شناسه خبر:16041
1398/10/16 09:55:58

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: امسال 104 محموله دام و فرآورده‌های خام دامی از این استان به خارج از کشور صادر شده‌است.

مجتبی ورمقانی روز گذشته اظهار کرد: این محموله‌ها شامل 20 فقره مجوز صادرات انواع دام و طیور زنده، 39 ترانزیت بین‌المللی انواع فرآورده‌های خام دامی، 35 مجوز حمل یکسره انواع فرآورده‌ها، هشت محموله ماهی خوراکی و دو محموله خوراک دام و آبزیان است.

وی با بیان اینکه این محموله‌ها از نقاط مختلف کشور حمل و از مرزهای استان خارج شده، افزود: هشت محموله ماهی و خوراک دام و آبزیان از تولیدات مستقیم این استان بوده که شامل 78 تن ماهی و 210 کیلوگرم خوراک است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان تصریح کرد: عراق، جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و کویت جزء مقاصد محموله‌های صادراتی کردستان بوده و محموله‌های ترانزیتی نیز به کشورهایی مانند ترکیه، افغانستان و پاکستان حمل شده‌است.

ورمقانی اضافه کرد: همچنین صدور 10 هزار و 191 مجوز حمل بین استانی و 13 هزار و 454 مجوز درون استانی حمل انواع دام و طیور زنده و فرآورده‌ها، نظارت 16 هزار و 755 مورد بر محموله‌های واردشده به استان و نظارت بر 13 هزار و 454 محموله جابه‌جا شده داخل استانی از دیگر اقدامات این اداره کل در این مدت است.

*گواهی حمل بهداشتی برای دام‌های دارای پلاک صادر می‌شود

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه این اداره کل از 15 دی گواهی حمل بهداشتی- قرنطینه‌ای تردد را فقط برای دام‌های دارای پلاک صادر خواهد کرد، افزود: این محدودیت بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر رصد و پایش کالاهای تحت نظارت وزارت جهادکشاورزی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل ویژه حمل بهداشتی- قرنطینه تمامی دام‌ها ازجمله گاو، گاومیش، گوسفند، بز، اسب، بره و گوساله است، یادآوری کرد: از 15 دی امسال به بعد تمام بهره‌برداران موظف هستند با مراجعه به اتحادیه دامداران و معاونت بهبود امور تولیدات دامی، نسبت به ثبت واحدهای مربوطه و پلاک‌گذاری دام‌های خود اقدام کنند.

ورمقانی خاطرنشان کرد: دامپزشکی استان نیز موظف است شماره پلاک دام‌های کشتاری را در سامانه سازمان دامپزشکی کشور ثبت کند تا پایش دام‌های قاچاق از غیر قاچاق در مجاری انتظامی و قرنطینه‌ای با سهولت صورت بپذیرد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: با انجام اقدامات پیشگیرانه که توسط این اداره کل صورت می‌پذیرد، تضمین سلامت فرآورده‌های خام دامی انجام و از انتقال عوامل بیماریزا به فرآورده‌های خام دامی و سلامت جامعه جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه مقابله با تهدیدات حوزه پدافند غیرعامل نیز از دیگر اهداف پلاک‌گذاری دام‌های کشتاری است، ابراز کرد: بسیاری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام در اثر جابه‌جایی و انتقال احشام بدون مجوز بهداشتی اتفاق می‌افتد که سبب به خطر افتادن سلامت دام و شهروندان می‌شود.

جمعیت دامی استان کردستان حدود دو میلیون و 210 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) است. هم‌اکنون در این استان 768 واحد پروش طیور شامل مرغداری گوشتی، تخم‌گذار و جوجه‌ریزی، پرورش بوقلمون، شترمرغ و غیره با ظرفیت سالانه 17 میلیون و 504 هزار و 549 قطعه فعال است.

استان کردستان یکی از مناطق دامپرور کشور محسوب می‌شود که سالانه حدود 24 هزار تُن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر از دام‌های استان تولید می‌شود.

شناسه خبر 16041