شناسه خبر:87097
1403/7/15 15:00:00

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس تکلیف قانونی باید در حوزه دامپزشکی تا چهار سال آینده به خودکفایی برسیم که به حمایت و خدمات جامعه دامپزشکان کشور نیاز جدی داریم.


غلامرضا نوری قزلجه در مراسم روز ملی دامپزشکی اظهار کرد: دامپزشکی17 میلیون تولیدات دامی و حدود 14 میلیون تن واردات این محصولات ره نظارت و پایش می‌کند و یکی از بخش‌های است که در کشور به‌خوبی به وظایف خود عمل کرده است.
وی با بیان اینکه پیشگیری بسیار با صرفه تر از درمان است که سازمان دامپزشکی نیز قدم‌های خوبی در این خصوص برداشته است گفت: در همین شهر تهران با دام‌های مواجه هستیم که اگر به سلامت آن‌ها بی‌توجهی شود سلامت انسان را به مخاطره می‌اندازد و اقتصاد روستا و خانوار روستایی نیز مرتبط با فعایت دامپزشکی است.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: 25 درصد ارزش افزوده محصولات دامی به فعایت‌های دامپزشکی مرتبط است که نشان‌دهنده نقش آن در امنیت غدایی و اقتصاد کشور است.
نوری‌قزلجه گفت: کنترل بیماری‌های و کاهش تلفات و افزایش بهره‌وری و تولید واکسن‌های داخلی ازجمله خدمات ارزنده دامپزشکی است.
وی ادامه داد: در هدف گذاری‌ها واگذاری امور به بخش خصوصی است و در بخش‌های که سود آوری بیشتری ایجاد می‌شود باید به بخش خصوصی واگذار شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز اظهار کرد: اگرچه سازمان دامپزشکی کشور در سال 1303 برای مقابله با بیماری تأسیس شد اما در ادامه با شیوع بیماری‌ها در گذشته و تغییرات آب و هوایی و اقلیم شرایط جدیدی را روی دامپزشکان کشور شده و در همه زمین‌های تولید غذا باید به سلامت آن توجه کرد.
مجتبی نوروزی افزود: امروز به جایی رسیدیم که علاوه بر مقابله با بیماری‌ها و سلامت مطلوبی در جامعه انسانی به دست آوردیم و بسیاری از بیماری‌های گذشته هم ریشه‌کن شده است.
وی ادامه داد: این موضوع در جریان شیوع بیماری کووید 19 کاملاً مشهود بود و نشان می‌دهد که مسئله پیشگیری مقدم بر درمان است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور، تأکید کرد که کنترل زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره ما را مجبور کرده که به سلامت تولیدات غذاییمان توجه بیشتری کنیم.
به گفته نوروزی، سازمان دامپزشکی کشور در حوزه درمان امور را واگذار می‌کند 8000 مرکز درمانی در کشور تأسیس شده که بیش از 50 هزار نفر متخصص اشتغال‌زایی داشته است.
وی تصریح کرد: در سطح کشور سه هزار قلم تولیدات دارویی وجود دارد و جامعه دامپزشکی کشور را در حوزه سلامت حمایت می‌کند.
این مسئول ادامه داد: در سال گذشته 150 میلیون میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها وجود داشته که میزان ابتلا به بیماری‌ها 41 کاهش داشته است.
نوروزی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 137 هزار تن تخم مرغ 5 کشور صادر شد و از ابتدای سال 17 هزار تن گوشت مرغ به کشورهای دیگر صادر شده گفت: از کشتار دام مولد در کشور جلوگیری شده، بازسازی ذخایر سه تا چهار سال زمان لازم دارد.
وی با ابراز اینکه دیپلماسی خوبی با کشورهای اطراف ویژه هند پاکستان عراق و دیگر کشورها انجام می‌دهیم گفت که به‌دنبال این هستیم که دامپزشکی کشورهای عضو بریکس را راه‌اندازی کنیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: کل سرمایه‌های دامی کشور هزار همت است که برای تأمین درمان آن‌ها تنها 4000 میلیارد تومان اختصاص می‌دهند.

شناسه خبر 87097