شناسه خبر:83224
1403/3/12 12:52:40

شهروندان سنندجی، از پایین بودن مساحت بوستان‌ها و سرانه فضای سبز انتقاد دارند و بر همین اساس، شهرداری طی یکی دو سال اخیر، برای ارتقای این وضعیت گام‌های خوبی برداشته است.

بوستان‌ها و فضاهای سبز علاوه بر تأثیرات محیط زیستی ازجمله کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی، تلطیف هوا و جذب گرد وغبار، بستری برای گذران اوقات فراغت در فضایی آرام را برای شهروندان فراهم می‌کند.

در دنیای امروز که به‌واسطه گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت، مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، وجود فضای سبز و مکان تفریحی کافی برای شهروندان، ضرورتی انکارناپذیر است.

در شهر سنندج نیز طی چند سال اخیر، به‌واسطه افزایش مهاجرت و رشد سریع جمعیت، ایجاد فضای سبز وبوستان‌های جدید، اهمیت بیشتری پیدا کرده است و با وجود اینکه طی یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه توسط شهرداری صورت گرفته، اما هنوز شهروندان چندان از وضعیت راضی نیستند و انتظار احداث و توسعه فضای سبز در نقاط مختلف شهر را دارند.

اجرای پارک‌های بزرگ‌مقیاس و درون‌محله‌ای در سنندج

همانطور که اشاره شد، توسعه فضای سبز به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم در شهرداری سنندج دنبال و در همین راستا طی دو سال گذشته پروژه‌های مختلفی تعریف و اجرا شد.

سرپرست سازمان سیما و منظر شهرداری سنندج در همین رابطه اظهار کرد: اجرای پارک‌های بزرگ‌مقیاس و پارک‌های درون‌محلی در سال گذشته در کنار ارتقای سرانه فضای سبز امیدآفرینی خوبی در بین مردم ایجاد کرد که امسال نیز این مهم استمرار پیدا می‌کند.

مهدی زندیه اضافه کرد: سال گذشته پارک 20 هکتاری روجیار و پارک چهار هکتاری لاوان افتتاح شد که امسال نیز فاز اول پارک 36 هکتاری پیرچنار، پارک 20 هکتاری نیشتمان و سه هکتاری نایسر و 20 پارک درون محلی دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در حوزه توسعه به نواحی منفصل شهری نیز توجه شده و در این راستا فضای سبز 10 هزار متر فضای سبز در نایسر و سه هکتار ورودی نایسر، هشت هکتار در ورودی حسن‌آباد و ویلاشهر و چندین پارک درون محله‌ای در سطح شهر انجام و یا در دست اجراست.

سرپرست سازمان سیما و منظر شهرداری سنندج ادامه داد: در راستای عدالت‌محور کردن خدمات شهری در نقاط مختلف شهر سنندج، عملیات احداث پارک‌های بزرگ مقیاس و پارک‌های درون محلی مورد توجه قرار گرفت.

به گفته زندیه، احداث پارک چهار هکتاری «لاوان» واقع در محله اسلام‌آباد (تقتقان)، پارک آشتی، پارک روجیار در همین راستا انجام گرفت.

وی یادآور شد: پارک‌های ایجاد شده در حاشیه شهر، علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز در نواحی کمتر برخوردار شهر، تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک هسته مرکزی، بار گردشگری و تفریحی پارک جنگلی آبیدر داشت.

سرپرست سازمان سیما و منظر شهرداری سنندج بیان کرد: پارک فرهنگی ورزشی روجیار با وسعت 20 هکتار شامل زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال، اسکیت، تنیس روی میز و ورزش‌های همگانی، فضای ورزشی کم‌توان‌ها، سایت عکاسی، فضای سبز، فضای بازی کودکان، کمپ خانواده، پارکینگ، و مبلمان شهری است.

زندیه ادامه داد: با اجرای پروژه‌های مختلف شامل پارک‌های بزرگ مقیاس، پارک‌های درون محلی و غیره در سال گذشته شاهد ارتقای سرانه فضای سبز در شهر سنندج بودیم تا جایی که رضایتمندی شهروندان را به‌دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: ادامه توسعه پارک‌های درون‌محله‌ای و همچنین پارک‌های بزرگ‌مقیاس و تلاش در جهت توسعه کمربند سبز شهر سنندج در دستور کار شهرداری سنندج قرار خواهد داشت.

سرانه فضای سبز در سنندج به بیش از هشت مترمربع رسید

طبق گفته سرپرست سازمان سیما و منظر شهرداری سنندج با احداث پارک‌های ذکر شده، سرانه فضای سبز تا قبل از 1401، 6.5 مترمربع بود که تا پایان 1402 به 8.5 مترمربع رسید.

زندیه اظهار کرد: پارک‌های 36 هکتاری پیرچنار، 20 هکتاری نیشتمان و سه هکتاری نایسر و20 پارک درون محلی از برنامه‌های مدیریت شهری برای افزایش سرانه فضای سبز در سال‌جاری است.

وی به این هم اشاره کرد که پروژه تفکیک آب شرب و خام طی سال 1402دنبال شده و قطعا در سال 1403 نیز مورد پیگیری جدی قرار می‌گیرد.

سرپرست سازمان سیما و منظر شهرداری سنندج یادآور شد: با توجه به بحران و تنش آبی که وجود دارد موضوع مدیریت بهینه آب به‌عنوان یک اولویت مورد توجه شهردار سنندج قرار گرفت به‌منظور جلوگیری از هدررفت آب در سطح فضاهای سبز یکی از اقدامات این سازمان استفاده از آب غیرشرب برای آبیاری فضای سبز شهری است.

وی اضافه کرد: در همین راستا اقدامات مناسبی برای اجرای عملیات لوله‌گذاری در بخش عمده‌ای از فضاهای سبز سطح شهر به‌منظور جداسازی آب شرب از آب غیر شرب برای آبیاری فضای سبز سطح پارک‌ها و بوستان‌ها سطح شهر صورت گرفته است.

سرپرست سازمان سیما و منظر شهرداری سنندج افزود: در همین راستا جلساتی با شرکت آب و فاضلاب شهرستان با حضور مدیران مناطق به‌منظور ارائه راهکارهای مناسب در زمینه مصرف بهینه آب برگزار شد با هدف جلوگیری از هدررفت آب با همکاری شرکت آب انشعابات غیرمجازی که در فضاهای سبز و بوستان‌های سطح شهر وجود دارد، از مدار خارج می‌شود.

زندیه گفت: در نقاطی که امکان استفاده از آب‌های امتیازدار وجود ندارد از روان آب‌ها و آب‌های راکد با نصب مخازن برای آبیاری استفاده می‌شود، استفاده از گونه‌های کم‌آب در فضای سبز را از دیگر برنامه‌های معاونت خدمات شهری شهرداری سنندج است استفاده از چمن آفریقایی که نیاز آبی کمتری دارد و درخچه‌ها از اولویت‌های ما در راستای کاهش میزان مصرف آب خواهد بود.

تجهیز پارک‌ها به مبلمان مناسب

اما موضوع دیگری هم که شهروندان از شهرداری می‌خواهند، توجه به نگهداری و تعمیر تجهیزات فضای سبز و بوستان هاست.

سرپرست سازمان سیما و منظر شهرداری سنندج اظهار کرد: حفظ و توسعه فضای سبز در شهر یکی از وظایف اصلی شهرداری است، اما همکاری‌های مردم نیز در این زمینه موثر است.

زندیه یادآور شد: مردم در توسعه فضای سبز و درختکاری سهم زیادی دارند و می‌تواند بازوی توانمندی برای شهرداری باشند، کاشت درخت و درختکاری در نقاط مختلف خیابان‌های فرعی، نیازمند توجه مردم است از سوی دیگر مراقبت از فضاهای ایجاد شده به‌ویژه پارک‌ها بدون همراهی و همکاری شهروندان ممکن نخواهد بود.

وی تأکید کرد: تجهیز پارک‌ها به مبلمان متناسب و در شأن مردمان عزیز سنندج در اولویت نخست شهرداری سنندج بوده که این مهم در اجرای پروژه‌های جدید به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته تا جایی که حتی برای عزیزان دارای معلولیت نیز بستر برای حضور سهل در پارک‌ها فراهم و قطعاً توجه به این بخش در سال جاری نیز دنبال خواهد شد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83224