شناسه خبر:17600
1398/11/30 09:20:28
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مریوان خبر داد:

بازگشت دوباره لک‌لک‌های مهاجر به تالاب زریبار

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: لک‌لک‌های مهاجر به‌منظور تابستان گذرانی و جوجه‌آوری به کلنی‌های حاشیه تالاب بین‌المللی زریبار مریوان بازگشتند.

ابراهیم همت‌بلند با بیان اینکه لک‌لک‌ها ازجمله پرندگان مهاجری هستند که با آغاز فصل سرما در عرض‌های شمالی، بسوی مناطق جنوبی و گرمسیر مهاجرت می‌کنند، اظهار کرد: این پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت خود به مناطق گرمسیری، مدتی را جهت استراحت، تغذیه، جوجه‌آوری و تابستان گذرانی در کلنی‌های دشت بیلو و دره‌تفی حاشیه تالاب زریوار مریوان به سر می‌برند.

وی ادامه داد: چنگر معمولی، کاکائی، خوتکا، اردک سرسبز، غاز خاکستری، فلامینگو و غیره ازجمله پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند که در فصل سرد سال، مهمان تالاب زریوار (زریبار) مریوان می‌شوند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان خاطرنشان کرد: از عموم مردم درخواست می‌شود برای حفظ و صیانت از این پرندگان زیبا به‌عنوان نعمت‌ها و نشانه‌های قدرت لایزال الهی تلاش کنند و از تخریب لانه، زیستگاه و آرامش آن‌ها خودداری شود.

هرساله با نزدیک شدن فصل بهار، شاهد مهاجرت لک‌لک‌های سفید به استان کردستان به‌منظور جوجه‌آوری و تابستان‌ گذرانی هستیم.

لک‌لک سفید با نام کُردی «حاجی له‌ق له‌ق» یکی از گونه‌های پرندگان با رفتاری اجتماعی بوده که تالاب زریبار و روستاهای اطراف آن یکی از زیستگاه‌های مهم این پرنده در منطقه است.

لک‌لک سفید با نام علمی «Ciconia Ciconia» پرنده‌ای با 102 سانتی‌متر طول در زمره بزرگترین پرندگان کنارآبزی است که نر و ماده آن هم‌شکل بوده و جزء پرندگان زادآور تالاب زریبار است.

این پرنده آرام با مردم این دیار به خوبی انس گرفته‌است و روی درختان و لانه‌هایی که روستانشینان زریبار با عشق برایش ساخته‌اند، آرامش می‌گیرد.

این گونه زیبا، زمستان‌ها را در مناطق گرمسیری کشور مانند تالاب‌های استان خوزستان، فارس و دیگر مناطق گرم کشور به سر برده و با آغاز فصل بهار، مهاجرت خود را به مناطق غربی کشور و به‌ویژه استان کردستان به‌منظور جوجه‌آوری و تابستان گذرانی آغاز می‌کند.

لک‌لک سفید در بیشتر نقاط استان مشاهده می‌شود، اما به دلیل شرایط زیستگاهی مناسب، وجود درختان بلند بلوط، فراوانی غذا و احساس امنیت، دو شهرستان بانه و مریوان، پذیرای تعداد بیشتری از این گونه هستند.

وجود لک‌لک‌های سفید روی درختان بلند بلوط، باعث جذب گردشگران و پرنده نگران از سراسر کشور برای مشاهده این پرنده زیبا به استان کردستان شده‌است.

شناسه خبر 17600