سپهرغرب، گروه متن زندگی: فرهنگ مصرف گرایی عواقب روانی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد. مصرف گرایی از نظر روانی ممکن است محرومیت از مصرف کالا یا خدماتی، در فرد احساس عزت نفس پایین و یا محرومیت ایجاد کند. از نظر اقتصادی باعث فلج شدن تولیدات داخلی و واردات کالاهای غیرضروری به جامعه میشود. از نظر اجتماعی نیز در شکل افراطی آن به ترویج مدگرایی و آسیبهای ناشی از آن ختم شود. از نظر سیاسی، یک جامعه مصرف زده به علت از دست دادن ارزشهایی همچون قناعت و متانت در مصرف، به واسطه محرومیت از عرضه کالاهای غیرضروری نیز میتواند به مرحلهای برسد که سیاستهای اصولی و حمایتی کشور خود را در تقابل با برنامه خودکفایی نفی کند و به عبارتی زیرساختهای خود را برای دستیابی به ارزشهای دیگرساخته و تامین احساس کاذب و ساختگی «مصرف بیشتر» به حراج گذارد.
یکی از جریانهای موثر بر روی میزان مصرف گرایی رسانههای جمعی هستند. زیرا تبلیغات در رسانهها به صورت ناهوشیارانه و گاهی هوشیارانه و عامدانه، فرهنگ مصرف گرایی را تبلیغ میکنند و افراد را به مصرف بیشتر و بیشتر تشویق میکنند.
شناسه خبر 41193