شناسه خبر:84298
1403/4/12 17:12:56
با اجرای طرح جهاد آب‌رسانی صورت گرفت؛

حل مشکل آب شرب برخی روستاهای نهاوند

آب‌رسانی به روستاها و رفع تنش‌های آبی جمعیت روستایی کشور را می‌توان ازجمله اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم برشمرد که این طرح با عنوان «جهاد آب‌رسانی» و با هدف تأمین آب مطمئن و پایدار برای روستاها طراحی شد و به مرحله اجرا درآمد.

در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم 10 هزار روستا در کشور شناسایی شدند که به آب شرب سالم به‌صورت پایدار دسترسی نداشتند و بر این مبنا جهاد آب‌رسانی با هدف ارتقای شاخص‌های دسترسی جمعیت روستایی به آب پایدار شهری جزء اولویت‌های وزارت نیرو قرار گرفت تا از این طریق با استفاده از ابزارهایی نظیر تخصیص، توسعه زیرساخت توزیع آب و سایر ساخت‌وسازهای مورد نیاز، شرایط جهش در آب‌رسانی روستایی مهیا شود.

در این راستا در شهرستان نهاوند نیز با توجه به خشک‌سالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، متأسفانه آب سراب‌ها و سفره‌های زیرزمینی کاهش پیدا کرد و باعث شد که تعدادی از روستاهای شهرستان با تنش کم‌آبی مواجه شوند که خوشبختانه طی سه سال اخیر با تلاش‌های انجام‌شده توسط امور آب و فاضلاب شهرستان نهاوند و اجرای طرح جهاد آب‌رسانی، مشکل حاد آب شرب تعدادی از این روستاها حل شد.

رئیس امور آب و فاضلاب شهرستان نهاوند با بیان اینکه با اجرای طرح جهاد آب‌رسانی طی سه سال اخیر مشکل حاد آب شرب تعدادی از روستاهای شهرستان نهاوند حل شده است، گفت: طی سه سال گذشته مشکل آب شرب تعداد زیادی از روستاهای شهرستان ازجمله روستای توانه که خیلی حاد بود، حل شده و خوشبختانه درحال حاضر مشکلی وجود ندارد.

علی‌هاشم ده‌پهلوان با بیان اینکه 217 میلیارد ریال برای آب‌رسانی به روستاهای شهرستان نهاوند در طرح جهاد آب‌رسانی هزینه شده است، افزود: طی دو سال گذشته 17 چاه آب در روستاهای شهرستان حفر شده که 12 مورد آن از اعتبارات دولتی و پنج مورد نیز از محل اعتبارات جهاد آب‌رسانی صورت گرفته است.

ده‌پهلوان ادامه داد: طی این مدت در شهرستان 11 پست برق، 16 کیلومتر اصلاح شبکه آب‌رسانی و حدود 20 هزار متر خط انتقال آب اجرا شده که بخشی از آن‌ها با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام شده است.

وی به اقدامات انجام‌شده در اجرای طرح جهاد آب‌رسانی شهرستان اشاره کرد و گفت: ساخت یک باب مخزن با حجم 300 متر مکعب، اجرای 13 کیلومتر خط انتقال، اجرای 900 متر اصلاح و توسعه شبکه، احداث چهار باب ایستگاه پمپاژ و حفر چهار حلقه چاه، برای آب‌رسانی به روستاهای شهرستان نهاوند انجام شده است.

رئیس امور آب و فاضلاب شهرستان نهاوند با اشاره به ساخت مخزن 300 متر مکعبی در روستای ده‌موسی در طرح جهاد آب‌رسانی، تصریح کرد: 700 متر خط انتقال آب در روستای ده‌موسی، دو کیلومتر خط انتقال آب در روستای توانه و چهار کیلومتر خط انتقال آب در روستای شیراوند- عباس‌آباد در این طرح در شهرستان اجرا شده است.

به گفته وی علاوه‌بر این، 2.5 کیلومتر خط انتقال آب در مجتمع آب‌رسانی زرین‌باغ، 1.5 کیلومتر خط انتقال آب در روستای طائمه، 1.5 کیلومتر خط انتقال آب در روستای گوشه بدیع‌الزمان و 800 متر خط انتقال آب در روستای قشلاق ولی‌اله، از دیگر اقدامات جهاد آب‌رسانی در شهرستان بوده است.

ده‌پهلوان با تأکید بر اینکه همچنین شبکه توزیع آب بخشی از روستاهای مجتمع زرین‌باغ به طول 900 متر در راستای طرح‌های جهاد آب‌رسانی شهرستان نهاوند اصلاح شده است، حفر چهار حلقه چاه برای آب‌رسانی به روستاهای توانه، شیراوند- عباس‌آباد، گوشه بدیع‌الزمان و کرک‌علیا را ازجمله اقدامات قابل توجه جهاد آب‌رسانی در نهاوند برشمرد.

رئیس امور آب و فاضلاب نهاوند با بیان اینکه 48 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آب‌رسانی بدهکار هستیم، افزود: البته ما برای خدمت‌رسانی به مردم و اجرای طرح‌ها منتظر اعتبارات دولتی نمی‌مانیم و خدمات خود را ارائه می‌دهیم.

وی یادآور شد: از سال 1401 تاکنون 77 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که 44 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد و با توجه به طرح‌هایی که در سطح روستاهای شهرستان اجرا شده، امسال قطعی آب در روستاها نداریم؛ مگر یکی دو روستا که آن هم درصورت نیاز با تانکر آب‌ر‌سانی می‌شوند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84298