شناسه خبر:54634
1401/2/5 10:32:09

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار کرمانشاه گفت: یک حرکت نمادین به‌مناسبت روز زمین پاک داشتیم که در این برنامه نمادین افراد به یاد عزیزان خود نهال کاشتند.

نادر نوروزی با بیان اینکه رابطه انسان و محیط‌زیست یک رابطه دوطرفه است، گفت: هم محیط‌زیست و هم انسان از یکدیگر تأثیرپذیر هستند؛ بنابراین هرگونه خسارت و آسیب به محیط‌زیست به زندگی خود انسان‌ها آسیب می‌رساند.

وی به تخریب بی‌رویه محیط‌زیست در دوران پس از انقلاب صنعتی اشاره کرد و افزود: در آن زمان که تولید صرفاً براساس قواعد اقتصادی انجام می‌شد، محیط‌زیست متحمل خسارات بسیاری شد و جامعه جهانی هم توجه چندانی به این مسئله نداشت.

نوروزی ابراز کرد: با گذشت زمان و مشاهده آثار زیان‌بار تخریب محیط‌زیست کم‌کم جنبش‌هایی در حمایت از محیط‌زیست شکل گرفت و درحال حاضر موج این حمایت‌ها در جهان به راه افتاده است.

وی تصریح کرد: این حمایت‌ها به حدی بوده که درحال حاضر یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در هر کشوری میزان توجه آن‌ها به محیط‌زیست است.

نوورزی گفت: خوشبختانه در کشور ما هم توجه خوبی به این امر صورت گرفته، چه در بحث قوانین و چه در بحث مطالبه‌گری مردم و نهادهای اجتماعی.

شهردار کرمانشاه از ریزگردها به‌عنوان یکی از آثار تخریب محیط‌زیست یاد کرد و افزود: در کنار ریزگردها، نابودی جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی و نیز در معرض انقراض قرار گرفتن برخی گونه‌های جانوری، از دیگر آثاری است که امروزه به‌دلیل تخریب محیط‌زیست شاهد آن هستیم.

نوروزی گفت: برای جبران این خسارت عظیم باید سالیان سال زمان بگذرد و باید از هم‌اکنون به فکر جبران برآمده و محیط‌زیست را برای نسل‌های آینده احیا کنیم.

شهردار کرمانشاه تغییر رفتار را مستلزم تغییر اندیشه دانست و افزود: همه باید بدانیم که محیط‌زیست امانتی در دستان ماست و باید آن را پاک و سالم به نسل‌های آینده تحویل دهیم و عوارض هرگونه تخریب آن گریبان‌گیر ما و نسل‌های آینده خواهد شد.

نوروزی در ادامه گفت: یک حرکت نمادین به‌مناسبت روز زمین پاک داشتیم که در این برنامه نمادین افراد به یاد عزیزان خود نهال کاشتند.

وی با تأکید بر لزوم ترویج چنین برنامه‌هایی، ابراز کرد: برای احیای محیط‌زیست برنامه‌های درخت‌کاری باید به‌صورت مستمر ادامه یافته و ترویج شود.

در این مراسم 250 نهال در انتهای بوستان صدرا کاشته شد که 51 مورد آن به یاد 51 شهید کرمانشاهی، ازجمله شهدای مدافع سلامت بود.

شناسه خبر 54634