شناسه خبر:19839
1399/1/30 23:03:06

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: در نبود سنگ و ماسه به‌عنوان مواد اولیه تولید در واحد‌های بتن آماده شهرستان اسدآباد، پای صنعتگران این عرصه لنگ می‌زند.

دیرزمانی است که سال نو در کشور با نام‌گذاری از سوی رهبر معظم انقلاب به‌واسطه دوراندیشی و اشراف ایشان بر مسائل حوزه‌های مختلف، به‌نام «جهش تولید» آغاز شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی امسال با تأکید بر اینکه باید با کار 10 برابری تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، فرمودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است، ازجمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار»؛ اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید، استفاده از بازار فروش 80 میلیونی در داخل و ارتباط با بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

ایشان با تأکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، سال 99 را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید؛ اما برای دستیابی به این مهم یقیناً می‌بایست زیرساخت‌های تولید در واحد‌های صنعتی فراهم باشد، زیرا بخش اعظمی از این زیرساخت‌ها موتور محرک تولید هستند. اما در واحد‌های تولیدی بتن آماده شهرک صنعتی اسدآباد نه‌تنها زیرساخت‌ها، بلکه با وجود ظرفیت و استعداد‌هایی برای فراهم کردن مواد اولیه در شهرستان، شرایط به‌گونه دیگری است! برای درک بهتر شرایط فعالیت این واحدها بر آن شدیم تا با محمدصالح رضایی‌شفیع، مدیرعامل یکی از شرکت‌های بتن آماده فعال در شهرک صنعتی اسدآباد گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت بتن آماده با بیان اینکه شرکت کار خود را از سال 89 با تولید سالانه 40 هزار تُن محصول آغاز کرد، گفت: درحال حاضر برای 11 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده‌ایم.

محمدصفر رضایی‌شفیع با تأکید بر اینکه امکان افزایش ظرفیت تولید دوبرابری درصورت فراهم بودن مواد اولیه وجود دارد، اظهار کرد: متأسفانه علاوه‌بر رکود در ساخت‌وساز، نبود مواد اولیه همچون سنگ و ماسه ما را در تولید دچار مشکل کرده است.

وی با تأکید بر اینکه امکان استحصال مواد معدنی مورد نیاز از معادن شهرستان وجود دارد اما طبق پیگیری‌هایی که داشتیم متوجه شدیم مجوز معدن سال‌ها است که تنها برای یک نفر صادر شده و وی نیز طی این سال‌ها اقدام به استحصال مواد مورد نیاز صنایع نکرده، اذعان کرد: بر این اساس سنگ و ماسه مورد نیاز را بنا به نزدیک بودن، از استان کرمانشاه و بیستون با هزینه بسیار بالا تهیه می‌کنیم.

رضایی‌شفیع با بیان اینکه هزینه‌تراشی دستگاه‌ها و ادارات دولتی همچون استاندارد نیز به بهانه‌های مختلف طی سال‌های اخیر برای ما مشکل‌ساز شده است، عنوان کرد: جالب‌تر اینکه سالانه در چندنوبت فضای استاندارد بودن محصولات ما رصد می‌شود، اما گویا کیفیت سیمان تولیدشده در شهرستان نهاوند برایشان از اهمیت برخوردار نیست! زیرا بنا به نوع فعالیت یکی از مواد مورد نیاز برای تولید بتن آماده مرغوب، سیمان مرغوب است.

وی ادامه داد: اما از آنجایی که کیفیت سیمان تولیدشده در شهرستان نهاوند از مرغوبیت لازم برای تولید بتن برخوردار نیست، برای تهیه این محصول با قیمت گزاف نیز مجبور هستیم به کرمانشاه مراجعه کنیم.

مدیرعامل شرکت بتن آماده مستقر در شهرک صنعتی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه جهش تولید در بستر فراهم بودن حداقل‌ها در عرصه زیرساخت قابلیت تحقق پیدا می‌کند، بیان کرد: همان‌طور که عنوان شد، در نبود مواد اولیه در شهرستان، افزایش میزان تولید بنا بر بالاتر رفتن هزینه تولید، برای من صنعت‌گر مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی با انتقاد از رویکرد اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسدآباد در اعطای مجوز برای فعالیت‌های معدنی، گفت: نمی‌دانم مجوزها بر چه اساسی صادر می‌شود، زیرا پس از سال‌ها هنوز این فرآیند برای ما روشن نیست؛ این درحالی است که در شهرستان‌های کرمانشاه نحوه صدور مجوزها به‌وضوح مشخص است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد در شهرستانی همچون اسد‌آباد هنوز بدیهیئت رونق تولید نیز فراهم نیست که در پی آن بتوان به دنبال اهدافی همچون جهش و افزایش تولید بود؛ زیرا در عرصه تولید صنایع وابسته به معادن این شهرستان، همچنان با وجود داشتن ظرفیت‌های بالقوه معادن سنگ و شن و ماسه، مجبور هستند مواد اولیه مورد نیاز خود را از دیگر استان‌ها تأمین کنند که این امر چیزی جز تضعیف اراده و توان صنعتگر بنا به افزایش هزینه و کاهش تولید را رقم نخواهد زد. بنابراین انتظار می‌رود اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان برای حل مشکل واحد‌های این‌چنینی تدبیر عاجل و کارآمد بیندیشد.

شناسه خبر 19839