شناسه خبر:85406
1403/5/11 10:49:24

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی:

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان با بیان اینکه طرح ملی گام‌های عاشقانه از 6 مردادماه آغاز شده و تا دوم شهریورماه در تمامی استان‌های کشور ادامه دارد، گفت: شعار این طرح در سال جاری «کربلا طریق‌الاقصی» است.
هادی سبزواری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سپهرغرب، هدف از برگزاری این طرح ملی در ایام ماه محرم و صفر را آمادگی هرچه بیشتر زائران کربلای معلی در پیاده‌روی مراسم اربعین حسینی دانست و افزود: دین به همراه ورزش به‌عنوان دو نهاد اصلی، چشم‌انداز‌های اجتماعی بسیاری را در زندگی ما تشکیل می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه ورزش به هر شکلی که باشد، بخشی از فرهنگ جامعه محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: فرهنگ جامعه ایرانی از روزگار کهن دینی بوده و اصولاً در جغرافیای ایران و در کل تاریخ این سرزمین، یکی از ضرورت‌ها به‌شمار می‌آمده است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان با بیان اینکه ورزش به همراه دین ابزار ضروری برای توسعه، وحدت، ثبات، با هم بودن و همزیستی مسالمت‌آمیز در میان اقشار مردم است، ابراز کرد: به اعتقاد صاحب‌نظران ارزش‌های دینی در جهان‌بینی ورزش نهفته هستند؛ بدین معنا که ورزش مظهر ارزش‌های دینی ازجمله توسعه شخصیت، سخت‌کوشی، ایستادگی و استقامت است و مانند مذهب این ویژگی‌ها و رفتار‌ها را ترویج می‌کند.

سبزواری با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین را می‌توان یکی از بزرگترین گردهمایی‌های مذهبی در دنیا دانست که جمعیت زیادی از اقشار و رده‌های سنی مختلف در کنار هم مسیر را طی می‌کنند، افزود: جمعیتی متنوع هرساله در این مراسم بزرگ مشارکت داشته و توصیفاتی که از این تجربه منتقل می‌کنند، حاوی حس معنوی و غیر قابل وصف است، حسی که تمایل بیش از پیش آن‌ها و اطرافیانشان را در سال‌های بعد برای تکرار این تجربه نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین در چند سال اخیر بیش از پیش نزد ایرانیان مورد توجه قرار گرفته و هرساله به تعداد افرادی که در این گردهمایی مذهبی شرکت می‌کنند افزوده می‌شود، گفت: با توجه به اهمیت امر، فدراسیون ورزش‌های همگانی با همکاری هیئت‌های ورزش‌های همگانی در طرح ملی گام‌های عاشقانه به برگزاری پیاده‌روی‌های مستمر تا اربعین حسینی پرداخته تا ضمن ترویج ورزش‌های همگانی، عاشقان و شیفتگان امام حسین (ع) را آماده طی کردن مسیر پیاده‌روی اربعین در کشور عراق کند.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان حمایت و ترویج فرهنگ حسینی و ترویج ورزش همگانی در بین آحاد مردم را از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح ملی دانست و گفت: ترویج فرهنگ مؤمن قوی در بین زائران و هیئت‌های فعال، ترویج سلامتی و تندرستی، تقویت روحیه جمعی، ارتباط معنوی با اربعین، افزایش آگاهی درباره فواید تمرینات ورزشی، ترویج ارتباطات اجتماعی و آماده‌سازی جسمی برای شرکت در پیاده‌روی اربعین از دیگر اهداف برگزاری طرح ملی گام‌های عاشقانه است.

سبزواری با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری این طرح به عهده فدراسیون ورزش‌های همگانی بوده، ادامه داد: هیئت ورزش‌های همگانی استان، تربیت بدنی بسیج استان و سازمان بسیج ورزشکاران استان نیز مجریان این طرح ملی هستند.

وی از همکاری 10 دستگاه در اجرای این طرح ملی خبر داد و گفت: استانداری، اداره کل ورزش و جوانان، فرماندهی نیروی انتظامی، فرماندهی سپاه انصارالحسین (ع)، شورای شهر، شهرداری، صدا و سیما، هیئت پزشکی ورزشی، جمعیت هلال احمر و دبیرخانه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان در این طرح همکاری خواهند داشت.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان عنوان کرد: این طرح در قالب همایش پیاده‌روی از 6 مردادماه آغاز شده و تا دوم شهریورماه به‌صورت همزمان در سراسر کشور ادامه دارد.

سبزواری با اشاره به اینکه این طرح با تلفیق سلامتی، تمرینات ورزشی، معنویت و عشق به امام حسین (ع) یک فرصت منحصر به‌فرد برای شرکت‌کنندگان به‌منظور آماده‌سازی جسمی و روحی برای مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی فراهم می‌کند، ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی فدراسیون در قالب این طرح هیئت‌های ورزش همگانی به برگزاری پیاده‌روی‌های مستمر در طول یک ماه، در زمان متناوب و در مسیر ثابت اقدام کرده و در این همایش‌ها با انجام کار‌های فرهنگی و نواهای حسینی علاوه بر انجام فعالیت‌های بدنی، افراد را آماده پیاده‌روی‌های اربعین خواهند کرد.

وی پیاده‌روی صبحگاهی، عصرانه، شبانه و صبح و نشاط را در قالب‌های اجرای این طرح ملی بیان کرده و افزود: پیاده‌روی صبح و نشاط به‌صورت همزمان در سراسر کشور روز جمعه دوم شهریورماه و با پخش زنده از شبکه‌های استانی و ملی برگزار خواهد شد.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان عنوان کرد: مسیر پیاده‌روی از ابتدا تا انتهای طرح ثابت است و در پایان جایگاهی برای اجرای برنامه‌های سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در نظر گرفته شده است.

سبزواری از ارائه خدمات فرهنگی، پزشکی، آموزشی، رفاهی و معنوی در طول مسیر پیاده‌روی شرکت‌کنندگان این طرح خبر داد و گفت: ارائه تغذیه سالم، پایش سلامت، سنجش فشار و قند خون، آموزش نحوه صحیح پیاده‌روی و تغذیه در ایام اربعین حسینی و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ دینی از مهم‌ترین این خدمات است.

وی با اشاره به اینکه همزمان با اجرای این طرح از چهره‌های شاخص ملی و مذهبی نیز برای حضور در این برنامه دعوت خواهد شد، ادامه داد: حضور مربیان دارای تخصص حین اجرای برنامه به‌منظور ارائه توصیه‌های لازم به شهروندان با بیان جدیدترین نکات علمی و تمرینی مد نظر است و جلسه هماهنگی این طرح نیز 10 مردادماه در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سازمان‌های همکار برگزار شد.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان ابراز کرد: در طول این رویداد تعرفه‌هایی بین شرکت‌کنندگان توزیع خواهد شد و به افرادی که در تمامی روزهای اجرای طرح شرکت کرده باشند، جوایزی اهدا می‌شود.

سبزواری از اهدای 72 جایزه در طول اجرای این طرح خبر داد و گفت: به 14 آقا، 14 خانم، 14 روحانی، 14 سالمند و 14 کودک زیر 15 سال که در طول این طرح بیشترین حضور را داشته باشند گواهی فعالیت بدنی و نشان یادبود اهداء می‌شود، از روحانیون به‌عنوان سفیر فرهنگی ورزش‌های همگانی تجلیل خواهد شد و به سالمندان نشان یادبود حبیب‌بن مظاهر و به کودکان نشان یادبود کودکان عاشورایی و به تعدادی از شرکت‌کنندگان نیز کمک‌هزینه سفر کربلا به قید قرعه اهدا می‌شود.

شناسه خبر 85406