بهترین گزینه برای سفر در وضعیت فعلی:
گردشگری مجازی؛ سفر در خیال، لذت در واقعیت
سپهرغرب، گروه گردشگری: اینروزها فناوریهای نوین بخش زیادی از زندگی ما را در برگرفتهاند. سهولت و سرعتی که فناوریهای نوین به زندگی ما بخشیدهاند، آنها را به ابزارهای محبوبی بدل کرده، حتی سرگرمیهای زندگی ما نیز از چشم فناوری دور نماندهاند و اینروزها که مادام بر عدم سفر تأکید میشود، گردشگری مجازی میتواند بهترین راهِ سفر باشد!
تور مجازی درحقیقت شبیهسازی از یک مکان است که بهطور معمول شامل چندین سکانس ویدئویی یا تصویر ثابت میشود. این نوع تور حتی میتواند از عناصر چندرسانهای دیگر مانند افکتهای صدا، موسیقی، نریشن و متن استفاده کند. این را هم باید افزود که تور مجازی با استفاده از تلویزیون برای تأثیرگذاری بر تلهتوریسم متفاوت است.
اصطلاح تور مجازی اغلب برای توصیف انواع رسانههای ویدئویی و عکاسی مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که میدانید اصطلاح پانوراما برای توصیف یک نمای کلی و همهجانبه چه در ویدئو و چه عکاسی بهکار میرود. بااینوجود اصطلاح تور پانورامیک و تور مجازی اغلب با تورهای مجازیای مرتبط هستند که با استفاده از تصاویر ثابت ایجاد میشوند. چنین تورهای مجازی از تعدادی شات تشکیل شدهاند که از یک نقطه خاص، ثبت میشوند؛ به این صورت که دوربینها و لنزها دور آن چیزی میچرخند که به آن نقطه عدم انطباق میگویند.
توریسم مجازی در چه موقعیتهایی بهکار میآید؟
دسترسی محدود: مکانهایی وجود دارد که دسترسی به آنها بهخاطر محدودیت فضا و یا محافظت از آثار هنری، محدود است. این مکانها که برای بسیاری از افراد قابل دسترسی نیستند، تنها قابلیت بازدید بهصورت مجازی دارند. از همین رو هیچ رقابتی با گردشگران حقیقی وجود ندارد، مکانهای دیگری چون استودیوی Abbey Road هم معمولاً به روی عموم باز نیستند، چراکه استفادههای کاری دارند و برخی ساختمانها نیز خانههای شخصی هستند که بهندرت به روی عموم باز میشوند. همچنین مکانهای دیگری نیز وجود دارد که قرار نیست عمر زیادی داشته باشند و آماده تخریب هستند؛ در این موارد نیز تور مجازی به کمک بازدیدکنندگان میشتابد.
بازدیدهای پیشرفته: در موارد دیگر یک تور مجازی میتواند با عناصر دیگر مانند عکس، ویدئو و غیره ترکیب شده تا تجربه سفری غنی ایجاد شود. درواقع این تورهای مجازی از مرز بین دیدار محض و یک سرگرمی عبور میکنند، جاذبه اصلی تورهای پیشرفته این است که افرادی که قبلاً به آن مکان رفتهاند، ممکن است هنوز علاقهمند به تور مجازی و برعکس باشند.
دنیاهای مجازی: یکی از بخشهایی که در آن رقابتی میان توریسم حقیقی و مجازی وجود ندارد، دنیاهای مجازی است. دنیای مجازی سهبعدی یا همان زندگی دوم که شما میتوانید در آن با افراد دیگری آشنا شوید، اثبات کرده است که مدیریت کردن دیدارهای تعاملی در یک مکان غیر واقعی، برای بسیاری از افراد کار سختی نیست. این دنیای خلقشده توسط کاربر، اکنون در عین پیچیدگی بسیار غنی بوده و برخی از ساکنان آن بهعنوان راهنمایان تور، پول واقعی نیز بهدست میآورند.
شاید جالب باشد بدانید شرکتهایی وجود دارند که بر این دنیاهای غیر واقعی حق مالکیت دارند، مانند استار وارز یونیورس. علاوهبر این شرکتها تیمهای آزادی نیز هستند که میتوانند تجربههای جالبی از خود خلق کنند؛ یک نمونه جالب در این زمینه تجربه همکاری ویزیت فنلاند و روویو انترتینمنت بود، شرکتی که بازی انگری بردز را ابداع کرد، این دو سازمان اخیراً نیز در یک پروژه بازاریابی مقصد با یکدیگر همکاری کردهاند.
گردشگری مجازی به کمک گردشگری حقیقی میآید
اینروزها وسایل ساده سفر را میتوان در یک گوشی همراه هوشمند، تبلت یا تلویزیون خانگی خلاصه کرد. اگر میخواهید اندکی هم فانتزی چاشنی سفر خود کنید، یک هدست واقعیت مجازی را هم به این مجموعه بیفزایید؛ شکی نیست که با گسترش ابداعات فناورانه، ظرفیتهای واقعیت مجازی نیز گسترش یافته و تورهای مجازی و با واسطه نیز بیشازپیش مرسوم شدهاند. شما میتوانید با استفاده از واقعیت مجازی در یک کازینو یا موزه چرخی بزنید، درحالی که روی مبل لم دادهاید. رفتن به یک حمام عمومی هم در این شرایط و از خانه خودتان چندان غریب به نظر نمیرسد.
اگر همهچیز خوب پیش رود و گردشگری مجازی بهخوبی انجام شود، شما احساس خواهید کرد که در محل حضور دارید؛ اما سؤالی که پیش میآید این است که آیا تورهای مجازی افراد را برای انجام تورهای حقیقی متقاعد خواهند کرد؟ پاسخ بسیاری از مردم و بهویژه آنهایی که از این تورها استفاده میکنند، مثبت است. از نگاه آنها گردشگری مجازی به توسعه گردشگری حقیقی کمک خواهد کرد.
همانطور که میدانید موفقترین تجربه سفر، تجربهای است که به لذت ختم شود و این لذت را برای دوستان و خانواده نیز بازگو کنید. تورهای واقعیت مجازی به بازدیدکننده حس بهتری از آن چیز را میدهند که شما قادر به تجربهاش در یک مکان معین هستید؛ بنابراین شما برای انجام کارهایی که دوست دارید، انگیزه و توان بیشتری نیز خواهید داشت.
شکلهای مختلف تور مجازی
گوگل استریت ویویا نمای خیابان گوگل نوعی فناوری است که عکسهای سراسر نما را در گوگلارث و گوگلمپ برای خیابانها قابل نمایش میکند. این سرویس که در سال 2005 آغاز بهکار کرده است، نخست تنها در چند شهر آمریکا قابل استفاده بود، اما بهندرت در سراسر جهان گسترش یافت و شهرهای زیادی را در برگرفت؛ گفتنی است که عکسهای گوگل را کاروانی از خودروهای ویژه با دوربین ثبت کردهاند.
کاستومتور یک برنامه سفر مجزا و مستقل است که منحصراً برای شما طراحی و منظم شده، این نوع از سفر شامل تراسفرهای فرودگاه و هتل شخصی، بلیت هواپیمای داخلی، بلیت قطار، کشتی، اجراها، رخدادها، فعالیتها و راهنماهای تور شخصی میشود؛ این نوع تور میتواند در هر تاریخ، هر مکان و به هر سبکی باشد که شما میخواهید.
تور ویدئویینیز ویدئوی متحرک کامل از یک مکان است. با استفاده از یک دوربین، مکان در یک سرعت متحرک مورد فیلمبرداری قرار میگیرد، درحالی که بهطور مستمر از یک مکان به مکان دیگری در سراسر قلمرو مورد نظر حرکت میکند.
تردیدی نیست که گردشگری مجازی از مزایا و معایبی برخوردار است. در بالا به نقشی که این نوع گردشگری در توسعه گردشگری حقیقی ایفا میکند، اشاره کردیم؛ اما مزایای این نوع از گردشگری تنها به این مورد محدود نمیشود، صرفهجویی در هزینه، وقت و سادگی نیز از نقاط مثبت گردشگری مجازی بهشمار میروند.
سایتهای خوب برای گردشگران خوب
تهران داتآیآر، نخستین سایت با پسوند ملی ایران است که توسط شهرداری تهران اداره میشود و فرصتهای گردشگری زیادی در آن در دسترس است. خیلیها نمیدانند که بزرگترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه در تهران بوده! یا بوستان نهجالبلاغه و جوانمردان، بزرگترین بوستانهای ایران است؛ این اطلاعات را در Tehran.ir دنبال کنید. تصاویر سهبعدی خیلی خاص از بخشهای مختلف پایتخت ایران را در این پرتال ارزشمند نیز میتوان مشاهده کرد.
ایرانتراولز، یکی از سایتهای جدید در عرصه گردشگری ایران است که میکوشد فرصتهای گردشگری متنوعی را به زبان ساده در اختیار مخاطبان داخلی و خارجی قرار دهد، Irantravels.ir را درنظر داشته باشید.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سایت ichto.ir مرجع اطلاعرسانی رسمی گردشگری و صنایع دستی در سراسر کشور است. پیوندهایی که در این پرتال رسمی وجود دارد، شما را به ظرفیتهای گردشگری مختلفی به چند زبان در سراسر ایران میبرد.
توریسم ایران، برندی برای پرتال جامع گردشگری مجازی ایران بهشمار میرود که گرچه از تنوع اطلاعاتی خیلی تخصصی برخوردار نیست، اما تا حدی پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی کاربران و علاقهمندان به گردشگری در ایران بوده و سایت tourismiran.ir همانند مجله خبری گردشگری در وب فعال است.
میراث فرهنگی و گردشگری چندسالی است که دارای خبرگزاری جامع شده است، آخرین اطلاعات از دنیای گردشگری ایران را میتوان در chn.ir نیز مشاهده کرد.
دانشنامه گردشگری ایران در سایت iranpedia.ir اخیراً فعال شده و اطلاعات تخصصی درباره مقاصد گردشگری ایران در فضای اینترنت میدهد.
ایرانویو، یکی دیگر از سایتهای گردشگری فعال در عرصه گردشگری مجازی کشورمان بوده که در iranview.ir در دسترس است.
مکانبین تلاش دارد تا شما را با مکانهای مختلف گردشگری از کاخها و موزهها گرفته تا آبانبارها و مراکز باستانی و تاریخی متنوع در صدها شهر ایران آشنا کند؛ با makanbin.com هم آشنا بشوید، خوب است!
گردشگرها، در سایت gardeshgarha.com در دسترس است و امکانات گردشگری جذاب و جالبی از ظرفیتهای گردشگری ایران ارائه میکند؛ هتلها و روستاهای مختلف گردشگری در کنار سفرنامههای گردشگری ازجمله امکانات این پرتال است.
کانون راهنمایان گردشگری ایران، ازجمله مراکزی است که برای متخصصان گردشگری، فرصتهای آموزشی مختلفی تدارک دیده؛ سایت iftga.ir را هم مشاهده کنید.
شبکه گردشگری مجازی ایران نیز مدتی است که در میان سایتهای فعال گردشگری ایران به معرفی جاذبهها و ظرفیتهای گردشگری ایران پرداخته که مشاهده آن نیز در سایت http://iranvtn.ir خالی از لطف نیست.
دنیای سفر، سایتی خبری در عرصه گردشگری ایران است که رویکرد اطلاعرسانی تحلیلی در زمینههای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد و در نشانی donyayesafar.com در دسترس است.
شناسه خبر 18175