شناسه خبر:72906
1402/6/4 09:36:39
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

کتاب همدان پایتخت تاریخ و تمدن، نوشته شود

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی از صاحبان قلم همدان درخواست کرد تا درخصوص موضوع همدان پایتخت تاریخ و تمدن قلم بزنند تصریح کرد: این کتاب به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که به مرجع همه آحاد مردم تبدیل شود.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : حمیدرضا حاجی‌بابایی روز پنجشنبه در نشست بررسی تاثیر ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان بر توسعه گردشگری استان با اشاره به اینکه قرار گرفتن نام همدان در نام‌های پرآوازه دنیا موضوعی است که ما از شهریورماه امسال تجربه خواهیم کرد،گفت: ما می‌توانیم به سرعت درلیست بلندی از ثبت آثار در دنیا جایگاه خود را پیدا کنیم و همدان جزو شهرهای مقصد گردشگری دنیا قرار گیرد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه شناساندن تاریخ مردم بزرگ همدان به دنیا موضوع حائز اهمیتی است، اظهار کرد: نباید این کار به فراموشی سپرده شود تا در ذهن همه بچه‌های این مرز و بوم موضوع همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نهادینه شود.

وی درادامه از صاحبان قلم درخواست کرد تا در خصوص همدان پایتخت تاریخ و تمدن قلم بزنند، تصریح کرد: این کتاب به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که به مرجع همه آحاد مردم تبدیل شود.

این مقام مسئول در بخش پایانی سخنان خود با نوید اینکه به زودی دفتر نمایندگی امورخارجه در همدان راه‌اندازی خواهد شد، گفت: گشایش این دفتر سبب ایجاد پایگاهی برای تسهیل کارهای ثبت جهانی و گردشگری همدان خواهد داشت.

   ثبت جهانی هگمتانه اقدام مشترکی در سطح ملی بود

استاندار همدان ضمن گرامیداشت هفته دولت، گفت: همدان مایه فخر بشریت است که به اعتقاد بسیاری از مورخان هگمتانه نخستین تمدن بشری است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه بحث ثبت جهانی هگمتانه اقدام مشترکی در سطح ملی بود، اظهار کرد: این اتفاق بسیار بزرگ باعث خواهد شدتا هگمتانه در بین‌الملل معرفی شود و جهانیان سر تعظیم در برابر این تمدن فرود ‌آورند.

وی تاکیدکرد: باید راجع به هگمتانه کتاب‌های زیادی نوشته شود چرا که هر ملتی برای مانایی فرهنگ خود باید توجه ویژه به تاریخ و تمدن خود داشته باشد.

استاندارد همدان در ادامه با اشاره به اینکه یونسکو بخش فرهنگی سازمان ملل است، گفت: شاید بتوان گفت از نخستین اقداماتی که یونسکو در گذشته باید انجام می‌داد، ثبت جهانی هگمتانه زودتر از سایر بناهای کشور بود؛ البته این اقدام شایسته دولت مردمی قابل تقدیراست.

وی با اشاره به اینکه نقش آقای دکتر حاج‌بابایی در این موضوع نقش محوری بود، یادآور شد: او مشوق مسئولان کشوری برای پیگیری این موضوع بود که مطالبه ما در کنار این مهم باعث شد تا هگمتانه به عنوان تنها سهمیه ایران معرفی شود.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: ثبت جهانی هگمتانه، مظهر اراده جمعی بود تا جهانیان در برابر این پیشینه سر تعظیم فرود آورند و این مهم موجب حضور گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.

قاسمی فرزاد هگمتانه و غار علیصدر را دو بال بزرگ گردشگری همدان برشمرد و افزود:در سایه این دو جاذبه دیگر جاذبه‌های استان نیز کم نظیرهستند که به جهان معرفی خواهند شد.

وی با عنوان اینکه ما باید در کنار کشاورزی و صنعت، ثقل کار را روی گردشگری قرار دهیم، افزود: دیگر موارد به واسطه تغییرات و پیشرفت ممکن است تغییر کنند اما با گذشت زمان بر ارزش گردشگری اضافه خواهد شد و این سند هویتی و تاریخی ماست که از پیشینیان به ما رسیده و باید به شایستگی آن را گرامی بداریم و فرهنگ دینی، اسلامی وقرآنی که در آن جا گرفته را به نسل‌‌های بعدی منتقل کنیم.

استاندار همدان با اشاره به نقش مطلوب خبرنگاران در پرداختن به موضوع ثبت جهانی، گفت: بعداز این موضوع باید زیر ساخت‌های گردشگری را بهبود ببخشیم که یکی از موضوعات و نواقص این حوزه نبود خطوط پروازی در همدان است که در حال پیگیری آن هستیم تا این‌موضوع حل شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود به اقدامات فرماندار همدان در این خصوص پرداخت و گفت: فرمانداری همدان برای آماده‌سازی بازار و موضوعات مرتبط با ثبت جهانی کمک‌های شایانی داشتندکه به آماده شدن شهر برای این مهم کمک زیادی کرد.

   هگمتانه 29 امین اثر ثبت جهانی ایران

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه خوشبختانه با ابتکار وزارت میراث فرهنگی علاوه برهگمتانه، بافت تاریخی همدان نیز در این طرح گنجانده شد، گفت: علاوه بر هگمتانه 115 اثردیگر برای ثبت جهانی فرستاده شده است تا ظرفیت شهر همدان به جهان معرفی شود.

علی خاکسار به آثار ثبت جهانی برای همدان پرداخت و افزود: با ثبت جهانی شدن یک اثر می‌تواند مزایای زیادی برای شهرهمدان و کشور داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون 28 اثر در فهرست میراث جهانی ثبت کرده‌‎ایم، خاطر نشان کرد: هگمتانه بیست‌ونهمین اثر ثبت جهانی ایران خواهدبود.

این مقام مسئول با بیان اینکه گردشگران در گذشته وقتی مقصد ایران را برای سفر انتخاب می‌کردند از یک مسیر کلاسیک عبور می‌کردند، اظهار کرد: با ثبت جهانی هگمتانه بازدید آن‌ها تنها به مرکز ایران و استان‌های فارس، اصفهان و یزد محدود نمی‌شود؛ بلکه با ثبت جهانی اورامانات، بیستون و هگمتانه این معادله تغییر خواهدکرد و گردشگران خارجی از غرب کشور نیز بازدیدخواهند کرد.

خاکسار عنوان کرد: این آغاز راهی است که باید مورد توجه قرارگیرد تا ارزش‌های خود را حفظ کنیم. این موضوع همچون قهرمانی در دیگر حوزه‌هاست که باید با معرفی درست و ارتقای خدمات به حفظ این موضوع کمک کنیم تا سایرجاذبه‌های همدان همچون گنبد علویان که درسال‌های گذشته به عنوان میراث جهان اسلام ثبت شده است نیز به جهان معرفی شود.

محمد فیضی،پیشکسوت گردشگری ایران در این جلسه از نبود ظرفیت بلیط قطار برای آژانس‌های همدان گلایه کرد و افزود: همدانی‌ها و آژانس‌های مسافرتی این شهر سهمی از بلیط قطار مشهد ندارند.

ادامه مطلب را در سایت روزنامه سپهرغرب به نشانی  مطالعه کنید.

شناسه خبر 72906