شرایط آب‌رسانی سیار خارج شدند.

هاشمی با بیان اینکه سعی کردیم از مشارکت مشترکان در بهینه‌سازی مصرف آب استفاده کنیم، اذعان کرد: در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی آب آشامیدنی، ضمن سرکشی مشترک با کارشناسان مرکز بهداشت استان، همواره کیفیت آب شرب را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی با اذعان به اینکه البته ازجمله خدمات ارائه شده به مشترکان، راه‌اندازی سامانه تلفنی 1523 (سامانه جامع ارتباطات مردمی) است که در دستور کار قرار گرفت، افزود: این سامانه ضمن دریافت گزارش‌های مردمی در حداقل زمان ممکن به شکایات واصله رسیدگی می‌کند؛ همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 10 هزار تماس در سامانه مذکور به ثبت رسیده‌است.

هاشمی در خصوص تقاضاهای ثبت شده مردم در این سامانه، اظهار کرد: در حال حاضر سامانه 1523 به‌صورت متمرکز در سطح استان فعال است و از این طرق تمامی تقاضاها دریافت و با همکاری مدیر شهرستان، کارشناسان و پیمانکاران مرتبط در مدت 24 ساعت بررسی و نتیجه نیز در تماس با مشترکان آبفار راستی‌آزمایی می‌ شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان در خصوص انباشت مطالبات شرکت آبفار از مشترکان نیز، ابراز کرد: از زمان تشکیل شرکت آب و فاضلاب روستایی در استان همدان تاکنون، حدود 6.9 میلیارد تومان مطالبه به ثبت رسیده‌است که سال گذشته با بهره‌گیری از سامانه پرداخت و وصول در محل، توانستیم افزایش مطالبات را متوقف و حتی درصدی از آن را کاهش دهیم.

وی گفت: در این روش مأمور شرکت آبفار با مراجعه به محل مصرف مشترک و قرائت کنتور، به‌طور هم‌زمان نیز قبض را به‌صورت چاپ در محل تحویل مشترک می‌دهد، ضمن اینکه این امکان وجود داردکه مشترک در صورت تمایل از طریق دستگاه کارت‌خوان سیار بانکی هزینه آب مصرفی خود را پرداخت کند.

هاشمی همچنین با قدردانی از همکاری صمیمانه مشترکان، بیان کرد: با وصول هر چه سریع‌تر مطالبات، اجرای طرح‌های عمرانی مانند آب‌رسانی به روستاها، ساخت مجتمع‌های آب‌رسانی، بهینه‌سازی و به‌روزرسانی شبکه‌های آب‌ روستایی امکان‌پذیرتر می‌شود و در حقیقت این مشترکان هستند که با پرداخت به‌موقع هزینه آب مصرفی، نقش مؤثری در بهبود خدمت‌رسانی خواهند داشت.

شناسه خبر 15480