مدیرکل دفتر پایش سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر داد:
رشد 300 درصدی صادرات تعاونیهای روستایی تا پایان سال
سپهر غرب- گروه کشاورزی:مدیرکل دفتر پایش و توسعه بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: سال گذشته صادرات مستقیم تشکلهای روستایی و کشاورزی ایران بیش از 50 میلیون دلار بود که در هشت ماهه سال جاری به بیش از 135 میلیون دلار رسید که این میزان بیش از 300 درصد سال 1401 خواهد بود.
وی افزود: صادرات موتور محرکه تولید و رشد اقتصادی کشور است که همواره در بیانات رهبر انقلاب به آن تاکید شده، در همین راستا و با وجود درج بندهای مرتبط در اساسنامه سازمان و تعاونیهای روستایی کشور، توجه به صادرات و بازاررسانی محصولات تولیدی را یکی از وظایف مغفول مانده در پنج دهه گذشته در این شبکه میتوان برشمرد.
دبیر کمیته توسعه صادرات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اضافه کرد: صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال گذشته بیش از پنج میلیارد و 150 میلیون دلار بوده و این میزان در هشت ماهه امسال به 3.5 میلیارد دلار رسیده است اما شبکه تعاونیهای روستایی و کشاورزی با وجود سهم بالا در تولید محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی در کشور بهصورت مستقیم یا با همکاری اعضا، در صادرات سهم ناچیزی دارند که در دستور کار دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی رشد صادرات با ارزش افزوده توسط تشکلها و اتحادیههای تعاونی روستایی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی است.
لطیفی درخصوص عمده کالاهای صادراتی توسط شبکه تعاونیهای روستایی گفت: عمده صادرات صورت گرفته در هشت ماهه گذشته صادرات تخم مرغ، کنستانتره میوه، خرما، سیب، مرکبات و شیرخشک صنعتی بود که در خصوص صادرات تخم مرغ اتحادیه مرغداران میهن ضمن تعهد به تولید مورد نیاز کشور توسط واحدهای تولیدی تولید تخم مرغ، افزایش تولید ارزآوری را برای اعضا و کشور با خود به همراه داشته است.
وی افزود: برای رسیدن به سهم 25 درصدی صادرات تعاونیها در بخش محصولات دامی، شیلاتی، باغی، زراعی و فرآوری محصولات غذایی، نیازمند باز مهندسی فرایندی در تولید و بازاریابی و بازاررسانی محصولات تعاونیهای روستایی هستیم و از همه مدلهای مطلوب در دنیا و کشور مانند اتحادیه مرغداران میهن میتوانیم بهره بگیریم.
مدیرکل دفتر پایش و توسعه بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ابراز امیدواری کرد: در کمیته توسعه صادرات نیازمند برنامهریزی، آموزش، همراهی و هماهنگی بین اعضا، سازمان و سایر دستگاهها هستیم و امیدواریم تا سال 1407 شاهد صادرات یکونیم میلیاردی شبکه تعاونیهای روستایی با تقویت شبکه، صنایع تبدیلی، بستهبندی و فرآوری باشیم.
لطیفی گفت: از آنجا که 95 درصد وزن و 85 درصد ارزش کالاهای صادراتی دامی، شیلاتی، باغی، زراعی و فرآوری غذایی ایران، مقصدشان 15 کشور همسایه است، تعاونیهای روستایی و کشاورزی در استانهای مرزی میتوانند دروازههای صادرات محصولات کشاورزی ایران به همسایگان باشند که برای این هدف باید ارتباط بین تولید محصولات توسط تعاونیهای تولیدکننده در اقصی نقاط کشور را به این تعاونیها بهصورت نظام مند برقرار کنیم و با تکمیل زنجیرههای تأمین، تولید و ارزش و آموزش تعاونیها برای صادرات حرفه ای مطمئناً در آیندهای نهچندان دور شاهد محوریت تعاونیهای روستایی در صادرات به کشورهای همسایه خواهیم بود.
شناسه خبر 76357