شناسه خبر:71593
1402/4/28 08:43:49
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان:

جذب سرمایه‌گذار در 28 منطقه گردشگری استان همدان انجام می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: جذب سرمایه‌گذار در 28 منطقه گردشگری استان همدان انجام می‌شود.

محسن معصوم‌علیزاده با بیان اینکه برای شناساندن 28 منطقه نمونه گردشگری در استان همدان برنامه‌های مدونی درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: با حضور مدیرکل دفتر مناطق نمونه‌گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی هم‌زمان با اجرای تور آشناسازی دفاتر مسافرتی در استان، بازدید از برخی پروژه‌های درحال ساخت گردشگری با هدف بررسی جوانب مختلف پروژه انجام شد.
وی افزود: از این تعداد، هفت منطقه در شهرستان همدان است که شامل سد اکباتان، باغ‌میوه، دره‌مرادبیک، حیدره، علیصدر، تاریک‌دره، دامنه شمالی الوند و امامزاده محسن است.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان از 28 منطقه نمونه‌گردشگری تنها چهار مورد دارای سرمایه‌گذار است که برای سایر مناطق نیز به دنبال رایزنی جهت جذب سرمایه‌گذار هستیم، گفت: ضرورت پرداختن به تأمین زیرساخت‌ها در پروژه‌های پیشنهادی گردشگری استان همدان به چند دلیل شامل تحویل بسته سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذار، تعیین تکلیف اراضی و رفع تعارضات است.
معصوم‌علیزاده خاطرنشان کرد: پیگیری جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، تسهیل عملکرد بخش خصوصی، ارتقای بهره‌وری، اشتغال‌زایی و توسعه پایدار در قطب‌های گردشگری، ازجمله اهداف پیگیری مناطق نمونه‌گردشگری است.
وی با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی این مناطق سال‌ها است انجام گرفته و در کارگروه میراث‌ فرهنگی مطرح شده و تعیین میزان محدوده و ساخت‌وساز مصوب انجام شده است، بیان کرد: پروژه‌های شاخصی که دارای هویت مشخص هستند، طی سال‌های اخیر در اولویت اقدامات سازمان قرار گرفته است.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان عنوان کرد: در شهرستان همدان ساخت موزه منطقه غرب کشور، پروژه سامان‌دهی و تملک هگمتانه، بهره‌برداری از سایت ارزانفود، ساخت سایت موزه میدان امام و جداره‌سازی این میدان با همکاری شهرداری و راه و شهرسازی، ازجمله طرح‌های مهم در همدان است که در اولویت قرار دارد.
معصوم‌علیزاده با اشاره به اقدام درخصوص پروژه‌های شاخص شهرستان‌های دیگر استان، گفت: تکمیل و ساخت روستای مانیزان، تأمین زیرساخت‌های ضروری برای ورود گردشگر به فارسبان و اجرای طرح‌های گردشگری در سراب‌های نهاوند، افزایش تعداد هتل‌ها و رستوران‌ها، ازجمله اقدامات اولویت‌دار حوزه سرمایه‌گذاری در میراث‌ فرهنگی استان است.
وی افزود: در شهرستان تویسرکان احیای کاروان‌سرای فرسفج، مرمت قلعه اشتران و در اسدآباد تکمیل و ساخت روستای ملحمدره، تکمیل زیرساخت تالاب پیرسلمان، ایجاد موزه مردم‌شناسی سیدجمال‌الدین اسدآبادی و ایجاد آب‌انبار صفوی، در اولویت اقدامات میراث‌ فرهنگی است.
این مقام مسئول با بیان اینکه گردشگری یک فعالیت اقتصادی وابسته به فرآیند سرمایه و اقتصاد بازار است، گفت: نقش سرمایه‌گذاری در بازار گردشگری یک نقش حیاتی، اصلی و بنیادی است؛ به همین دلیل توسعه گردشگری وابستگی کامل به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در هر کشور دارد و بدون این سرمایه‌گذاری‌ها، حتی شکل‌گیری جریان گردشگری با تأثیرگذاری اقتصادی غیر ممکن است.

شناسه خبر 71593