شناسه خبر:77697
1402/10/9 11:11:46

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار: شاگرد مرحوم حاج‌آقا مسگریان با اشاره به حصایص مرحوم آقای مسگریان گفت: او به راستی، خدا را در همه شئون زندگی اصل قرار داده بود.

سیدمرتضی دیباج با ابراز تأسف و تألم از درگذشت حاج‌محمدعلی مسگریان، عنوان کرد: به راستی او مرد عمل بود؛ عمل به احکام الهی. فردی متشرع و عامل به دستورات خداوند متعال، پیرو خط امام راحل و مراجع معظم اسلام و هیچ‌گاه از آنچه می‌دانست دستور خداوند است، تخطی نکرد.

وی افزود: از مرحوم مسگریان می‌توان به‌عنوان یک شخصیت بی‌بدیل در حوزه‌های مختلف ازجمله بازار به‌لحاظ رعایت امور درخصوص تجارت اسلامی، خریدوفروش و فعالیت اقتصادی یاد کرد.

برادران شهید دیباج با بیان اینکه او مسائل شرعی را در همه شئون زندگی اصل قرار می‌داد، تصریح کرد: کسب‌وکارش در بخش عطاری در بازار همدان نمونه روشنی از توجه به احکام الهی بود، او مکاسب را می‌خواند و بین دیگران هم ترویج می‌داد و معتقد بود اثر بازار اسلامی و کسب حلال در زندگی مردم بسیار زیاد است و باید در این بخش تا می‌توان حلال و حرام را رعایت کرد.

دیباج ادامه داد: مرحوم مسگریان معتقد بود یک فرد بازاری و کاسب باید مطلع، متصف و عامل به امور خریدوفروش در بازار مسلمین باشد؛ بنابراین این پُررنگ‌ترین وجه او در میان بازاریان بود.

وی با تأکید بر اینکه بازار تنها یک گوشه از محل فعالیت و آمد‌وشد این مرد الهی بود، اظهار کرد: مرحوم مسگریان در بخش فعالیت‌های قرآنی نیز یک معلم نمونه بود و علاوه‌بر اینکه در قرائت قرآن شاگردان بی‌شماری را تربیت کرد، خودش نیز یک قاری ممتاز بود.

شاگرد مرحوم حاج‌آقا مسگریان ادامه داد: در بخش تفسیر آیات الهی و قرآن کریم نیز مرحوم مسگریان حرف برای گفتن داشت و من خاطرم هست زمانی که ما برادران شهید جلساتی را به‌صورت خانه به خانه در منازل شهدا شکل می‌دادیم، از وعظ و خطابه و البته تفسیر توسط این مرد عزیز الهی استفاده می‌کردیم.

دیباج بیان کرد: بدون شک مرحوم مسگریان در همدان یکی از عناصر مهم تحکیم پایه‌های انقلاب اسلامی بود؛ او ارتباط بسیار خوبی با اقشار مختلف مردم، روحانیت، مراجع معظم تقلید داشت و در این راستا فرزند خود را تقدیم انقلاب اسلامی کرد و ایشان به درجه رفیع شهادت نائل شد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم مسگریان در بخش اخلاقی و اسلامی نمونه بود، اذعان کرد: او همواره مردم را ترغیب و تشویق می‌کرد که راه امام عظیم‌الشأن را چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب پیشه خود قرار داده و خود در این راه از هیچ خدمتی فروگذار نمی‌کرد.

این مبارز سال‌های انقلاب اسلامی متذکر شد: مرحوم حاج‌آقا مسگریان در راه اهداف انقلاب اسلامی و جنگ هشت‌ساله تحمیلی از هیچ امکان مادی و مالی فروگذار نکرده و همواره هر آنچه برای تقویت اسلام و انقلاب لازم بود را بی هیچ چشم‌داشتی، می‌بخشید.

دیباج با تأکید بر اینکه مرحوم مسگریان همواره مرتبطین و افرادی که در اطراف او بودند را به پیروی از راه امام و رهبر عزیز انقلاب سفارش می‌کرد، افزود: بعد از امام خمینی (ره) همواره شاهد این بودیم که او از امام خامنه‌ای (سلمه‌الله) به نیکی یاد و دوستان خود را به تأسی از رهبر معظم سفارش می‌کرد.

وی ضمن اظهار تأسف از اینکه همدان یکی از مؤمنان خود را از دست داده و قطعاً سوگوار این مرد الهی است، خاطرنشان کرد: امیدوارم این خلأ و شکافی که در نبود او به در شهر و استان ما ایجاد شده، با لطف خدای مهربان جبران شود؛ چراکه معصوم علیه‌السلام در کلامی فرمودند: «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ؛ هرگاه عالمی بمیرد، رخنه‌ای جبران‌ناپذیر در اسلام ایجاد می‌شود که تا روز قیامت هیچ‌چیز آن را فرو نمى‌‏پوشد.»

برادران شهید دیباج با این بیان که افرادی نظیر مرحوم آقای مسگریان با آن وجهه دینی که در همه شئون زندگی خدا را محور کار و فعالیت و عبادت خود قرار داده بودند کم‌نظیر و یا حتی بی‌نظیر بودند، برای وی غفران و رحمت الهی و برای فرزندان و محبانش صبر الهی را خواستار شد و سخنانش را پایان داد.

 

شناسه خبر 77697