شناسه خبر:17509
1398/11/28 09:16:06

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون دولت 50 میلیارد ریال به تشکل‌های مردم‌نهاد این استان کمک مالی کرده‌است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی روز گذشته در پنجمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان، اظهار کرد: استان ایلام گرچه کوچک است اما به نحوی یک ایران تمام‌عیار بوده و ایلامیان در هشت سال دفاع مقدس که امکان توسعه استان و زیربناها وجود نداشت، پایداری کردند.

وی افزود: ایلام سرزمین اربعین است و 62 درصد جمعیت زائران از ایلام تردد می‌کنند، همچنین سرزمین نفت و گاز و پتروشیمی و منافع ملی است، بنابراین همه زیرساخت‌های ایلام در خدمت ایران است.

استاندار ایلام یادآوری کرد: طی یک سال اخیر بیش از 160 هزار میلیارد ریال در ایلام سرمایه‌گذاری با اشتغال بالا ایجاد‌شده و نرخ رسمی بیکاری بر اساس مرکز آمار ایران از 17.6 درصد در سال 91 به 8.1 درصد در سه ماهه پاییز و در شرایط کنونی به 8،5 درصد رسیده‌است.

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه آمار بیکاری همچنان جوانان ما را زجر می‌دهد، تصریح کرد: بیشترین تقاضا در استان نیاز مالی و اشتغال بوده و نقیصه دیگری که در استان وجود دارد آسیب‌های اجتماعی، خودکشی و تاب‌آوری کم بین مردم است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های اجتماعی جوانان و سازمان‌های مردم‌نهاد باعث کاهش معضلات اجتماعی و افزایش تاب‌آوری و استقامت می‌شود.

سلیمانی‌دشتکی خاطرنشان کرد: 470 سازمان مردم‌نهاد در استان فعال هستند که در سال 92 تعداد آن‌ها 70 مورد و در سال 96 و دور دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی به 232 مورد افزایش یافت، اما تعداد آن‌ها طی دو سال به 470 سازمان رسیده‌است.

استاندار ایلام با بیان اینکه 70 درصد از این سازمان‌ها فعال هستند، ابراز کرد: اعتبارات خوبی به تشکل‌ها و سمن‌ها داده شده و به بیش از 140 تشکل اعتبارات پژوهشی، برنامه‌ریزی و آموزشی پرداخت شده‌است.

وی گفت: در سال جاری 50 میلیارد ریال از منابع مختلف به تشکل‌ها کمک شده، همچنین اعتبارات خوبی در خصوص معضلات اجتماعی به بهزیستی و آموزش‌وپرورش پرداخت شده‌است.

سلیمانی‌دشتکی به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره و عنوان کرد: این سازمان‌ها کارایی بالاتری نسبت به دولت خواهند داشت؛ اگر تشکل‌ها در مصدر امور قرار گیرند نشاط اجتماعی افزایش و معضلات کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: هم‌افزایی خوبی میان دستگاه‌های اجرایی استان برقرار است و اقدامات مناسبی نیز در رفع آسیب‌های اجتماعی دارند، همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد در اربعین نیز بسیار فعال بودند و در مشکلات سیل هم کمک‌های خوبی از سوی آن‌ها صورت گرفت.

استاندار ایلام به رونمایی پاتوق جوانان و سامانه مجازی فروش محصولات سازمان‌های مردم‌نهاد در استان اشاره کرد و افزود: پاتوق جوانان باید با دقت بیشتری برنامه‌ریزی شود و با هم‌افزایی، نسبت به فعال کردن و گسترش اقدامات در راستای رفع مشکلات جوانان گام برداشت.

سلیمانی‌دشتکی عنوان کرد: افتتاح سامانه مجازی فروش محصولات توسط سازمان‌های مردم‌نهاد نیز کار بسیار ارزنده‌ای است و از افرادی که این کار را انجام داده‌اند حمایت می‌کنیم.

وی تأکید کرد: این سامانه باعث تقویت کار سمن‌ها و کارهای اقتصادی جوانان می‌شود و تا جایی که امکان دارد کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار جوانان قرار خواهد گرفت.

استاندار ایلام در خصوص استفاده از ظرفیت بانوان در مدیریت‌ها نیز، گفت: طی دو سال اخیر تحول خوبی در انتصاب مدیران خانم در استان صورت گرفت چنانکه 22 درصد مدیران را بانوان تشکل می‌دهند.

سلیمانی‌دشتکی اضافه کرد: علاوه بر ارائه تسهیلات امیدوار هستیم که بتوانیم مشکلات این قشر فعال جامعه را رفع کنیم و با از بین رفتن بیکاری پنهان، جوانان کسب درآمد بالایی داشته باشند.

شناسه خبر 17509