شناسه خبر:83276
1403/3/16 08:49:41

در گفت‌وگو با رئیس شورای روستای ملحمدره مشخص شد برای حفظ امنیت در روستای هدف گردشگری ملحمدره نیاز است در زمان حضور گردشگران، نیروی انتظامی نیز حضور داشته باشد.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

گردشگری روستایی یکی از شاخه‌های فرعی صنعت گردشگری است که عده‌ای آن را بخشی از بازار گردشگری و عده‌ای دیگر سیاستی برای توسعه روستایی قلمداد می‌کنند. اکنون که روستاییان ما با مشکلاتی همچون بیکاری، بهره‌وری پایین کشاورزی، مهاجرت روزافزون به شهرها و حاشیه‌نشینی مواجه‌اند، توسعه گردشگری روستایی می‌تواند در جهت رفع این معضلات مؤثر باشد و چونان نوش‌دارویی باعث تجدید حیات روستاها شود.
امروزه با توجه به گسترش شهر نشینی تقاضا برای حضور در فضای روستایی و بکر رو به افزایش است و باعث حضور بسیاری از گردشگران در چنین مناطقی شده است؛ اما یکی از ابعاد حضور گردشگران مختلف برای روستاییان، ایجاد چالش‌هایی همانند تفاوت فرهنگی است که نیازمندیم برای این مهم تدابیری درنظر گرفته شود تا حضور گردشگران برای اهالی مشکلی ایجاد نکند.

یکی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان ملحمدره نام دارد؛ این روستای زیبا دارای رودخانه‌ای دیدنی است که از 40 چشمه سرچشمه می‌گیرد. ملحمدره به‌گونه‌ای ساخته شده که پشت بام یک خانه حیاط خانه دیگر است؛ این موضوع زیبایی روستا را دوچندان کرده و به سبب این ساختار پلکانی، ملحمدره به‌عنوان ماسوله غرب کشور مشهور شده است.

احاطه شدن روستا از چهار طرف توسط کوه‌ها و دره‌ها نیز در هر فصل زیبایی دل‌انگیز خود را دارد. این آبادی دارای باغ‌های میوه و تاکستان‌های انگور است و محصولات این روستا ازجمله آلو و گردو در سطح استان شهرت خاصی دارد؛ با توجه به آنچه بیان شد، برای اطلاع از آخرین وضعیت این روستا با رئیس شورای روستای ملحمدره گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه خواهید خوانید:

رئیس شورای روستای ملحمدره با بیان اینکه ملحمدره یک روستای پلکانی غرب است که در هفت کیلومتری اسدآباد قرار گرفته است، گفت: این روستا در شمال گردنه اسدآباد قرار دارد و هم‌اکنون 240 نفر در آن سکونت دارند.

نایب زارعی درخصوص ظرفیت‌های گردشگری این روستا ابراز کرد: باغ آرزوها، دو خانه بوم‌گردی ساره گل و خانه ما، سفره‌خانه روستای سبز و رستوران محله که در آن‌ها غذاهای محلی برای گردشگران در کنار دیگر غذاها طبخ می‌شود، ازجمله ظرفیت‌های روستای ملحمدره هستند.

وی در ادامه ضمن تشکر از مسئولان استانی برای همکاری لازم جهت پیگیری امور روستا با شورا، تأکید کرد: بیشتر گردشگران در روزهای پایانی هفته یعنی پنجشنبه و جمعه به روستای ما سفر می‌کنند، بنابراین ما برای ایجاد امنیت نیاز داریم تا در این ایام نیروی انتظامی در روستا حضور داشته باشد.

رئیس شورای روستای ملحمدره در ادامه به‌ دلیل این درخواست پرداخت و تصریح کرد: ما در روستا گاهی شاهد مشاجره افرادی که از اطراف آمده‌اند، هستیم؛ بنابراین از بخشداری و فرمانداری اسدآباد تقاضا داریم برای حفظ امنیت مردم روستا با ما همکاری کنند.

وی ضمن گلایه از اینکه ملحمدره روستای هدف گردشگری است اما آن‌گونه که باید به آن توجه نمی‌شود، گفت: روستای ما پارک و پارکینگ ندارد تا حضور گردشگران مزاحمتی برای اهالی روستا ایجاد نکند.

زارعی افزود: از مسئولین تقاضا داریم تا فضایی برای پارک ماشین‌ها احداث کنند؛ درصورت تحقق این موضوع و خرید فضای پارکینگ، اهالی نیز به این طرح کمک خواهند کرد.

رئیس شورای روستای ملحمدره با اشاره به اینکه یک باغ هم درنظر گرفته شده که خود من پیگیر امور آن هستم تا به فضایی برای گردشگری تبدیل شود، اظهار کرد: اما جهاد کشاوزی در این خصوص با ما همکاری نمی‌کند، درحالی که صاحب باغ درنظر دارد با این کار و ایجاد یک رستوران، برای فرزندش نیز اشتغال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه دیگر گلایه‌مندی ما که موجب شده انتظار داشته باشیم فضای گردشگری ایجاد شود این است که مسافران برای اهالی روستا مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کنند، افزود: ما گاهی حتی شاهد حضور افرادی که مشروب می‌خورند نیز در روستا هستیم و به همین دلیل نیاز است تا روستای توریستی ملحمدره امنیت داشته باشد.

زارعی با عنوان اینکه بیشتر اهالی روستای ما به شهر مهاجرت کرده‌اند و تقریباً ملحمدره خالی از سکنه است، اظهار کرد: دیگر مشکل روستای ملحمدره ساخت‌وسازهای جدید است که باعث شده بافت قدیمی آن تغییر کند.

زارعی با بیان اینکه جشنواره آلو ازجمله عواملی است که موجب معرفی این ظرفیت گردشگری به مردم خواهد شد، تصریح کرد: دیگر محصولات این روستا گردو و سماق است؛ جشن آلو هرساله برگزار و در این جشنواره موسیقی محلی نیز نواخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اخیراً در روستای ما سه زاغه کشف شده که به نظر می‌آید تاریخی باشند، عنوان کرد: هم‌اکنون این زاغه‌ها با خاک بسته شده و ما از میراث فرهنگی تقاضا داریم این محل را بررسی کنند.

رئیس شورای روستای ملحمدره با بیان اینکه یک قطعه سنگ نیز در این روستا وجود داشت که شبیه به آسیاب‌های قدیم و دارای چهار حوض کوچک بود، اظهار کرد: متأسفانه این اثر توسط افراد ناشناس ربوده شد، البته هم‌اکنون نیز من چون قرق‌بان هستم، در گشت‌زنی‌های که در کوه‌‍‌های اطراف داشته‌ام، آثار تخریب و برداشتن سنگ‌های این مناطق توسط افراد ناشناس را به‌وضوح می‌بینم.

وی در ادامه افزود: من برای جلوگیری از این تخریب‌ها سعی می‌کنم در کوه‌ها حضور داشته باشم و از این امر جلوگیری کنم.

زارعی دیگر ظرفیت روستای ملحمدره را وجود گیاهان دارویی مثل ریواس،آذربه و گل چای برشمرد و گفت: بسیاری از دیگر مناطق برای جمع‌آوری آن‌ها در اینجا حضور می‌یابند و حتی این گیاهان را به فروش نیز می‌ رسانند.

وی در بخش پایانی سخنان خود به غذاهای خاص این روستا پرداخت و عنوان کرد: آش اوماج، کدو و دوغ ازجمله غذاهای معروف این روستا است؛ همچنین در فصل بهار پخت سمنو توسط زنان روستایی انجام می‌شود.

گردشگری امروزه با عنوان صنعت بدون دود در دنیا شناخته می‌شود و در برخی مناطق نیز بخش قابل توجهی از ارزآوری را به ارمغان آورده، به‌طوری که در ایام تعطیل خبر تکمیل ظرفیت این مناطق نیز به گوش می‌رسد.

یکی از زیرشاخه‌های گردشگری که امروزه در جهان مورد توجه قرار گرفته، گردشگری روستایی است؛ چراکه افراد با حضور در چنین فضاهای بکری مز‌ه‌ها، گویش‌ها‌ و فرهنگ‌های قدیمی را با کمترین تغییر شاهدند.

البته برخی سعی دارند تا با ایجاد فضاهایی مانند شهر در روستاها، به این صنعت رونق ببخشند که بافت قدیمی روستاها را نیز از بین خواهند برد؛ حال آنکه باید توجه داشت که سادگی و مزه غذا باعث ارزآوری قابل توجه برای خانه عباس برزگر شد که در شهر بوانات شیراز بود و هم‌اکنون این سادگی آن را به یکی از بزرگ‌ترین مراکز جذب توریست خارجی در ایران تبدیل کرده و رمز موفقیتش فقط خانه ساده روستایی در کنار چای آتشی، دمپختک گوجه فرنگی و ماست محلی بود.

طبق گفته رئیس شورای روستای ملحمدره امنیت و حفظ منابع طبیعی و سنگ‌هایی که در کوه‌های اطراف قرار دارد، عمده مشکل این روستای زیبا بوده که نیاز است مورد توجه متولیان امر قرار گیرد؛ کلام آخر آنکه در توسعه گردشگری حفظ فرهنگ و ارزش موجود هر روستا از مهم‌ترین موضوعات است که باید برای آن‌ها تدابیر لازم اندیشیده شود.

شناسه خبر 83276