شناسه خبر:84872
1403/4/28 15:06:43

در کنار فرصت بزرگ اقتصادی مرزی بودن استان کرمانشاه، سال‌هاست که تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور باعث شده، برخی از مرزنشینان به قاچاق این فرآورده‌ها گرایش پیدا کنند.

استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارای پنج مرزی رسمی با این کشور است. مرزهای سومار، خسروی، پرویزخان، شیخ‌صله و شوشمی استان به‌عنوان پنج مرز رسمی ایران با عراق طی سه ماهه نخست سال‌جاری شاهد تردد 109هزار و 631 دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی به وزن یک میلیون و 669 هزار و 412 تن به ارزش 854 میلیون و 275 هزار و 768 دلار بوده است.
عمده کالاهای صادراتی که از طریق مرزهای کرمانشاه به عراق صادر می‌شود طبق اعلام گمرکات استان؛ میلگرد و آهن‌آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره‌بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف و... است.
اما در کنار این فرصت بزرگ اقتصادی مرزی بودن استان کرمانشاه، سال‌هاست که تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور باعث شده، برخی از مرزنشینان به قاچاق این فرآورده‌ها گرایش پیدا کنند.
بیشترین قاچاق سوخت از سوی پلیس و تعزیرات حکومتی استان همچنان از شهرستان مرزی قصرشیرین گزارش و به نوعی «سوخت» معضل اصلی قاچاق در این شهرستان عنوان می‌شود.
شهرستان مرزی قصرشیرین، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی «پرویزخان» و «خسروی» قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می‌شود.
در حالی که استفاده از ظرفیت درآمدی ترانزیت خارجی از مبدأ گمرک پرویزخان اهرمی برای پیشبرد توسعه استان کرمانشاه محسوب می‌شود، اما همچنان در کنار این مزیت‌ها بیشترین کشفیات قاچاق سوخت هم از این مرز گزارش می‌شود.
47 هزار ليتر سوخت قاچاق در قصرشيرين کشف شد
بنا بر اخبار اعلامی امروز از پایگاه خبری پلیس کرمانشاه، سرهنگ ایمان مرادی فرمانده انتظامی قصرشيرين از کشف 47 هزار و 200 ليتر سوخت قاچاق از نوع گازوئيل در اين شهرستان خبر داد.
وی افزود: مأموران يگان امداد قصرشيرين حين گشتزنی در شهرستان و حوالي گمرک پرويزخان موفق به شناسايی 6 دستگاه خودرو حامل سوخت قاچاق شدند.
فرمانده انتظامی قصرشیرین ادامه داد: در بازرسی‌های انجام گرفته از خودروهای توقيفی 47 هزار و 200 ليتر گازوئيل قاچاق به ارزش 7 ميليارد و 552 ميليون ريال کشف شد.
وی از دستگيری 6 نفر در اين راستا خبر داد و گفت: افراد دستگير شده برای صدور احکام لازم تحويل مراجع قضائی شدند.
کشف بالغ بر 4600 ليتر گازوئيل قاچاق در گمرک پرويزخان
همچنین در خبری سوم امروز، سرهنگ علی مرادی سرپرست پليس امنيت اقتصادی استان کرمانشاه اظهار کرد: ماموران پليس امنيت اقتصادی مستقر در پايانه مرزی پرويزخان حين گشتزنی به چند دستگاه خودرو مشکوک و جهت بازرسی آن‌ها را متوقف کردند.
وی ادامه داد: در بازرسی‌های انجام گرفته 4 هزار و 650 ليتر گازوئيل قاچاق به ارزش يک‌ميليارد و 170 ميليون ريال کشف شد.
سرپرست پليس امنيت اقتصادی استان کرمانشاه در پايان از تشکيل پرونده‌ای در اين راستا و ارسال به مراجع قضائی جهت بررسی‌های تکميلی خبر داد.
کشف 2 هزار ليتر سوخت قاچاق در گيلانغرب
سرهنگ منصور محمدی فرمانده انتظامی گیلانغرب نیز از کشفیات ماموران انتظامی این شهرستان حين گشتزنی در محورهای مواصلاتی سخن گفت و افزود: مأموران به يک دستگاه وانت نيسان مشکوک و در حالی که قصد متوقف کردن آن را داشتند، راننده اقدام به فرار کرد.
وی ادامه داد: ماموران با مشاهده اين صحنه به تعقيب خودرو متواری پرداخته و پس از طی مسافتی موفق به مهار آن شده و بازرسی‌های لازم را به عمل آوردند.
فرمانده انتظامی گیلانغرب در پايان با اشاره به کشف 2 هزار ليتر گازوئيل قاچاق به ارزش 200 ميليون ريال از دستگيری راننده و معرفی وی به دستگاه قضائی خبر داد.
البته در کنار اخبار کشفیات سوخت، سردار محمد رستمی جانشين فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز، از توقيف يک دستگاه کاميون حامل 390 حلقه لاستيک قاچاق در کنگاور خبر داد.
وی اظهار کرد: مأموران ايستگاه بازرسی شهيد زنگنه کنگاور حين گشتزنی و کنترل خودروهای عبوری به يک دستگاه کاميون مشکوک و جهت بازرسی آن را متوقف کردند.
جانشين فرمانده انتظامی استان کرمانشاه ادامه داد: در بازرسی‌های انجام گرفته از خودرو توقيفی 390 حلقه لاستيک قاچاق به ارزش 12 ميليارد ريال کشف شد.
وی در پايان از تشکيل پرونده‌ای در اين راستا و ارسال به مراجع قضائی جهت بررسی‌های تکميلی خبر داد.

شناسه خبر 84872