شناسه خبر:70574
1402/4/3 08:30:51
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به تشکیل شورای اداری در شهرستان‌ها تاکید کرد:

اجازه دهید مردم در جمع مسئولان حرف بزنند

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: نماینده ولی‌فقیه در استان همدان گفت: اجازه دهید مردم در جمع مسئولان صحبت کنند و مشکلات را بگویند، اگر این اتفاق ببفتد دولت مردمی به معنای واقعی کلمه، رخ خواهد داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی روز پنجشنبه یکم تیرماه در شورای اداری استان با اشاره به اینکه موفقیت‌هایی که در روزهای اخیر نصیب کشور شده مرهون وحدت قوای سه‌گانه و اتحاد میدان و دیپلماسی است، عنوان کرد: هرجا وحدت وجود داشته مردم و کشور نفع آن را دیده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: وحدت بین مسئولان اتفاق مبارک و اثرگذاری است، اما گاهی ممکن است اختلافات و انتقاداتی هم وجود داشته باشد، این مسئله اصلاً اتفاق عجیبی نیست، همه مشکل داریم و این جلسات برای بیان همین نقدهاست. گاهی نقدها پاسخ دارند گاهی هم نه. باید آن‌ها را پذیرفت و در جهت رفعش کوشش کرد.
نماینده ولی فقیه در استان، با تاکید بر اینکه بهتر است به جای بیانیه دادن در فضای عمومی، در جلسات با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، توضیح داد: باید در فضای عمومی، تبیین و امیدآفرینی کرد و کارهای خوبی که توسط دولت در سطح ملی و البته در استان انجام شده را برای مردم بیان کنیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی در ادامه با اشاره به تشکیل شورای اداری شهرستان‌ها خطاب به استاندار گفت: اجازه دهید مردم در جمع مسئولان صحبت کنند و مشکلات را بگویند، اگر این اتفاق بیفتد دولت مردمی به معنای واقعی کلمه، رخ خواهد داد. این یک کار ارزشمند است که می‌تواند در امیدآفرینی و اعتمادسازی مردم به نظام اثربخش باشد.
وی در پایان سخنان خود نیز یادآوری کرد: در سفرهای شهرستانی، علاوه بر مسائل اقتصادی و عمرانی، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را هم مورد توجه قرار دهید. برای مثال در شهرستان بهار آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی وجود دارد و صرفا نباید به پروژه‌ها اکتفا شود. این آسیب‌ها را هم احصا و بررسی کنید و از آن‌‌ها غافل نشوید.
****دستگاه‌های اجرایی صدور مجوزها را تسریع کنند
در ادامه استاندار همدان در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از اعزام حجاج همدانی و کردستانی از فرودگاه همدان که با بدرقه مسئولان از استان همراه بود از به سرانجام رسیدن تصفیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خانه و قرار گرفتن آن در فاز نهایی و آمادگی برای افتتاح رسمی با حضور مسئولان کشوری خبر داد.
علیرضا قاسمی‌فرزاد بیان کرد: ایجاد پنجره واحد صدور مجوزها و حمایت از سرمایه‌گذاران یکی از مسائلی است که باید به طور جدی در دستور کار دستگاه‌های متولی و حوزه امور اقتصادی قرار گیرد.
وی یکی از شاخص‌های مهم مهار تورم و افزایش و رونق تولید را اجرای طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری خواند و افزود: اقدامات اثرگذار این بخش علاوه بر ایجاد تحول زمینه اشتغال را هم برای جوانان فراهم خواهد کرد. انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که صدور مجوزها را تسریع کنند تا سرعت سرمایه‌گذاری در استان بالا رود.
استاندار همدان به مشکلات مربوط به اعطای تسهیلات بانکی مسکن، ازدواج، اشتغال، تولید و تبصره‌های 16 و 18 بودجه و سایر حوزه‌های پرداخت وام از سوی بانک‌ها هم گریزی زد و گفت: یکی از اقدامات خوب سال گذشته این بود که عملکرد همه بانک‌ها با توجه به مصوبات و ابلاغیه‌های آنها بررسی شده، برای هر بانک کارنامه‌ای تهیه شده و به وزرای کشور، اقتصاد و رئیس بانک مرکزی اعلام شد.
استاندار همدان ادامه داد: امیدوارم تعامل بانک‌ها امسال بهتر از سال گذشته باشد و در ارائه تسهیلات در زمینه‌های مختلف پرداخت‌های بیشتری را شاهد باشیم.
   اجرای طرح نهضت ملی مسکن در 16 شهر استان درحال انجام است
قاسمی فرزاد تصریح کرد: خوشبختانه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در 16 شهر استان با قوت درحال انجام است و در 16 شهر باقیمانده در حال توافق و رایزنی برای رفع مشکلات موجود هستیم. مشکل تامین زمین به عنوان یکی از پیش‌نیازهای اساسی در بیشتر مناطق حل شده و در شهر همدان نیز عملیات اجرایی 11 هزار واحد نهضت ملی مسکن به عنوان یک گام بزرگ عمرانی با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده است.
وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان مجری طرح اعلام کرده ظرف 2 سال این واحدها به اتمام رسیده و کلید تحویل متقاضیان خواهد شد.
استاندار همدان با تاکید بر اینکه سهم شهر همدان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ساخت 44 هزار و 900 واحد مسکونی شهری است، متذکر شد: سال گذشته عملیات ساخت 2 هزار واحد مسکونی در استان آغاز شده بود که در حال حاضر پروژه‌های در دست اجرا به 18 هزار واحد رسیده است.
   کیفیت آب همدان در سطح استاندارد جهانی است
قاسمی فرزاد در ادامه سخنان خود مشکل تامین آب شرب همدان را مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه با حمایت‌های ویژه دولت سیزدهم و تزریق اعتبار بیش از 15 هزار میلیارد ریال و اهتمام شخص رئیس جمهور این مساله حل شده است.
وی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب توسط مردم، اذعان کرد: ظرف یک سال گذشته با توجه به پای کار آمدن همه ظرفیت‌ها و بسیج همه امکانات و تلاش جهادی دستگاه‌های متولی به ویژه در حوزه وزارت نیرو از بحران آب خارج شدیم و امسال و طبق گزارش‌های شرکت‌های آب منطقه‌ای و آبفای استان مشکلی در زمینه تأمین آب وجود ندارد.
استاندار همدان بر این نکته نیز تاکید کرد که کمبود آب فقط منحصر به همدان نیست و بسیاری از شهرها و مناطق کشور با این بحران دست و پنجه نرم می‌کنند و گفت: خوشبختانه کیفیت آب همدان و بهداشت و سلامت آن از لحاظ فلزات سنگین در سطح استاندارد جهانی قرار دارد.
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: مدیران آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و دانشگاه علوم پزشکی بر سلامت آب همدان تاکید کرده‌اند، ضمن اینکه این مسئله برای ما نیز حیاتی بوده و در این مورد کوتاه نمی‌آییم.
وی گفت: تصمیمات خوبی برای تامین آب شرب مردم فامنین، کبودراهنگ و روستاهای آن نیز گرفته شده که به زودی به اطلاع مردم خواهد رسید.
  برخی دستگاه‌های اجرایی اعتبارات تملک و سرمایه ای را جذب نکرده‌اند
استاندار همدان در ادامه سخنان خود با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور به همدان، افزود: این مصوبات به دقت دنبال می‌شود تا اعتبارات سفر برای استان جذب شده و شاهد جهش خوبی در توسعه استان باشیم.
قاسمی فرزاد ابراز کرد: سال گذشته یک اعتبار دو هزار میلیارد تومانی به استان دادند که با پیگیری‌های مجدانه محقق شد، معادل این اعتبار هم از اعتبارات وزارتخانه‌ای است که مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید پیگیری کنند تا جذب شود.
وی سپس خطاب به مسئولان اجرایی در استان تاکید کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی اعتبارات تملک و سرمایه‌ای را جذب نکرده‌اند، درخواست من این است که این کار به سرعت انجام شود تا بتوانیم پروژه‌های عمرانی را در فصل بهار و تابستان به سامان برسانیم.
استاندار همدان به مولدسازی نیز اشاره و بیان کرد: این مهم برای تامین اعتبارات عمرانی استان است و دستگاه‌هایی که ساختمان‌های مازاد دارند موظف هستند آن‌ها را در اختیار دولت قرار دهند تا به کاربری‌های مورد نیاز تبدیل شود.
استاندار همدان این بخش از سخنان خود را با اعلام آمادگی دستگاه‌های ذی‌ربط (شرکت غله و جهاد کشاورزی) برای خرید تضمینی گندم و اینکه نباید اجازه داد گندم از استان خارج شود به پایان برد.
  از آمادگی برای برگزاری انتخابات تا دوری از شائبه‌های سیاسی
قاسمی‌فرزاد سپس به دو رویداد مهم سیاسی در پایان سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفندماه، تاکید مقام معظم رهبری بر چهار مولفه رقابت، سلامت، مشارکت مردم و امنیت انتخابات است که قاعدتاً مشارکت در انتخابات تضمین کننده سایر موارد است و باید به هر نحوی می‌توانیم در این قضیه اهتمام داشته باشیم.
وی گفت: امیداورم شاهد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشیم. ضمن اینکه جلسات هماهنگی مربوط به برگزاری انتخابات در استان آغاز شده و شرایط برای یک انتخابات باشکوه و سالم فراهم است.
استاندار همدان با اشاره به اینکه تأکید رهبر معظم انقلاب بر امیدآفرینی در جامعه است، عنوان کرد: باید در اجتماع عمومی امیدآفرینی کرده و دستاوردها را تبیین کرد و در فضای خصوصی ایرادها و نقدها را به یکدیگر بگوییم در این صورت نقاط قوت تقویت شده و نقاط ضعف اصلاح و برطرف خواهد شد.
قاسمی فرزاد یادآوری کرد: باید از دامن زدن به مشکلات در فضای عمومی پرهیز کنیم. کشور در شرایط خاصی بوده و دشمن به دنبال شیطنت و آتش‌افروزی با اختلاف‌افکنی است. در این شرایط ایجاد یاس و ناامیدی از سوی هر کس باشد قابل پذیرش نبوده و بازی در زمین دشمن است.
وی بر دیدار چهره به چهره فرمانداران با مردم تاکید کرد و گفت: رفع مشکلات مردم را در اولویت قرار دهید و از تعامل با مردم حداثکر استفاده را در این راستا ببرید.
قاسمی‌فرزاد در ادامه سخنان خود به تعامل مجلس و دولت اشاره کرد و توضیح داد: این تعامل همواره به شکل مطلوب در جریان بوده و بین مسئولان دستگاه اجرایی استان و فرمانداران با نمایندگان ادامه خواهد داشت البته با رعایت اصولی که بر اساس استقلال قوا حاکم است.
وی ادامه داد: رفتار مسئولان دستگاه اجرایی هم نباید به گونه‌ای باشد که شائبه حمایت از نماینده ای خاص یا سوگیری آن مطرح شود مسئولان موظفند جایی که حس می‌کنند بحث تبلیغاتی است حضور پیدا نکنند اما افتتاح طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باید فارغ از این مسائل سرجای خودش باشد.
   هفت فرصت سرمایه‌گذاری بزرگ در استان
استاندار همدان در ادامه سخنان خود به هفت فرصت سرمایه‌گذاری بزرگ در استان اشاره کرد و گفت: مطالعه این طرح‌ها انجام شده که البته ما به این تعداد بسنده نمی کنیم و درصددیم این تعداد و سرمایه گذاران آن افزایش یابد.
وی در خاتمه سخنان خود ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس برای تأمین مالی اجلاسیه هشت هزار شهید استان بر سرکشی مدیران از خانواده شهدا و ایثارگران طبق زمان‌بندی اعلام شده از سوی بنیاد شهید تاکید کرد.
   همدان پس از تهران بیشترین خطوط راه آهن را به خود اختصاص خواهد داد
حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز در این نشست با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای حل مشکل آب همدان گفت: برای روستاهای استان همدان نیز قراردادهایی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) بسته شده تا مشکل آب در روستاهای همدان نیز برطرف شود.
وی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌هایی برای ساخت 600 استخر آبخیز‌داری برای مصارف کشاورزی در استان همدان نیز در حال انجام است و اقدامات این بخش قدرت و قوت قابل توجهی پیش می‌رود.
نماینده مردم همدان و فامنین ضمن قدردانی از مردم که به جد پای این کشور و نظام ایستاده اند، گفت: وظیفه ما این است که اقدامات عمرانی که در استان در حال انجام است را برای آنان تبیین کنیم تا از روند توسعه شهرشان مطلع شوند؛ مطمئن باشید در این صورت انتقادات کم می‌شود و مردم از اینکه ببینند مسئولان کار می‌کنند خوشحال خواهند شد. پس نباید در این بخش هیچ گونه کوتاهی ای کرد.
حاجی‌بابایی سپس به کارخانه بازیافت هواپیما در شهر همدان اشاره کرد و افزود: بیش از 40 جلسه کارشناسی در این خصوص تشکیل شده تا بتوان این طرح سرمایه گذاری را در همدان اجرایی کرد.
وی به میزان خطوط راه آهنی که در همدان در حال اجراست و از سه جهت مهم به شهرهای دیگر متصل می‌شود، نیز اشاره کرد و توضیح داد: با اتمام و بهره‌برداری این طرح‌ها، همدان پس از تهران بیشترین خطوط راه‌آهن را به خود اختصاص خواهد داد. البته ما نمی‌گوییم این اقدامات به زودی انجام شده و به بهره برداری خواهد رسید اما عمده مطلب این است که کار در حال انجام است.
این مقام مسئول به راه‌اندازی بزرگراه همدان به غارعلیصدر نیز گریزی زد و گفت: این طرح بزرگ نقش عمده‌ای در جذب گردشگر خواهد داشت و از اقدامات مهم و قابل توجه به شمار می‌رود.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: ممکن است در اجرای هر طرحی مشکلاتی وجود داشته باشد، اما باید با هم افزایی این مشکلات را از سر راه طرحهای اجرایی برداشت تا ضمن توسعه عمرانی و اقتصادی مردم هم دلگرم شوند.
   انجام کار عمرانی در 70 روستای دو شهرستان کبودرآهنگ و بهار
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب در خصوص نامگذاری سال، بیان کرد: «مهار تورم» یعنی تلاش کنیم توزم از وضعیتی که هست بالاتر نرود و «رشد تولید» یعنی موظف بودن همه ما برای پیش رفتن در این مسیر. لذا باید همه ما هر کاری که می‌توانیم در این راستا انجام دهیم.
فتح‌الله توسلی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم انجام شده صدور مجوزهای کسب و کار است که این قانون ابلاغ شده اما نگاهی به وضعیت درخواست و صدور مجوزها نشان میدهد اوضاع خوبی در این بخش نداریم!
وی در ادامه با اشاره به درخواست و صدور مجوز کسب و کار توسط چند وزارتخانه تصریح کرد: به عنوان مثال درخواست مجوز در وزارت آموزش و پرورش 166 مورد و صدور مجوز صفر مورد بوده است؛ در وزارت نیرو درخواست 18، صدور صفر، در وزارت بهداشت درخواست 83، صدور یک، در وزارت نفت درخواست 114، صدور یک، در وزارت ارشاد درخواست 92، صدور صفر، در سازمان نظام پزشکی درخواست 28، صدور صفر، در سازمان نظام مهندسی کشاورزی درخواست 1120، صدور 190 و در سازمان میراث فرهنگی درخواست 1079 و صدور مجوز 560 مورد بوده است که نگاه به این آمار نشان می‌دهد باید در این مسیر سریع‌تر و راسخ‌تر گام برداریم.
این نماینده در ادامه خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: باید نگاه مدیران ما راهبردی باشد؛ به عنوان مثال صنعت نساجی یکی از صنایعی است که آب نمی‌خواهد و مشکلات زیست محیطی هم ندارد باید برای این صنعت با نگاه راهبردی فکری در استان اندیشیده شود.
توسلی تاکید کرد: حوزه کاری همه ما و ظرفیت‌های موجود مشخص است؛ باید موانع تولید را در این بخش‌ها رفع کنیم و اقدامات مثبت انجام شده را نیز تقویت کنیم.
وی با اشاره به اقدامات مهم و اثرگذار صورت گرفته نیز گفت: ما هرگز دستاوردها و تلاش‌ها را نفی و انکار نمی‌کنیم بلکه درخواستمان از مدیران این است که موانع تولید را هر چه که هست از سر راه بردارید.
این مسئول با اشاره به اینکه در 70 روستای دو شهرستان کبودراهنگ و بهار کار عمرانی در حال انجام است، اذعان کرد: همه دستگاه‌ها اعم از راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، آب و فاضلاب و... در حال تلاش هستند ما فقط طرح‌ها را می‌بریم و اعتبار می‌گیریم.
توسلی در پایان سخنان خود با ابراز ناخرسندی از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گفت: کار به طرح سوال و استیضاح وزیر کشیده، مجلس از این وضعیت گلایه‌مند است و باید هر چه سریع تر راه را برای مردم در این مسیر هموار کرد.
   پیمانکاران در تعریض گردنه تعلل می‌کنند
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هم‌افزایی مجلس و دولت همواره مورد تاکید رهبر انقلاب است و خوشبختانه این وحدت همواره مهم در بین مسئولان وجود دارد و مردم این را حس می‌کنند.
کیومرث سرمدی گفت: توطئه نظام استکبار حمله به انسجام اجتماعی ما و در نهایت حاکمیت است که باید با وحدت در مقابل این توطئه بایستیم، کما اینکه تاکنون نیز مردم در کنار مسئولان بوده‌اند و این انسجام تقویت شده است.
وی در ادامه با اشاره به پیش رو بودن اربعین حسینی و اینکه شهرستان اسدآباد از گذرگاه‌های مهم زائران است، خاطرنشان کرد: این گردنه تا حدود زیادی اصلاح شده و تعداد کشته‌ها از 30 نفر و تعداد مجروحان از 100 نفر به صفر رسیده است اما این به معنای رفع نواقص گردنه نبوده و هنوز جای کار دارد.
این مسئول از استاندار همدان خواست خطاب به پیمانکارانی که در تعریض تعلل می‌کنند برخورد جدی داشته باشد تا اقدامات این مسیر مهم با سرعت بیشتری انجام شود.
سرمدی در خاتمه افزود: پایگاه امداد جاده‌ای هلال احمر شهرستان اسدآباد نیز متعلق به این شهرستان نبوده و درخواست ما این است که و تامین امکانات و منابع این مسیر مهم که تابلویی از استان همدان برای کل کشور است، با نگاه ملی دیده شود.
   دیدار با پنج هزار خانواده شهید قبل از برگزاری کنگره
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با اشاره به بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی استان در سال 1402 گفت: کنگره‌ هشت هزار شهید استان علاوه‌بر تأثیر اجتماعی و فرهنگی، باعث خیر و برکت در استان شده و گره گشایی بسیاری در سطح استان رقم خورده است.
مجید صفدریان خاطرنشان کرد: این رویداد عظیم با همت و تلاش همه‌ مسئولین در حال پیگیری بوده و بی‌شک کنگره‌ای باشکوه و در شأن شهیدان برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت دیدار و سرکشی از خانواده شهدا و ایثارگران، اظهار کرد: 23 هزار خانواده ایثارگر مشمول دیدار و سرکشی در استان وجود دارند که برنامه‌ریزی برای دیدار با پنج هزار خانواده قبل از برگزاری کنگره انجام شده است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان اضافه کرد: در این دیدارها یک نشان سرو و مدالی که تصاویر شهدا در آن قرار گرفته، در کنار هدیه‌ای به خانواده شهدا تقدیم خواهد شد.
صفدریان با اشاره به اینکه سرکشی از خانواده شهدا و ایثارگران مورد تأکید رهبر انقلاب، رئیس جمهور و در سطح استان نماینده ولی فقیه و استاندار است، تصریح کرد: استاندار محترم به حضور مدیران در این سرکشی‌ها تاکید ویژه دارد که جدول زمان‌بندی برای این امر در نظر گرفته شده و به آنها اعلام خواهد شد.
وی متذکر شد: 23کمیته در موضوعات مختلف برنامه‌ها را پیگیری می‌کنند که یکی از آنها کمیته تکریم ایثارگران است، که وظیفه آن برنامه‌ریزی برای دیدار با خانواده شهدا، تجلیل از نخبگان شاهد و ایثارگر و مهمانی لاله هاست.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده از 200 نخبه و سرآمد شاهد و ایثارگر شناسایی شده در همدان تقدیر خواهد شد.
صفدریان در خاتمه سخنان خود بیان کرد: تکریم ایثارگران و دیدار با آن‌ها در سطح شهرستان‌ها توسط فرمانداران پیگیری می‌شود که نیاز به مشارکت دستگاه‌های اجرایی در سطح استان دارد، ضمن اینکه در هفته جاری سهم مشارکت دستگاه‌های مختلف بر اساس توزیع شهرستانی مشخص شده و مدیران باید آن را انجام دهند.
گفتنی است در این نشست نماینده ولی‌فقیه و برخی نمایندگان استان از استاندار همدان به‌دلیل تلاش‌ها و نقش‌آفرینی وی در به ثمر نشستن برخی طرح‌های کلان از جمله طرح آبرسانی به همدان و پروژه نهضت ملی مسکن قدردانی کردند.

شناسه خبر 70574