شناسه خبر:50238
1400/10/4 10:53:41

سپهرغرب، گروه اقتصادی: راه‌گذر «ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه و اروپا» با حرکت نمادین یک کاروان ترانزیتی تجاری از تبریز به سمت مرز بیله‌سوار و از آن‌جا به بندر باتومی در گرجستان گشایش یافت.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: اراده‌ی دولت سیزدهم، گسترش ارتباط با کشورهای همسایه است و رئیس جمهوری نیز در این راستا نقش ویژه‌ای برای استان‌های مرزی قائل شده است.

عابدین خرم افزود: این موضوع به لحاظ اقتضائات روابط بین‌الملل روزبه‌روز از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و توسعه‌ی پایدار در گرو ارتباط مستمر استان‌های مرزی با کشورهای همسایه است.

وی همچنین با اشاره به مزیت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: ارتباط جاده‌ای با کشورهای همسایه را به صورت گسترده دنبال خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا موانع گمرکی و زیرساختی در این حوزه رفع شود.

خرم با بیان اینکه هرگونه مانع در این مسیر موجب اختلال در روابط بین کشورها است، افزود: فرصت‌سازی در حوزه حمل‌ونقل و راه‌های مواصلاتی به حد کافی شکل گرفته و مسئولان اجرایی باید هماهنگی و هم‌افزایی داشته باشند تا مبادلات پایدارتر انجام گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه نباید فرازونشیب‌ها و هیجانات بر توسعه ارتباطات اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: تبریز بهعنوان آغازگر و ادامه‌دهنده این راه خواهد بود و بنده نیز به عنوان خادم مردم و نماینده دولت، عزم و اراده واقعی خود را برای ارتقای حداکثری ارتباطات و توسعه دیپلماسی مرزی در راستای افزایش تولید و صادرات اعلام می‌کنم.

وی از مسئولان نمایندگی‌های جمهوری آذربایجان و جمهوری گرجستان نیز خواست تا تداوم این مسیر و رونق راه‌گذر جدید را در اولویت خود قرار دهند تا منجر به پایدارسازی روابط در سطح کشورهای همسایه شود.

بندر باتومی بزرگترین بندر دسترسی از طریق دریای سیاه به اروپاست و با ایجاد این مسیر، سهم ایران بویژه تبریز که 557 کیلومتر با این بندر فاصله دارد، در ترانزیت کالا به اروپا افزایش می‌یابد.

شناسه خبر 50238