شناسه خبر:19900
1399/2/1 00:59:59

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: دبیر حزب سبز ایران گفت: پیشگامی، پیشتازی و در خط مقدم بودن از خصایص اصلی سپاه پاسداران است.

طی فرمان امام راحل به شورای انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت‌ماه 1358، رسماً تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام شد.

سپاه در دوران تشکیل، صرفاً نیروی شهری به حساب می‌آمد که با توجه به شرایط خاص انقلابی در جامعه و پراکندگی قوای انتظامی، مأموریت حفظ نظم عمومی را عهده‌دار بوده و در مقابل ضد انقلاب و منافقان به مبارزه می‌پرداخت. با اوج درگیری دسیسه‌های دشمنان و گروهک‌های ضد انقلاب در نقاطی چون کردستان، خوزستان و گنبد، سپاه پاسداران برای مقابله با آن‌ها بسیج شد و خصوصاً در کردستان هنگامی که شورش‌های مسلحانه در نقاط کوهستانی کردنشین متمرکز شد، سپاه به‌طور جدی مقابل اشرار و ضد انقلاب صف‌آرایی کرد. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سپاه پاسداران بزرگ‌ترین افتخار خود را رقم زد و با وجود همه موانع در کنار ارتش و سایر نیروهای مسلح، به مبارزه علیه رژیم بعثی پرداخت.

پس از جنگ تحمیلی نیز سپاه علاوه‌بر فعالیت‌های رزمی، دفاعی و آموزشی در عرصه‌های مختلف سازندگی ازجمله سدسازی، راه‌سازی، پروژه‌های کشاورزی، تولید قطعات صنعتی، فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و درمان و مواردی از این قبیل حضور فعال داشته و دارد.

اگرچه سپاه پاسداران دارای هویتی نظامی است، اما نظامی‌گری درواقع یک بُعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مکتبی- مردمی بوده و طبق اصل 150 قانون اساسی، سپاه پاسداران وظیفه نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را در همه شرایط دارد و در ابعاد مختلف معنوی، نظامی، علمی و غیره در خدمت نظام اسلامی است.

آنچه دوست و دشمن به آن اذعان دارند، نقش این نهاد انقلابی در شکل‌گیری تمدن اسلامی و ترویج الگوی سبک زندگی اسلامی بوده و همین امر سبب شده آمریکا و جبهه استکبار سعی در جلوگیری از شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی با محوریت انقلاب اسلامی داشته باشند که به حمد الهی تاکنون تمام تلاش‌های آنان نقش بر آب شده است.

با ذکر این مقدمه و با توجه به قرار گرفتن در آستانه تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با حسین کنعانی‌مقدم، دبیر حزب سبز ایران در رابطه با نقش سپاه در طول این 41 سال جهت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و اثرگذاری آن در تعیین معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی است که می‌آید:

حسین کنعانی‌مقدم بیان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شجره طیبه‌ای است که امام راحل در ایران اسلامی بنای آن را نهادند که «اصلها ثابت و فرعها فی السماء» بوده و در طول این 41 سال با خون شهیدان و مجاهدت ایثارگران، جانبازان و آزادگان آبیاری و به درخت تنومندی تبدیل شده که می‌توان گفت ایران اسلامی مرهون مجاهدت‌های آن است.

وی با تأکید بر اینکه سپاه یک نهاد مردمی و متکی به نیروهای انقلابی و مردمی است، تصریح کرد: در طول این سال‌ها سپاه پاسداران توانسته در بحران‌های مختلف و حتی حوادث طبیعی و مشکلات، در خط مقدم جبهه نبرد باشد و این حضور فعال در عرصه‌های مختلف بهداشت و درمان، اجتماعی، اقتصاد و کمک به معیشت، استکبارستیزی، مبارزه با تروریسم، صهیونیسم و داعش ادامه داشته و همین حضور مقتدرانه و اثرگذار بوده که سپاه را به یکی از بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی مبدل کرده است.

دبیر حزب سبز ایران اضافه کرد: همان‌گونه که امام راحل بارها فرمود اگر سپاه نبود، کشور نبود؛ مردم نیز به‌جد به این مهم معتقدند و سپاه با حضور در میدان‌های مختلف کنار مردم با خدمت به آنان این مسئله را به اثبات رسانده و خدمت به مردم و اعتماد مردمی از ارزشمندترین سرمایه‌های این نهاد است.

کنعانی‌مقدم با ابراز خرسندی از همبستگی سپاه با ارتش و سایر نیروهای مسلح به حضور خود در مراسم روز ارتش طی سال 60 اشاره کرد و گفت: خاطرم هست در این مراسم که سرلشکر وحیدنژاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بوده و بنده از طرف سپاه پاسداران در این مراسم حضور داشتم، مردم بعد از اتمام مراسم شعار سر دادند‌ «ارتشی و سپاهی، دو لشکر الهی» که سرلشکر وحیدنژاد دست مرا گرفت و گفت «ارتشی و سپاهی، یک لشکر الهی»؛ این شعار حقیقتاً همان ماهیت نیروهای مسلح بوده و وحدت و یکپارچگی این دو مجموعه فداکار را در برابر دشمنان نشان می‌دهد.

وی در ادامه اعلام کرد: تقدیم شهدایی از ارتش و نیروی انتظامی همچون صیاد شیرازی، فکوری، نامجو، فلاحی و شهدایی چون همت، خرازی، بروجردی، شهیدهمدانی، حاج‌قاسم سلیمانی و سایر شهدای بزرگ و اثرگذار نشان از این دارد که نیروهای مسلح در هریک از میدان‌های نبرد که حضور داشته باشند، با جان خود در راه حفاظت از این شجره طیبه ایستاده‌اند.

مشاور بنیاد مستضعفان با اشاره به رهبری داهیانه حضرت خامنه‌ای در راهبری نیروهای مسلح، تأکید کرد: بعد از امام راحل، رهبر معظم انقلاب به‌عنوان فرمانده کل قوا در رشد شجره طیبه همه تلاش خود را به‌کار بست و به‌عنوان یک بازوی قدرتمند نظام جمهوری اسلامی، این شجره را حفظ کرده است.

کنعانی‌مقدم پیشگامی، پیشتازی و در خط مقدم بودن را از خصایص اصلی سپاه خوانده و ابراز کرد: سپاه پاسداران با رشادت‌ها و مجاهدت‌هایی که در میدان‌های گوناگون انجام داده از دوران دفاع مقدس گرفته تا به امروز، الگوسازی‌های موفقی در فرهنگ جامعه داشته و درحال حاضر نیز در ایثار و همدلی اقشار گوناگون نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه سپاه قادر است براساس الگوی ایرانی اسلامی مسائل مختلفی که در کشور وجود دارد را حل‌وفصل کند، افزود: این منش می‌تواند آینده کشور را تضمین کرده و نقش اثرگذار سپاه در تشکیل تمدن اسلامی را نشان دهد؛ ضمن اینکه سپاه پاسداران در طول این سال‌ها با توجه به ماهیت و عملکرد خود، نشان داده نه‌تنها در ایران، بلکه در منطقه و جهان نیز اثرات آشکاری دارد که در تعیین معادلات دنیا اثرگذار است.

دبیر حزب سبز ایران در ادامه سخنان خود تصریح کرد: به لطف خدا و عنایات حضرت بقیه‌الله (عج) به این مجموعه انقلابی، اثرگذاری سپاه پاسداران در تعیین معادلات بین‌المللی و منطقه را شاهدیم که به این جهت سردمداران آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال حذف سپاه بوده و با تروریست خواندن آن و به شهادت رساندن فرماندهانش نظیر حاج‌قاسم سلیمانی، می‌خواهند در مقابل این قدرت بلامنازع بایستند که اگر اثرگذار و تعیین‌کننده نبود، کاری با آن نداشتند.

* آمریکایی‌ها دچار بیماری شبح شده‌اند

کنعانی‌مقدم در ادامه سخنان خود با اشاره به تقابل سپاه پاسداران با ناو نیروهای آمریکایی در آب‌های خلیج فارس در هفته گذشته، اذعان کرد: آمریکایی‌ها دچار بیماری شبح شده‌اند و کوچک‌ترین اتفاقی را به‌منزله حمله نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تلقی می‌کنند که این ترس نشانه اثرگذار بودن نیروهای مسلح ما در برابر قدرت آمریکا است.

وی رفتار شجاعانه نیروی دریایی سپاه پاسداران را عصاره فهم ملت خوانده و ایستادگی مجموعه نیروهای مسلح در برابر آمریکا را توصیف کرد و گفت: به نظر می‌رسد دومینوی «برگرد به خانه» که با خروج عراق از آمریکا آغاز شده، به کل منطقه و جهان تسری پیدا کرده و شعار یک دهه آینده جهان باشد.

دبیر حزب سبز ایران در پایان تأکید کرد: درحال حاضر آمریکا در بین ملت‌های مختلف از عراق و افغانستان گرفته تا سایر کشورهای منطقه، منفور بوده و همگی خواستار پایان حضور آمریکایی‌ها در کشور خود هستند و همان‌طور که عرض کردم در یک دهه آینده شاهد اتفاقات جدی‌تری در این عرصه خواهیم بود و آمریکایی‌ها برای همیشه باید به تحرکات و دخالت‌های خود پایان دهند.

شناسه خبر 19900