شناسه خبر:74269
1402/7/13 10:13:31

استاندار همدان گفت: جذب اعتبارات و تحول‌گرایی دو شاخص مهم در ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی در جشنواره شهید رجایی بود.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : استاندار همدان گفت: جذب اعتبارات و تحول‌گرایی دو شاخص مهم در ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی در جشنواره شهید رجایی بود.

 

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در بیست و ششمین جشنواره شهید رجایی استان همدان با بیان اینکه، هر سال با مطرح شدن شعار سال از سوی رهبر انقلاب (دامت برکاته)، این کلیدواژه سرلوحه کار دولتمردان قرار می‌گیرد، عنوان کرد: امسال نیز با شعار «مهار تورم و رشد تولید» تحول در تولید مدنظر معظم‌له بود به این معنا که نقاط قوت تقویت شده و نقاط ضعف برطرف شود، بر این اساس انتظار ما از مدیران این بوده و است که آنان تحول‌گرا باشند که این مهم از اقدام و عملکرد آن‌ها مشخص خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد: مدیران باید نگاهشان کلی‌نگر بوده و از پرداختن به حواشی و جزئیات چشم‌پوشی کنند. حواشی وقت گیر و بازدارنده است. ای بسا عمرِ سال‌های خدمت به چشم بر هم‌زدنی سر آمده و فرصت خدمت از ما سلب می‌شود.

 

وی تأکید کرد: به‌رغم اینکه دولت مردمی میراث‌دار مشکلات بزرگی از گذشته بود هیچ‌گاه درگیر حاشیه نشد، تمام تلاش این دولت این است، امور را در چارچوب منطقی و با سرعت قابل قبول انجام دهد. شما در هیچ سخنرانی از رئیس‌جمهور نمی‌بینید مشکلات را گردن دولت قبلی انداخته و از انجام کار سر باز زند، او همواره بر حرکت رو به جلو و امید تأکید دارد. ما نیز همین رویه را سرمشق خود قرار داده‌ایم.

 

استاندار همدان در ادامه با اشاره به اینکه همه شواهد حاکی از اقدام جهادی و انقلابی این دولت است، تصریح کرد: این دولت مورد عنایت ویژه رهبر انقلاب نیز بوده و نهایت لطف ایشان به دولت همین توجه بوده و مسئولیت ما را چند برابر کرد.

 

قاسمی‌فرزاد گفت: آنچه که در استان در خلال این دو سال انجام شده نشان می‌دهد مدیران ما تلاش خود را داشته‌اند، در عرصه‌هایی بیش از حد انتظار، گاهی در حد انتظار و گاهی کمتر از آن که ارزیابی‌های انجام شده، مدیران کوشا را معرفی خواهد کرد.

 

وی ابراز کرد: اگر به این جمع‌بندی برسیم که مدیری تحول‌گرا نیست و ضعف عملکردی دارد بنابر تأکید اخیر رئیس‌جمهور، قطعاً جای خود را به یک مدیر تحول‌گرا خواهد داد.

 

*نگاه دولت قوی به جوان نخبه استفاده از ظرفیت آن‌هاست

 

استاندار همدان در ادامه با اشاره به اینکه نگاه دولت قوی استفاده از ظرفیت جوانان نخبه در مناصب دولتی است، اذعان کرد: بهره‌گیری از این ظرفیت باید از سوی جوانان با دقت و مسئولیت‌پذیری انجام شده و با بهره‌گیری از تجارب دیگران و تخصص خود بهترین نتیجه را به ارمغان بیاورند تا جامعه منتفع شده و فرد خودش نیر دچار آسیب نشود.

 

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: خدمت به جوانان باید با فراهم کردن مراحل پلکانی رشد باشد، طرح شهید زین‌الدین و استفاده از ظرفیت و تخصص جوانان نخبه نیز بر این اساس است. آزمون استخدام و جذب برگزار شده و از آن‌ها استفاده خواهد شد. استان همدان نیز در این‌خصوص برنامه قابل‌توجهی در سطح کشور ارائه کرده است.

 

وی با اشاره به جذب جوانان در قالب طرح شهید زین‌الدین، اعلام کرد: این نیروها به شکل متمرکز در چند گروه در محل‌های مورد نیاز به کارگیری خواهند شد.

 

استاندار همدان سپس بیان کرد: تقدیر از مدیران ساعی در قالب جشنواره شهید رجایی نیز برای تشویق و ترغیب مدیران است تا در عرصه‌ خدمت‌رسانی شاهد سبقت آنان از یکدیگر باشیم، ضمن اینکه از نظرات کارشناسان با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری استفاده کنند و همه این‌ها در مسیر خدمت‌رسانی به مردم شریف و عزیز باشد.

 

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر پیاده‌سازی مفهوم بهر‌ه‌وری خاصه در بخش آب و انرژی، عنوان کرد: اصلاح ریل‌گذاری‌های اقتصادی استان که برنامه‌ریزی شده، با همت مدیران به سرانجام خواهد رسید و این مسئله همواره مورد تاکید و توجه ما است.

 

وی استفاده مناسب از اعتبارات را یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی‌ها دانست و گفت: این همه تلاش برای حضور مسئولان و جذب اعتبار صورت می‌گیرد که اگر به موقع جذب نشود مایه تأسف و مانع پیشبرد اهداف استان خواهد بود.

 

مدیریت ارشد استان همدان با تاکید بر لزوم جذب بیشتر اعتبارات گفت: تیم اقتصادی ما همواره بر جذب اعتبارات متمرکز بوده و 99 درصد دستگاه‌ها در این حوزه موفق بوده‌اند که البته کیفیت جذب هم مهم بوده و بازنگری عملکرد مدیران بر این اساس، برای ما بیش از پیش الزام خواهد داشت.

 

استاندار همدان یادآوری کرد: مدیران ما باید کارشان منظم باشد که البته قریب به اتفاق این‌گونه است و برای موارد اندک باقیمانده نیازمند برنامه‌ریزی و نگاه دقیق هستیم.

 

**امیدوارم تنقیح قوانین و خدمت به مردم سرلوحه کار نمایندگان باشد

قاسمی‌فرزاد به انتخابات مجلس نیز گریزی زد و با این بیان که مردم توقع دارند مشکلات آن‌ها حل شود، متذکر شد: یکی از مشکلاتی که ساختار اجرایی نیز از آن رنج می‌برد تعدد و تشتت قوانین است که انتظار می‌رود نمایندگان محترم نهضت تنقیح قوانین را سرلوحه کار خود در مجلس شورای اسلامی قرار دهند.

 

وی سپس توضیح داد: گاهی قوانین دست و پاگیر مانع خدمت‌رسانی به مردم است. ما نمی‌خواهیم در اجرای قوانین مدیران دچار آسیب شوند اما برای مثال در بخش مسکن و توجه به کشاورزی و از سوی دیگر خانه‌دار شدن مردم مشکلات متعددی ایجاد شده است. به کشاورزی بودن زمین توجه کنیم یا تعداد بالای مستأجران و مشکلات مردم؟ باید برای رفع این موانع فکری اساسی کرد.

 

استاندار همدان در خاتمه سخنان خود به برگزاری کنگره هشت‌ هزار شهید استان طی روزهای آتی و عنایت رهبر انقلاب به دست‌اندرکاران برگزاری کنگره، اشاره کرد و افزود: اگر امروز در هر منصبی قلم حکمرانی در دست ماست، همه از خون شهدا بوده و وظیفه‌ ما را سنگین می‌کند. همه‌ دستگاه‌ها تلاش کرده و با تمام توان پای کار بودند بنده از همه شما ممنون و متشکرم.

 

** همکاری چند دستگاه اجرایی در ارزیابی‌های تخصصی

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان نیز در ادامه به تشریح روند و نحوه ارزیابی دستگاه‌های اجرایی پرداخت و گفت: جشنواره شهید رجایی به منظور تکریم خدمت صادقانه و شناسایی دستگاه‌های خدمت‌رسانی، در دو بخش ملی و استانی صورت گرفته و ارزیابی‌ها در دو بخش عمومی و اختصاصی انجام شد.

 

تورج الوانی تأکید کرد: شاخص‌های ارزیابی مشخص بوده و روند ارزیابی از زمستان سال گذشته با همکاری سازمان اداری استخدامی آغاز شد.

 

وی خاطرنشان کرد: مستندات ادارات در سامانه بارگزاری شده و کارشناسان و ارزیابان به بررسی آن‌ها پرداختند. نتیجه اولیه به دستگاه‌ها ابلاغ شده تا آن‌ها بتوانند مستندات خود را تکمیل کرده یا اگر اعتراضی دارند مطرح کنند.

 

دبیر بیست و ششمین جشنواره شهید رجایی استان همدان تصریح کرد: ارزیابی نهایی پس از این مرحله اتفاق افتاد که در شاخص‌های عمومی 3 محور، 8 معیار، 16 شاخص و 42 سنجه قرار داشت.

 

الوانی افزود: در برخی از زمینه‌های تخصصی از ظرفیت دستگاه‌ها نیز استفاده شد که سازمان بهزیستی، اداره‌ کل ارشاد و فرهنگ اسلامی، سازمان حفاظت از محیط زیست، اداره کل دارایی، ستاد اقامه نماز و اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله این دستگاه‌ها بودند.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه امسال دستگاه‌ها در 6 گروه تقسیم بندی شدند، توضیح داد: بخش فرهنگی و علمی، تولیدی و خدماتی، اقتصادی، عمومی و قضایی، سلامت و بانک‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند که قطعا کسب عنوان برتری وظیفه این عزیزان را بیش از پیش خواهد کرد.

 

گفتنی است در پایان این برنامه در محور خدماتی و تولیدی دستگاه‌های فنی‌ و حرفه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، اداره‌کل بیمه سلامت، اداره‌کل امور مالیاتی، بانک کشاورزی، اداره‌کل هواشناسی، اداره‌کل ورزش و جوانان، شرکت آب و فاضلاب، محور اقتصاد مقاومتی اداره‌کل غله و امور بازرگانی، اداره‌کل مالیات، تعزیرات حکومتی، در محور کسب رضایت مردم، جمعیت هلال احمر استان همدان، در محور بهبود محیط کسب‌کار، پارک علم و فناوری استان همدان، در محور ایجاد اشتغال اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری، در محور سلامت، تأمین اجتماعی، در محور حمایت از جوانی جمعیت، دانشگاه علوم پزشکی، در محور حل چالش‌ها و مسائل استان، دانشگاه بوعلی‌سینا و در محور اطلاع‌رسانی و تبیین شرکت توزیع نیروی برق تقدیر شد.

شناسه خبر 74269