شناسه خبر:86904
1403/7/10 12:40:09
نویسنده و پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل و تاریخ نظامی:

هرگونه سخن از مذاکره و آتش‌بس، کمک به صهیونیست‌ها است

سپهرغرب؛ گروه سیاسی، سمیرا گمار: یک نویسنده و پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل و تاریخ نظامی گفت: هر نوع عقب‌نشینی در برابر رژیم صهیونیستی و صحبت از مذاکره با آمریکا و نیروهای همراه با صهیونیست‌ها در شرایط فعلی، کمک به دشمن محسوب می‌شود؛ بنابراین نه‌تنها این اتفاق نباید بیفتد، بلکه باید با نهایت قدرت و منطق اصول بازدارندگی با این رژیم برخورد کرد، در غیر این صورت خدای‌ناکرده ضربات بعدی به ایران یا سوریه وارد خواهد آمد.

ضایعه از دست دادن سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بدون تردید ضربه‌ای بزرگ و عمیق به جریان مقاومت بود؛ آن‌هم در شرایطی که رژیم سفاک صهیونیستی در کمتر از دو هفته زنجیره‌ای از ترورها را علیه فرماندهان محور مقاومت انجام و کادر فرماندهی حزب‌الله را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است. آنچه بعد از شهادت سیدحسن نصرالله در بین تحلیلگران حامی رژیم کودک‌کش به‌ویژه پیاده‌نظام فارسی‌زبانشان به‌سرعت منتشر شد، این بود که اسرائیل حزب‌الله را نابود کرده و بر این اساس موازنه قدرت را تغییر داده است.
اگرچه احتمال تحقق چنین فرضیه‌ای بسیار بعید و نزدیک به صفر است و حزب‌الله هنوز بیانیه رسمی در این خصوص نداده، اما باید دید در روزهای آتی چه اتفاقی می‌افتد. برای پرهیز از اطاله کلام، آنچه در این گزارش می‌خوانید، گفت‌وگوی گروه رسانه‌ای سپهر با محمدجواد مهدی‌زاده، نویسنده و پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل و تاریخ نظامی درخصوص وضعیت فعلی جریان مقاومت و ادامه روند آن پس از شهادت سیدحسن نصرالله با نگاهی به وضعیت اخیر محور مقاومت به‌ویژه هفتم اکتبر، خواهد بود.
مهدی‌زاده در این مصاحبه ضمن اشاره به اهداف رژیم اشغالگر قدس، از فردمحور نبودن ساختار حزب‌الله و ادامه فعالیت آن می‌گوید. مشروح گفت‌وگو با وی را در ادامه بخوانید:
عملیات حزب‌الله با وجود شهادت سیدحسن، همچنان ادامه دارد
نویسنده و پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل و تاریخ نظامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به ترور شهید سیدحسن نصرالله دبیرکل ‌حزب‌الله لبنان به دست رژیم سفاک صهیونیستی، گفت: آنچه تحت عنوان تغییر موازنه قدرت با شهادت سیدحسن مطرح می‌شود، نادرست بوده و گواه این ادعا آن است که با وجود شهادت وی، هنوز منطقه شمالی فلسطین اشغالی خالی از ساکنان اشغالگران صهیونیستی است؛ یعنی شهرک‌نشین‌هایی که بعد از عملیات حزب‌الله منطقه را تخلیه کرده بودند، هنوز برنگشته‌اند و عملیات حزب‌الله با وجود شهادت سیدحسن، همچنان ادامه دارد.
محمدجواد مهدی‌زاده در ادامه با طرح این سؤال که اسرائیل چقدر در هدف خود موفق بوده است؟ خاطرنشان کرد: اگر ما هدف را صرفاً زدن سیدحسن نصرالله و تعدادی از فرماندهان حزب‌الله در نظر بگیریم، می‌توان گفت آن‌ها به هدف خود رسیده‌اند.
پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل و تاریخ نظامی اضافه کرد: پرسش اصلی این است که آیا هدف رژیم جعلی صرفاً زدن مقامات جبهه مقاومت اسلامی و حزب‌الله لبنان بوده یا به‌ دنبال تأثیرات این اقدام در روند نبرد است؟
مهدی‌زاده گفت: بنا بر آنچه عرض کردم، اظهار نظر درخصوص اهداف رژیم جعلی صهیونیستی، زود است؛ اما از آنجایی که ساختار حزب‌الله فردمحور نیست و در این ساختارها اگر برای یک شخص مشکلی پیش بیاید یا حذف شود سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که جایگزین‌هایی انتخاب می‌کند و افرادی را در آن منصب قرار می‌دهد، باید گفت در حزب‌الله این مسئله تا حد قابل توجهی صورت می‌گیرد.
حزب‌الله لبنان بعد از شهادت سیدعباس موسوی متزلزل نشد
وی ادامه داد: پس از شهادت سیدعباس موسوی، شهید عماد مغنیه و سایر فرماندهان رده بالا (به‌ویژه سه چهار نفر فرمانده ارشد جهادی که از بنیان‌گذاران مقاومت اسلامی بوده و طی یک‌سال اخیر بعد از عملیات طوفان‌الاقصی به شهادت رسیدند) شاهد بودیم که با وجود وارد آمدن ضربات سنگین به حزب‌الله، ساختار عملیاتی همچنان پابرجا ماند و روند جنگ نه‌تنها متزلزل نشد، بلکه ادامه یافت؛ بنابراین این پیغام مخابره می‌شود که ساختار مقاومت اسلامی فردمحور نیست و زدن یک شخص نمی‌تواند یک هدف به‌عنوان سرنگون کردن تشکیلات محسوب شود‌.
احتمالاً حزب‌الله سطح واکنش را بالا ببرد
این پژوهشگر حوزه مقاومت اسلامی سپس با اشاره به وضعیت فعلی جریان مقاومت، تأکید کرد: این احتمال قابل توجه است که مقاومت با وجود ترور سیدحسن و سلسله‌ترورهای اخیر، سطح ضربه و واکنش را بالاتر ببرد؛ چون مهم‌ترین مقام حزب‌الله هدف عملیات تروریستی قرار گرفته است. عملیات تروریستی از این جهت که طرف مقابل برای هدف قرار دادن شخص سیدحسن، از بمب‌های با قابلیت تخریب بالا استفاده کرده و چندین ساختمان را با ساکنان غیر نظامی، مورد حمله قرار داده که البته این خصلت رژیم جنایتکار صهیونیستی است و با توجه به این مسئله، مقاومت سعی خواهد کرد عملیات خود را ادامه داده و افزایش بدهد.
حزب‌الله سلاح خود را بر زمین نخواهد گذاشت
مهدی‌زاده متذکر شد: اینکه تصور می‌شود حزب‌الله آتش‌بس خواهد داد و یا در این موقعیت سلاح خود را بر زمین خواهد گذاشت یا منطقه جنوبی را تخلیه می‌کند، تصورهای نادرست و باطلی است.
وی بیان کرد: اینکه سطح واکنش حزب‌الله چقدر افزایش خواهد داشت؛ آیا رهبران دشمن را مورد هدف قرار خواهد داد، در بخش راهبردی وارد عمل می‌شود و یا حملات موشکی خود را سنگین‌تر ادامه خواهد داد، با توجه به روند تحولات میدانی که طی روزهای آینده اتفاق خواهد افتاد، قابل تجزیه و تحلیل خواهد بود.
این مؤلف برجسته کشور ادامه داد: درحال حاضر عملیات موشکی حزب‌الله در جریان بوده و ادامه پیدا خواهد کرد و هر نوع آتش‌بس و صحبت از مذاکره، دور از ذهن به نظر می‌رسد. البته این را باید عرض کنم که نمی‌توان در مورد این مهم با قاطعیت نظر داد، اما با توجه به موقعیت فعلی، بسیار بعید به نظر می‌رسد.
تعلل در پاسخ به ترور شهید هنیه و تبعات آن...
مهدی‌زاده در ادامه در پاسخ به این سؤال که تأثیر عدم پاسخ به ترور آقای هنیه در تهران بر تحولات منطقه و شهادت سیدحسن نصرالله چگونه بود؟ توضیح داد: عوامل مختلفی در این قضیه (تعلل در پاسخ) دخیل بود؛ یک عامل این بود که توانایی‌های نظامی در این بخش باید آماده می‌شد و اتفاقاتی در سطح نظامی مورد توجه قرار می‌گرفت، عامل دوم نحوه اجرای حمله بود که روی آن تردید داشتند، عامل دیگر این بود که برخی امید به این داشتند که آتش‌بس صورت بگیرد که امید واهی بود و عوامل دیگر. همه این‌ها را که در کنار هم درنظر بگیریم، این احتمال وجود داشت که بتوانیم زودتر پاسخ دهیم، نه الزاماً پاسخ سنگین در حد اعلام جنگ رسمی، اما می‌شد یک عملیات قابل توجه که قوی‌تر از وعده صادق باشد، صورت پذیرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و تأثیر خود را گذاشت.
اگر به ترور پاسخ می‌دادیم، شاید شهید نصرالله و حاج‌ابراهیم عقیل در بین ما بودند
وی اعلام کرد: اکنون و با درنظر گرفتن شهادت سیدحسن نصرالله، ما باید واکنش‌های بسیار شدیدتری از مجموع محور مقاومت شاهد باشیم و این را بدانیم که هر قدر این پاسخ‌ها تأخیر داشته باشد، ممکن است ضربات دردناک‌تری از سوی دشمن به محور مقاومت تحمیل شود؛ چراکه از این زمان به بعد رژیم جعلی هر نوع پاسخ‌ندادنی را به معنای مجوز دادن برای رسیدن به سطح بالاتر معنا می‌کند. کما اینکه اگر پیش از این به ترور شهید هنیه پاسخ می‌دادیم، شاید اکنون شهید سیدحسن‌ نصرالله و حاج‌ابراهیم عقیل در بین ما بودند؛ این مهم نکته‌ای است که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد.
پژوهشگر حوزه روابط بین‌الملل و تاریخ نظامی تصریح کرد: در مورد پاسخ ایران نه‌فقط در سطح نظامی، بلکه در سطوح امنیتی و شناسایی نیروهای رژیم به‌ویژه عواملی که در داخل ایران یا بین اشخاص فارسی‌زبان (که به هر نحوی با ایران ارتباط دارند) هستند و به‌عنوان نیروهای اطلاعاتی اسرائیل عمل می‌کنند، باید اقدامی درخور صورت پذیرد. ما نیاز به یک عملیات پاک‌سازی گسترده در سطح محور مقاومت داریم؛ چه در ایران و چه در لبنان. چراکه مشخص است اطلاعات از راه‌هایی به دست دشمن می‌رسد که عادی نبوده و نشان می‌دهد دشمن سطح بالایی از نفوذ اطلاعاتی را انجام داده تا بتواند به اینجا برسد و دبیرکل حزب‌الله لبنان و فرماندهان جهادی را بزند.
مهدی‌زاده اضافه کرد: اینکه اسرائیل محل جلسات این فرماندهان عالی‌رتبه را می‌داند، نشان‌دهنده آگاهی قابل توجه رژیم جعلی صهیونیستی نسبت به وضعیت موجود بوده که این آگاهی باید در نطفه خفه شود.
باید به حامیان پیاده‌نظام رژیم درس عبرت داد
وی با تأکید بر ضرورت انهدام شبکه‌های اطلاعاتی نفوذ، اظهار کرد: صرف نظر از اینکه افراد مرتبط با این شبکه‌ها در چه جایگاهی هستند، باید حذف آن‌ها هرچه سریع‌تر دنبال و انجام شود تا یک درس عبرت بزرگ به حامیان و سران رژیم سفاک صهیونیستی بدهد.
عملیات ترکیبی ایران...
این پژوهشگر حوزه مقاومت اسلامی گفت: پاسخ ایران به گستاخی‌ها و جنایات اخیر رژیم باید ترکیبی باشد و با یک ضربه سنگین اطلاعاتی- امنیتی و نظامی محکم همراه باشد؛ چراکه مشخص شده تا این لحظه آن‌ها تصور می‌کنند می‌توانند حتی خدای‌نکرده تهران را مورد حمله قرار دهند! که در این صورت وضعیت سخت‌تر خواهد شد.
مهدی‌زاده در خاتمه سخنان خود با این بیان که هر نوع عقب‌نشینی در برابر رژیم صهیونیستی و صحبت از مذاکره با آمریکا و نیروهای همراه با صهیونیست‌ها در شرایط فعلی کمک به دشمن محسوب می‌شود، عنوان کرد: نه‌تنها این اتفاق نباید بیفتد، بلکه باید با نهایت قدرت و منطق اصول بازدارندگی با این رژیم برخورد کرد؛ در غیر این صورت خدای‌ناکرده ضربات بعدی به ایران یا سوریه وارد خواهد آمد.

شناسه خبر 86904