شناسه خبر:84277
1403/4/12 15:09:34

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه، از سرای همدانی‌ها واقع در بافت تاریخی شهر کرمانشاه به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری استان نام برد و گفت: این بخش از بازار سنتی شهر را به تدریج احیاء خواهیم کرد.

کیومرث خانی لعل آبادی سرای همدانی‌ها را یکی از بخش های بازار سنتی کرمانشاه خواند و اظهار کرد: بازار سنتی کرمانشاه در گذشته بازاری طولانی و سرپوشیده با بخش های مختلف همچون راسته بازارها، سراها، حمام ها، مساجد و ... بوده که بعدها به دلیل احداث خیابان به چند قسمت تبدیل شده است. 

وی افزود: یکی از بخش های بازار سنتی کرمانشاه، سرای همدانی‌ها در گذر جلوخان واقع در محله تاریخی فیض آباد است که برخی بناهای تاریخی همچون تکیه بیگلربیگی، خانه های تاریخی صارم الدوله و حاج اکبرپور، مسجد و حمام نظام در مجاورت آن هستند. 

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: سرای همدانی‌ها علیرغم اینکه پتانسیل تبدیل شدن به یک ظرفیت مهم گردشگری برای شهر کرمانشاه را دارد، اما متاسفانه در طی سالهای گذشته به شکل متروکه درآمده و کسبه ای که سابقا در آن فعال بودد، از آنجا رفته‌اند. 

وی با بیان اینکه طی چندسال اخیر احیاء این مجموعه تاریخی در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد: در این راستا تعدادی از حجره‌های سرای همدانی‌ها را با همکاری و مشارکت مالکین آنها مرمت و احیاء کردیم. 

خانی لعل آبادی اضافه کرد: امسال نیز به منظور تداوم برنامه های مرمتی در سرای همدانی ها حدود یک میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده ایم که بخشی از آن صرف بازسازی قسمتی از مجموعه خواهد شد که چندماه پیش به دلیل اتصالات برق دچار حریق شد. 

وی خاطرنشان کرد: در این حادثه، قسمت‌هایی از سقف چوبی یکی از گوشه‌های مجموعه دچار حریق شد و فروریخت که در این برنامه مرمتی آن را احیاء خواهیم کرد. 

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه در سالهای گذشته الحاقاتی با مصالح ناهمگون به این مجموعه اضافه شده، عنوان کرد: در تلاشیم این الحاقات را که در داخل حیاط مجموعه به شکل نامناسبی ساخته شده تخریب کنیم تا بنا به اصالت سابق خود بازگردد. 

شناسه خبر 84277