شناسه خبر:38039
1399/12/25 10:05:47
سپهرغرب در پی گفت‌وگو با پرورش‌دهنده کرم ابریشم ملایری مطرح کرد:

نوغانداری صنعتی کم‌خرج اما پُرسود

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: نوغاندار جوان ملایری از کم‌هزینه بودن و درعین‌حال پُرسود بودن صنعت نوغداری خبر داد و گفت: اعطای نوغان و نهال یارانه‌ای و نیز خرید تضمینی محصول از سوی جهاد کشاورزی حمایت‌های است که ما را در مسیر توسعه فعالیت کمک می‌کند.

سالانه نیاز کشور به ابریشم حدود 700 تا 750 تُن است، اما حدود 200 تا 250 تُن ابریشم در کشور تولید می‌شود؛ پرورش کرم ابریشم به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ و پُرسود جهان شناخته شده، اما در استان همدان این صنعت در ابتدای راه قرار دارد. پرورش کرم ابریشم از سال 94 در استان همدان آغاز شده و دراین‌بین نکته قابل توجه آنکه پرورش کرم ابریشم (نوغانداری) یکی از بهترین شغل‌های جانبی شناخته‌شده در کشور است که آغاز و ادامه ‌کار در آن با کمترین زمان و امکانات میسر بوده و تمام افراد خانواده می‌توانند در کنار هم در این حرفه مشغول به‌کار شوند.

همدان با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسب می‌تواند به یکی از مکان‌های فعال در صنعت نوغانداری تبدیل شود، چراکه پرورش توتستان برای تأمین برگ توت به‌عنوان اصلی‌ترین نهاده مصرفی این صنعت تنها ضرورت حرفه پرورش کرم ابریشم محسوب می‌شود که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب با پرورش توتستان‌های مختص این صنعت، گام بزرگی در توسعه این شغل برداشت.

نوغانداری شغلی جانبی و راحت بوده که در کنار کار اصلی مردم، می‌تواند درآمد کشاورزان همدانی را دوچندان کند و از این طریق هم موجب ایجاد اشتغال و هم رونق تولید در شهرستان‌های مختلف استان باشد؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با رضا سلیمانی، نوغاندار ملایری ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نوغاندار ملایری با تأکید بر اینکه صنعت نوغانداری ظرفیت بالایی در کارآفرینی و درآمدزایی دارد، گفت: افراد با سرمایه اندک می‌توانند به این صنعت ورود کرده و درآمد قابل قبولی کسب کنند.

رضا سلیمانی با تأکید بر اینکه دارای مدرک کارشناسی ارشد تغذیه دام است، افزود: سه سال است که با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان در عرصه صنعت نوغانداری حضور فعال دارم، به‌گونه‌ای که برای نخستین‌بار فعالیت در این صنعت را با چهار جعبه تخم نوغان آغاز کردم؛ امسال نیز 10 جعبه بسته و برای سال 1400 درخواست 20 جعبه را کردم.

این پرورش‌دهنده جوان کرم ابریشم با تأکید بر اینکه سرمایه آن‌چنانی برای ورود به این صنعت لازم نیست، گفت: از مخارج لازم هزینه خرید تخم کرم ابریشم (نوغاندار) است که جهاد کشاورزی به‌صورت یارانه‌ای و هر جعبه را با قیمت نازل در اختیار کشاورز قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای پرورش کرم ابریشم نیاز به ایجاد توتستان جهت تأمین خوراک نوغان است، تصریح کرد: بر این اساس سه هزار متر مربع را به این امر اختصاص دادم، البته نهال درخت توت اصلاح شده را جهاد کشاورزی به‌صورت یارانه‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

سلیمانی با تأکید بر آنکه ورود به این عرصه بسیار اقتصادی است، گفت: از آنجایی که هزینه خرید مواد اولیه با حمایت جهاد کشاورزی بسیار اندک تمام می‌شود، دارای صرفه اقتصادی بالایی است.

وی با تأکید بر اینکه اگر طبق اصول و علم نوغانداری فرد اقدام به پرورش این محصول کند از هر بسته امکان بهره‌برداری 20 کیلوگرم فراهم است، خاطرنشان کرد: حال درنظر بگیرید اگر منطبق با قیمت سال گذشته بخواهیم محاسبه کنیم، می‌توان برای آن بازده بالای اقتصادی درنظر گرفت، زیرا سال گذشته هر کیلو محصول به مبلغ 300 هزار تومان در بازار به فروش رسید.

این پرورش‌دهنده کرم ابریشم با تأکید بر آنکه سرمایه‌گذاری انجام‌شده در سال نخست برای سال‌های بعد نیز ماندگار خواهد بود و این صنعت یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است، ابراز کرد: از دیگر مزیت‌های فعالیت مذکور می‌توان به این مورد اشاره کرد که امکان خرید تضمینی محصول از سوی سازمان جهاد کشاورزی فراهم است.

سلیمانی با بیان اینکه اکثراً قیمت متقاضیان در بازار از قیمت خرید تضمینی بالاتر است، اظهار کرد: تولیدات این صنعت بازار صادرات خوبی دارد، اما من به‌دلیل آنکه هنوز میزان تولیدم به آن سطح صادراتی نرسیده، به عرصه صادرات ورود نکرده‌ام.

وی به اشتغال‌زایی و کارآفرینی در این صنعت اشاره کرد و گفت: این کار فصلی است و جزء مشاغل فصلی محسوب می‌شود و می‌توان به‌ازای هر 10 جعبه، یک نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرد.

سلیمانی در پاسخ به این سؤال که آیا از سوی معاونت ترویج درخصوص آموزش و به‌روز کردن داشته‌های فعالان این عرصه اقدامی صورت پذیرفته است؟ ابراز کرد: متأسفانه با وجود اینکه عنوان می‌کنند فضا برای این امر فراهم است، طی سه سال گذشته حتی پیگیری‌هایی که داشتم تا در کلاس‌های این رسته شرکت کنم، اما این امر محقق نشد و درواقع کلاس و یا کارگاهی برگزار نشد.

وی افزود: بر این اساس فعالیت خود را همچنان منطبق با رشته دانشگاهی‌ام ادامه می‌دهم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد در همدان سرمایه‌گذاری در نوغانداری در مقایسه با پاره‌ای از فعالیت‌های تولیدی کشاورزی کمتر و بازگشت سرمایه سریع‌تر است، به‌طوری که می‌توان این فعالیت را به‌صورت یک کار مستمر سالانه مورد نظر قرار داد.

از سوی دیگر این حرفه اشتغال‌زا است که به‌صورت شغل فرعی نیز می‌تواند در مجاورت کار اصلی از زمان پرورش تا صنایع جانبی و تولید محصولات نهایی مورد توجه قرار گیرد. از طرفی همان‌طور که عنوان شد، پرورش کرم ابریشم همچنین برای کشاورزان خُرده‌پایی که از اراضی اندکی برخودار هستند، قابل انجام بوده و مدیریت چنین واحدهایی در سطوح کوچک بسیار عملی و اقتصادی است. ضمن اینکه پرورش کرم ابریشم در مواردی بسته به الگوی زراعی و شرایط اقلیمی، منطبق بر دوره کم‌کاری کشاورزان بوده و به فعالیت اصلی آنان لطمه‌ای وارد نمی‌کند که به این شکل از بیکاری پنهان کشاورزان نیز جلوگیری می‌کند. این فعالیت همچنین امکان تأمین مواد اولیه برخی از صنایع نظیر نساجی، قالی‌بافی، صنایع پزشکی، صنایع نظامی و غیره را فراهم می‌کند و از این نظر می‌تواند منبع مناسبی برای درآمد ارزی کشور تلقی شود.

شناسه خبر 38039