شناسه خبر:84684
1403/4/21 15:08:18
رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران مطرح کرد:

مقصد جهانی شدن همدان؛ با نگاه هوشمند به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

در گفت‌وگو با رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران مشخص شد؛ در نظر گرفتن برنامه‌های جانبی هوشمند و تبلیغات گسترده در زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند همدان را به مقصد جهانی گردشگری تبدیل کند.

سپهرغرب، گروه گردشگری - شهره کرمی: 

سال 1370 نخسین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهر همدان با استقبال پرشور مردم فرهنگ‌دوست آن برگزار شد که یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر محسوب می‌شود و فرصت مناسبی برای معرفی همدان و سپس ایران به جهانیان است.
متأسفانه دوره بیست و هشتم این جشنواره به یزد منتقل شد و ناراحتی هنردوستان شهر همدان را به‌دنبال داشت و این فرصت به‌دلیل عدم پیگیری و برنامه‌ریزی متولیان سوخت شد.

پیگیری برای بازگشت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به خانه خود ادامه داشت تا اینکه سرانجام عباس صوفی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در همایش پیاده‌روی اهالی رسانه که به مناسبت عید سعید غدیر برگزار شد، از بازگشت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به دستور وزیر ارشاد به همدان خبر و داد و گفت: دبیرخانه دائمی تئاتر نیز در همدان راه‌اندازی خواهد شد.

با ذکر این مقدمه و با توجه به اینکه این رویداد می‌تواند فرصتی برای معرفی همدان در سطح ملی و بین‌المللی باشد در خصوص سایر عوامل و برنامه‌هایی که این جشنواره را تکمیل کرده و حضور گردشگران بیشتر را در دیار هگمتانه رقم خواهد زد؛ با یکی از اساتید حوزه گردشگری و رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

سیدرضا بهادری عنوان کرد: گردشگری کودک و نوجوان نوعی از گردشگری به‌حساب می‌آید و امروزه در دنیا روبه رشد است؛ چراکه وقتی خانواده‌ای با آن‌ها سفر می‌کند مدت زمان ماندگاری و هزینه‌کرد آن در مقصد بیشتر می‌شود.

* توجه به برنامه‌ریزی برای گردشگری کودک

وی عنوان کرد: عوامل سفر در حال گسترش بوده و اوقات فراغت خانواده‌ها در تعطیلات در همه کشورها مورد توجه است، همچنین اهمیت قدرت خرید خانواده‌ها در کنار آنچه بیان شد، باعث شده تا برنامه‌های متنوعی برای این رده سنی در مقاصد سفر مد نظر قرار بگیرد.

*در خاورمیانه ترکیه و امارات در حوزه گردشگری کودک و نوجوان موفق عمل کرده‌اند

این استاد دانشگاه با عنوان اینکه در منطقه خاورمیانه دو کشور ترکیه و امارات در این زمینه موفق عمل کرده‌اند تصریح کرد: دبی پرجمعیت‌ترین شهر امارات متحده عربی، بزرگترین پارک‌های موضوعی دنیا را احداث کرده تا بتواند در گردشگری خانواده‌محور، کودکان و نوجوانان را نیز جذب کند چراکه برنامه‌ریزان آن به‌خوبی به این امر آگاه‌ هستند که حتی اگر والدین در سفرها به‌دنبال هزینه کردن زیاد نباشند اما به خاطر کودک و نوجوان خود مجبور خواهند بود در مقاصدی که برنامه‌های خاص و تفریحات مختص این گروه سنی وجود دارد، هزینه کنند.

بهادری افزود: مجموعه ایجادشده در دبی که 6 پارک موضوعی بزرگ دنیا را در خود جای داده و به‌عنوان بزرگترین مقصد تفریحی و سرگرمی‌ جهان از آن یاد می‌شود هرچند پروژه عظیمی است اما می‌تواند الگوی خوبی باشد تا سرمایه‌گذاران داخلی و یا خارجی بتوانند طرح‌های آماده‌شده در این حوزه را در شهر همدان اجرا کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ترکیه نیز در گسترش صنعت گردشگری به‌خوبی عمل کرده به گونه‌ای که با اروپا و روسیه در رقابت است، ابراز کرد: در چند سال اخیر هتل‌های آل و یوآل به مقصد سفر تابستانی بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده؛ چراکه امکانات بسیار گسترده و جذابی دارد و همچنین با در نظر گرفتن نیاز کودکان و نوجوانان برنامه‌های مختلف و شادی را برای آن‌ها برگزار می‌کند.

*برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در همدان یک ظرفیت است

وی از برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در همدان به‌عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: اگر از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود، در عرصه‌های ملی و بین‌المللی برای استان می‌تواند بسیار مفید بوده و آورده‌هایی نیز داشته باشد.

رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران با اشاره به اینکه مدت زمان این جشنواره باید بیش از یک هفته باشد و در طول کل تابستان در نظر گرفته شود گفت: با توجه به اینکه همدان جزو استان‌های غربی است و آب و هوای خوبی دارد، این برنامه می‌‎تواند به‌صورت یک کار ترکیبی با همکاری استان‌های همجوار مانند کرمانشاه و کردستان با محوریت همدان برگزار شود.

بهادری با بیان اینکه جشنواره باید در هر یک از شهرستان‌های همدان و به‌صورت هفتگی و با برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان تعریف شود، عنوان کرد: البته باید یکسری جاذبه‌سازی‌ها نیز صورت گیرد.

وی با اشاره به پارک ملل یا جهان کوچک ملایر که آثار تاریخی جهان و ایران در آن شبیه‌سازی شده عنوان کرد: مردم یزد بسیار به این مکان علاقه‌مند بوده و تمایل بیشتری برای سفر به این شهر دارند. مشابه این کار اگر در دیگر مناطق استان با مضمون کودک و نوجوان ایجاد شود و از تجربیات دیگر کشورها مانند دبی با کمک گروه کارشناسی برای طراحی، مد نظر باشد، باعث جذب گردشگر بیشتر در استان خواهد شد.

رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران حوزه گردشگری کودک و نوجوان را پرسود برشمرد و گفت: ایجاد یک پارک خاص و ویژه این سنین در صورتی که به‌خوبی تبلیغ شود، مورد استقبال خانواده‌ها در سطح کشور قرار خواهد گرفت، البته نزدیکی همدان به پایتخت و استان‌های غربی یک ظرفیت ویژه است و این موقعیت راهبردی استان، سودآوری این امر را تضمین خواهد کرد.

* برای موفقیت جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، هم‌افزایی لازم است

بهادری در بخش دیگر سخنان خود درخصوص برنامه‌های فرهنگی عنوان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد همدان می‎تواند با برنامه‌ریزی، برنامه‌های مفرح و مسابقات مختلف در این حوزه مانند جشنواره موسیقی، قصه‌گویی، آیینی و اقوام را مخصوص این قشر برگزار کند تا آن هم‌افزایی لازم برای ذی‌نفعان حوزه کودک و نوجوان ایجاد شود. البته دیگر ادارات مانند مجموعه استانداری، سازمان میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان هم می‌توانند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشند.

وی در ادامه تأکیدکرد: همه از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران گرفته تا متولیان امر گردشگری در همدان باید پای کار باشند تا زنجیره تأمین گردشگری ایجاد شود.

* جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تبلیغات خاص خود را می‌طلبد

این استاد گردشگری در خصوص نحوه جذب گردشگر خارجی در این جشنواره گفت: این امر بازاریابی و تبلیغات خاص خود را می‌طلبد، این جشنواره را باید به خوبی در دیگر کشورها معرفی کرد.

بهادری در بخش پایانی سخنان خود افزود: فعالیت متخصصان این حوزه، تولید محتوا و بارگزاری در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب مانند یوتیوب و تیک‌تاک (متأسفانه معرفی گردشگری ما در این چنین برنامه‌هایی ضعیف است)، استفاده از ظرفیت ایرانیان و دانشجویان ساکن دیگر کشورها و شناساندن این جشنواره توسط سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشوها برای معرفی و رونق این برنامه باید مد نظر قرار گیرد.

بازگشت جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به زادگاهش و راه‌اندازی دبیرخانه دائمی تئاتر در همدان نیازمند برنامه و ایجاد دیگر ظرفیت‌ها در کنار آن در شهر همدان است تا بتوان این دیار را که در دل خود انواع ظرفیت‌ها را برای ماندگاری گردشگر دارد را به اوج رساند و شاهد حضور مستمر گردشگرانی باشیم که فرزندانشان در این شهر بتوانند تجربه متفاوتی از سفر را بچشند.

دیگر کشورها برای ماندگاری گردشگر فضاهایی را مخصوص کودکان در نظر گرفته‌اند تا بتوانند ارزآوری بیشتری را از آن خود کنند. برگزاری یک جشنواره بین‌المللی نباید تنها به برگزاری تئاتر محدود شود و تنها دانش‌آموزان همدانی بازدیدکنندگان آن باشند بلکه باید از این فرصت به‌عنوان رسانه‌ای برای معرفی همدان به جهانیان استفاده کرد.

مهم‌ترین چیزی که باعث حضور گردشگر بیشتر در همدان خواهد شد، تبلیغ هوشمندانه است که باید بخش‌های مختلف اعم از ادارات، مردم و سفارت‌خانه‌های فعال در دیگر کشورها پای کار آن باشند، ایجاد زیرساخت متفاوت و خاص نیز کمک خواهد کرد تا با انتخاب همدان برای تماشای یک تئاتر حوزه گردشگری نیز تقویت شده و برنامه‌های این حوزه نیز مورد توجه قرار گیرد.

حال باید دید مسئولان فعال در بخش دولتی و خصوصی استان همدان چگونه از این ظرفیت بهره خواهند برد؟


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84684