شناسه خبر:57971
1401/5/1 08:22:24

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه فعالیت مسکن‌سازی خود، کلنگ یک پروژه یک‌هزار واحدی را بر زمین زد.

روز چهارشنبه 29 تیرماه آیین کلنگ‌زنی پروژه یک‌هزار واحدی طرح نهضت ملی مسکن شهر همدان در شهرک بهشتی با حضور استاندار، نمایندگان مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

   همدان ازنظر کمبود مسکن، بدترین وضعیت را در کشور دارد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این آیین با تأکید بر اینکه همدان برای اجرای نهضت ملی مسکن باید بزرگ شود، عنوان کرد: امروز مردم همدان در سخت‌ترین شرایط برای خرید مسکن قرار دارند، ضمن اینکه همدان ازنظر کمبود مسکن، بدترین وضعیت را در کشور دارد

حمیدرضا حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: نمی‌توان شهر را عمودی توسعه داد و آن را دوطبقه کرد، به همین منظور به یک‌هزار و 400 هکتار زمین احتیاج داریم و همه باید دست به دست هم دهیم تا موانع این کار بزرگ برطرف شود و بتوانیم 50 هزار واحد مسکونی برای مردم بسازیم.

وی خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی، گفت: اینکه از 83 هزار نفر متقاضی مسکن در همدان تنها 31 هزار نفر واجد شرایط هستند، قابل قبول نیست؛ در این برهه زمانی با توجه به وضعیت نابه‌سامان مسکن باید نگاه خود را وسیع کرده و به دور از تنگ‌نظری و گزینش‌های سخت، برای افراد بیشتری مسکن بسازیم.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری جلسات هماهنگی و رایزنی برای هم‌افزایی بیشتر در استان، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و گفت‌وگو می‌توان تنگ‌نظری را در استان از بین برد، استاندار میدان‌دار این امر است؛ مسئولان نیز باید همکاری لازم را داشته باشند تا یک جهاد بزرگ برای مردم رقم بخورد.

حاجی‌بابایی در خاتمه سخنان خود به وضعیت استان یزد گریزی زد و اظهار کرد: این استان با 600 هزار جمعیت، 12 هزار هکتار محدوده دارد و مردم خانه‌های ویلایی می‌سازند؛ درحالی که همدان با بیش از 600 هزار جمعیت، پنج هزار هکتار محدوده دارد. بنابراین باید وسعت شهر را بیشتر کرده و خانه‌های ویلایی برای مردم بسازیم که این امکان هم وجود دارد و فقط نیازمند هماهنگی و تلاش مسئولانه است.

   حل مشکل حاشیه‌نشینی با کمک قرارگاه خاتم

دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با گرامیداشت عید غدیر، بیان کرد: در مسیر غدیر قرار گرفتن یعنی کار کردن برای مردم و ایجاد رفاه و آسایش برای آن‌ها و این امر محقق نمی‌شود مگر با کار و تلاش شبانه‌روزی.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌هایی برای حل مشکل زمین در همدان وجود دارد و تیم فنی- مهندسی ما نیز می‌تواند در این زمینه مسئولان را کمک کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هیچ کاری در مملکت نشد ندارد و بسیاری از کارها شدنی است، به سفر رهبر معظم انقلاب به همدان در سال 1383 اشاره کرد و توضیح داد: حل مشکل آب همدان، مدیریت برق و سامان‌دهی حاشیه شهر از مسائلی بود که در این سفر مورد تأکید معظم‌له بوده، اما مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام فلاحی ادامه داد: حل مشکل آب با جدیت استاندار درحال پیگیری است، برای رفع مشکلات احتمالی برق در آینده نیز جلساتی با وزیر نیرو داشته‌ایم؛ در مورد سامان‌دهی حواشی شهر و رفع مشکل بافت فرسوده نیز جلساتی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برگزار کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: براساس رایزنی‌های صورت‌گرفته، متخصصان امر در قرارگاه خاتم‌الانبیا حاضرند به‌صورت تهاتر بافت‌های نامنظم و غیر متعارف شهر را سامان‌دهی کنند.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه همکاری با قرارگاه خاتم‌الانبیا ظرفیتی برای مسکن‌سازی در این مناطق ایجاد می‌کند، افزود: اگر این طرح اجرایی شود، علاوه‌بر اینکه برای نخستین‌بار حواشی شهر سامان‌دهی خواهد شد، بخشی از زمین مورد نیاز مسکن‌سازی هم تأمین می‌شود.

   پروژه را طی سه سال به سرانجام می‌رسانیم

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان نیز با بیان اینکه پروژه یک‌هزار واحدی شهرک بهشتی در طی سه سال تکمیل خواهد شد، عنوان کرد: برای این پروژه 11 هکتاری 33 بلوک تعریف شده و مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، 15 درصد مساحت کل زمین را در بر خواهد گرفت.

مسعود رضایی با اشاره به جزئیات این پروژه، تصریح کرد: 18 درصد این زمین برای خدمات رفاهی و آموزشی و 17 درصد آن برای پارک و فضای سبز درنظر گرفته شده است.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه پروژه‌های قبلی ما در استان با قوت درحال اجرا بوده و ساخت این پروژه نیز از امروز آغاز می‌شود، متذکر شد: برآورد ما از میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه، یک‌هزار میلیارد تومان است که 350 میلیارد تومان آن با تسهیلات بانکی و 650 میلیارد تومان آن از آورده متقاضیان تأمین خواهد شد.

  38 هزار و 314 نفر از متقاضیان مسکن تأیید شده‌اند

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در بخش پایانی این مراسم بیان کرد: 122 هزار متقاضی برای طرح مسکن ملی در همدان ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 89 هزار نفر واجد شرایط بوده و 38 هزار و 314 نفر تأیید شده‌اند.

ایوب اسداللهی با اشاره به برگزاری کارگروه‌های تخصصی جهت احصای مشکلات و بیان راهکارها، گفت: بیش از یک‌هزار هکتار زمین تاکنون تأمین شده و برای دو هزار و 477 نفر تخصیص پروژه صورت گرفته است.

شناسه خبر 57971