شناسه خبر:16772
1398/11/3 10:21:31
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری:

مهم‌ترین موضوع برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، وحدت مذاهب است

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اساسی‌ترین موضوع برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، وحدت مذاهب در میان ملت‌های مسلمان است.

آیت‌الله سید محمد حسینی‌شاهرودی روز گذشته در چهارمین نشست الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی، اظهار کرد: وحدت عمل میان مسلمانان در جهان اسلام اثر گذاشته و نمونه‌ آن را می‌توان در جبهه مقاومت دید چنانکه در شهادت سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» دیدیم چگونه همه اهل سنت و شیعه اظهارنظر کردند.

وی افزود: در گذشته این شبهه را مطرح می‌کردند که حماس یک نیروی متعصب سنی است و چرا باید به آنان کمک کنیم، اما دیدیم که مسؤولان آن چگونه طی چند ماه اخیر به‌ویژه در تشییع سردار سلیمانی حضور پیدا کرده و پشت سر آیت‌الله اراکی بر پیکر این شهید نماز خواندند.

امام‌جمعه سنندج تصریح کرد: در پیام اسماعیل هنیه نیز دیدیم که وی چگونه از رهبر معظم انقلاب تشکر کرد و گفت «از خدا تشکر می‌کنیم که نعمت وجود شما را به ما داده‌است» و همچنین گفت که «سلیمانی شهید قدس و شهید جبهه ماست».

     نقش وحدت در تمدن نوین اسلامی

نماینده ولی فقیه در کردستان یادآوری کرد: رهبر انقلاب تأکید دارند که برای رسیدن به تمدن اسلامی، وحدت نقش بسیاری دارد، پس با توجه به وعده الهی درباره آینده جهان باید تلاش کنیم چراکه همه مسلمانان قائل هستند که رهبر آینده جهان حضرت مهدی (عج) است، هرچند گروه‌هایی همانند وهابیت که نفوذی هستند، سخن دیگری می‌گویند.

حسینی‌شاهرودی افزود: در جلسه‌ای به روحانیون اهل سنت گفتم زمانی که ما می‌گوییم «وعجل فرجهم» یعنی از خدا می‌خواهیم اسلام را زودتر بر جهان حاکم کرده، ریشه ظلم را برکند و عدالت را بر جهان گسترده کند؛ این روایات در اهل سنت نیز متواتر است و آنان نیز قبول دارند.

     تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبری

نماینده ولی فقیه در استان کردستان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران زمینه‌ساز تمدن و گسترش اسلام در جهان است؛ حضرت امام (ره) که سال 41 در قم سخنرانی کردند، هدف را مبارزه با طاغوت، تشکیل حکومت اسلامی و سپردن پرچم انقلاب به دست صاحب اصلی آن عنوان کردند.

به گفته آیت‌الله حسینی‌شاهرودی، امام خمینی (ره) ازنظر عملی برای تشکیل تمدن اسلامی مسائل را مطرح کردند که یکی از آن‌ها وحدت امت اسلامی بود و در پیام ایشان به حجاج می‌بینیم که مردم و جوامع اسلامی را به وحدت کلمه دعوت می‌کنند.

     تشکیل نیروی قدس در راستای وحدت امت اسلامی

وی از تشکیل نیروی قدس سپاه و سازمان بسیج مستضعفین به‌عنوان اقدامات عملی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی یاد کرد که تاکنون در هیچ جای دنیا سابقه نداشته و امروز بعد از 40 سال می‌بینیم که شهید سلیمانی چه اقداماتی انجام داده و رهبر انقلاب این‌گونه او را می‌ستاید. کار دیگر امام تغییر وضعیت جهان بود به‌ گونه‌ای که در مقابل دو ابرقدرت که نگاه مادی داشتند و مشغول جنگ سرد بودند سر برآورد و به تقابل تمدنی تبدیل شد.

امام‌جمعه سنندج با اشاره به نظریه فوکویاما و هانتینگتون درباره جنگ تمدنی به رویارویی تمدن غربی و تمدن اسلامی پرداخت و نمونه‌هایی از آن را برشمرد.

     مروری بر سه اصل تمدن‌ساز

این پژوهشگر مذهبی اظهار کرد: تمدن و فرهنگ دارای سه اصل بوده که یکی از آن‌ها باورها و اعتقاداتی است که یک ملت دارند و به ارزش‌هایی پایبند می‌شوند که این ارزش‌ها آن‌ها را با دیگران متفاوت می‌کند و رفتارهایی بر اساس این ارزش‌ها شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: شهید مطهری معتقد است که دشمنان زمانی که ازنظر سخت‌افزاری ناامید می‌شوند به چیزهای دیگر متوسل شده و تلاش می‌کنند مفاهیمی مانند عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی اجرا نشود و از طرف دیگر تبعیض را با رسانه‌های خود بزرگ‌نمایی می‌کنند و اگر بتوانند فشار اقتصادی می‌آورند. دشمن به دنبال ترویج فساد در جوامع اسلامی است تا قدرت آن‌ها را کاهش دهد و همچنین تلاش می‌کند تا مردم نسبت به امربه‌معروف و نهی از منکر بی‌تفاوت شوند.

     دعای اهل سنت برای اقتدار نظام

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی اذعان کرد: یکی از علمای اهل سنت که از رهبران اندونزی است، پس از نابودی داعش به من گفت که همواره برای اقتدار ایران و رهبر انقلاب دعا می‌کند. در کردستان نیز یکی از آرزوهای مردم اهل سنت این است که با رهبر انقلاب ملاقات عمومی داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از علمای شافعی اظهار کرده که در هیچ جای دنیا مثل ایران آزادی مذهبی وجود ندارد تا ما بتوانیم احکام دینی خود را اجرا کنیم و جمهوری اسلامی ایران امنیت را برای ما در کردستان ایجاد کرده‌، کار دشمن شایعه‌پراکنی و ایجاد تفرقه است و تشکیلاتی مانند مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سطح جهان فعالیت می‌کند و هرسال در هفته وحدت شاهد برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی با حضور بزرگانی از علما و سیاستمداران اهل سنت هستیم که به سخنرانی می‌پردازند.

     نخستین گام برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به فعالیت‌های علمی اهل سنت و شیعیان در سطح بین‌المللی در دانشگاه مذاهب اسلامی و جامعه‌المصطفی، تأکید کرد: تربیت نیرو نخستین گام برای تمدن‌سازی است، انقلاب اسلامی علاوه‌براینکه در درون خود زمینه‌ای را ایجاد‌کرده تا بتواند از اهل سنت بهره ببرد در سطح جهانی نیز فعالیت‌های بسیاری دارد.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی با اشاره به حضور علمی و فرهنگی اهل سنت در استان کردستان، گفت: 90 درصد از اعضای هیئت‌علمی این استان را اهل سنت تشکیل می‌دهند.

     برگزاری چهار نشست تخصصی در دو هفته

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت نیز با ارائه گزارشی از نشست تخصصی الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز، عنوان کرد: طی دو هفته گذشته سه نشست علمی با عنوان الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز به همت دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی و با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شده‌است.

حجت‌الاسلام کاظم لطفیان افزود: نخستین نشست با موضوع وحدت اقوام در نظام جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان الگوی تحقق عزت ملی، استقلال، آزادی و حفظ مرزبندی با دشمن بوده و عنوان دومین نشست حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران؛ الگوی تحقق عدالت اجتماعی و موضوع نشست سوم الگوی هیئت‌های مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی ایرانی بود.

     مبانی توحیدی تمدن نوین اسلامی

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که بهمن‌ماه سال گذشته در آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از سوی رهبر انقلاب صادر شد، به مهم‌ترین نکات آن همچون تمدن نوین اسلامی پرداخت و در ادامه با اشاره به گونه‌شناسی فرهنگ‌ها درباره گونه فرهنگی- مذهبی غالب در ایران، بیان کرد: اگر سخن از تمدن شکوهمند اسلامی به میان می‌آید باید مبانی آن را در منابع جستجو کرد و به اثبات رساند.

حجت‌الاسلام لطفیان به مبانی توحیدی و معاد در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی اشاره و تصریح کرد: مبانی توحیدی توسط حضرت ابراهیم تأسیس شد، نظام حضرت موسی مبتنی بر خودشناسی و خداشناسی است و بخش تربیتی این نظام نیز توسط حضرت عیسی بنا نهاده شده که در تداوم این حرکت الهی نوبت به پیامبر اکرم رسید و ایشان حکومت اسلامی را تأسیس کرد.

     معجزه تشکیل نظام اسلامی

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت تشکیل نظام سیاسی از سوی پیامبر اکرم در مدینه را یک معجزه بعد از قرآن دانست و گفت: در گونه‌شناسی اسلام هرچند عبادت، قدرت، سیاست و جماعت وجود دارد؛ اگر بخواهیم اسلام و هویت را در جامعه محقق کنیم الگوی وحدت اسلامی در تحقق اسلام هویت حرف نخست را خواهد زد.

وی با اشاره به نظر ادموند فازی یکی از اندیشمندان فرانسوی، عنوان کرد: وی 100 سال پیش در یک نشریه فرانسوی پرسیده بود که آینده اسلام چگونه خواهد بود و یکی از اندیشمندان گفته بود آینده اسلام، اسلام هویتی است و برای پیشگیری از اسلام و هویت باید امت پیامبر را قطعه‌قطعه کرد.

حجت‌الاسلام لطفیان با استناد به آیه 45 سوره انفال، خاطرنشان کرد: امروز مهم‌ترین هماورد تمدن اسلامی، تمدن غربی بوده که مسئله مقاومت و ثبات قدم از مهم‌ترین نکات است و قرآن به آن اشاره می‌کند که شهید سلیمانی یک نمونه از الگوهای مقاومت است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت انس با خدا، توحید کلمه و اطاعت از رهبری را از دیگر عناصر تمدن اسلامی دانست و افزود: تمدن اسلامی نیاز به یک رهبر دارد و جامعه باید به پیروی از رهبر همت گمارد تا بتواند نظاره‌گر تمدن اسلامی باشد؛ جلوگیری از تفرقه و نزاع یکی دیگر از مسائل مهم است؛ البته باید توجه داشت که تمدن نیازمند صبوری و بردباری بوده و سینه امت اسلامی باید فراخ شود و این تحمل در درون امت اسلامی و همچنین نسبت به ادیان توحیدی ضروری است.

گفتنی است؛ در این نشست فیلمی از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به نمایش درآمد و در ادامه ماموستا عبدالسلام امامی، امام‌جمعه مهاباد مقاله خود را با موضوع مفهوم‌شناسی نظام‌سازی انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب ارائه کرد. الگوی وحدت اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی با تأکید بر منویات رهبر انقلاب عنوان مقاله‌ای بود که توسط احمد کوثری ارائه شد و حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان نیز مقاله‌ای با عنوان الزامات و موانع تحقق نظام انقلابی تمدن‌ساز با رویکرد به وحدت ارائه کرد.

شناسه خبر 16772